Poctivá jazdecká mašinka inšpirovaná rely autami – privítajte Ford Focus ST!

Motoristom, ktorým prúdi v žilách vysokooktánový benzín, občas Ford ponúkne modely inšpirované pretekmi rely. Vďaka tomu sa do mnohých pamätí vryli Fordy s označeniami RS alebo ST. Po týždni s Focusom ST tomu úplne rozumieme.
Vydané  Text: 
**Prepĺňaný benzínový motor s objemom 2,3 litra a manuálna 6-stupňová prevodovka.** Bez hybridnej podpory a zástupu článkov batérií, ktoré by zvyšovali hmotnosť. To je kombinácia, ktorú vídame čoraz zriedkavejšie. O to väčšiu radosť máme, keď sa nám niečo také dostane do ruky. **Stačí naštartovať a motor hneď zvestuje – toto bude veselé spolužitie.** S týmto motorom som sa stretol už v *Mustangu* a vôbec z toho nebola láska. Na prvý, druhý ani žiaden ďalší pohľad či pohmat. V spojení s automatickou prevodovkou akoby motor nevedel rozvinúť svoj potenciál. **Preto som bol zvedavý, čo to spraví vo Focuse a s manuálom. To sú predsa len dosť rozdielne svety. A poriadne!** #### Nezabudnite tiež sledovať videotesty časopisu Auto Motor a Šport na YouTube: ## Ford Focus ST je z iného cesta Presvedčili ma o tom už prvé dotyky s volantom. Ak by som mal chodiť každý deň z nejakého dôvodu cez Šturec, Čertovicu či Pezinskú Babu, chcem presne **takéto riadenie.** Relatívne tuhé a zároveň ostré. Stačí jemný pohyb a kolesá hneď nasledujú. V meste to znamená viac práce, čo možno nebude úplne to pravé, ale **na cestách medzi mestami si to užijete. A radenie?** To je ďalší zdroj radosti. Krátke, presné, precízne, až máte pocit, že vás páka sama navedie a nemusíte nič hľadať. Nastavte si auto do režimu **Sport** a elektronika vám ešte aj dráždivo zvýši otáčky pri podraďovaní. **Toto je hudba, ktorú máme radi!** Ak spomíname jazdné režimy, tak k dispozícii sú štyri. Rozdiely medzi nimi sú veľmi citeľné. Akoby ste za jazdy prestúpili do iného auta. V bežnom režime dokáže podvozok vynikajúco filtrovať nerovnosti, v športovom a ostrom Track zase robí všetko pre to, aby **vysoký výkon a krútiaci moment slúžili na pohyb auta vpred a nie na zbytočné pálenie pneumatík.** K tomu prispieva aj samosvorný diferenciál na prednej náprave. Jeho prácu oceníte na suchom aj mokrom povrchu a odvádza naozaj veľmi dobrú prácu. Aj keď vzhľadom na ostré nastavenie riadenia vo volante pocítite, že **pod kapotou sa odohráva súboj veľkých síl.** Je to daň za vysoký výkon a krútiaci moment na prednej náprave. > Ale toto je Focus ST, priatelia, nie základný trojvalec! Tu s tým treba rátať a tešiť sa z toho.
Vynikajúce zrýchlenie z miesta, špičková ovládateľnosť, brzdy, ktorým by ste museli naschvál chcieť robiť veľmi zle, aby sa unavili. **Ford Focus ST sa prezentoval ako veľmi schopné vozidlo na víkendové šantenie po horských priechodoch.** Zároveň si však zachováva aj civilizovanú tvár na každodenné použitie. Teda až na sedačky, ktoré vám veľmi rýchlo vysvetlia, že na večeru treba jesť šalát a nie tatarák a na raňajky ovsené vločky namiesto párkov, klobásy a slaniny. Jednoducho sú užšie a ak do nich úplne nepasujete, môžu vám vaše stravovacie návyky a nedostatok pohybu spočítať. **No v zákrutách telu poskytnú vynikajúcu oporu a ani pri vyšších preťaženiach v nich nebudete lietať. Nesieme zabudnúť ani na to, že Ford Focus je veľmi zaujímavé kompaktné auto samo osebe.** To znamená veľmi slušný vnútorný a batožinový priestor, primeranú variabilitu, bezproblémové plnenie všetkých rodinných úloh a schopnosť dostať vás po asfaltových cestách do cieľa celkom rýchlo. Asfaltové spomínam zámerne. V športovom režime auto citeľne stuhne a niektoré ostré nerovnosti pocítite dosť tvrdo, no na aspoň náznakom hladkom asfalte to bude veľká zábava. V normálnom režime potom podvozok prekvapivo dokáže odfiltrovať mnoho aj nepríjemných nerovností. **Neviem, ako to vo Forde robia, ale ich podvozky vždy patrili na špičku automobilového konštruktérskeho umu. A Focusom ST to opäť v plnej miere potvrdzujú.**
Takže ak ste mávali nad posteľou či v garáži vylepené niektorého z majstrov volantu ako boli *Ari Vatanen, Carlos Sainz, Juha Kankkunen, Colin McRae či Petter Solberg,* bude pre vás Ford Focus ST splneným snom. **Práve títo chlapíci písali veľkolepú históriu Fordu v pretekoch rely. A vy si s Focusom ST môžete napísať svoju vlastnú.** Plnú motoristických zážitkov, ktorým sa dá pridať prívlastok športové či puristické. Mnoho takých áut už dnes nestretnete. Ešte aj medzi výkonnými konkurentmi sa Focus ST vyníma svojou výnimočnou vyváženosťou. A to je v tejto triede čo povedať.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.
  • Vyberáme najlepšiu verziu

    Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!