Testy

Test Citroën C-Elysée PureTech 82 Origins: Elegán v lacnom obleku, ale s dobrými úmyslami

Francúzska značka oslavuje sté výročie a hoci si reputáciu vybudovala špičkovým modelovým radom Traction Avant, jej príbeh je aj o výrobe ľudoviek. Aktuálne najdostupnejšími sú C1 a C-Elysée. Kúpite ich už za menej ako desaťtisíc eur, čo je v poriadku pri malom hatchbacku, ale pri sedane?

Naša skúsenosť s Citroën C-Elysée síce bola plná rozporov, ale napokon nás presvedčil k pozitívnemu hodnoteniu. Všetky tie drobné nedostatky sa v konečnom dôsledku ukázali ako malicherné a nepodstatné, pretože pri každom hodnotení musíme brať na zreteľ aj typického majiteľa takéhoto vozidla a jeho nároky na automobil.

Citroën C-Elysée sme jazdili v konfigurácii so základným trojvalcom PureTech 82, ktorý vyvinie maximálny výkon 61 kW (82 k) a najvyšší krútiaci moment 118 Nm. S prevádzkovou hmotnosťou 1 083 kilogramov teda tieto nevalné čísla nie sú žiadnou tragédiou. Počas jazdy musíte mať ochotu nechať ručičku otáčkomera vyletieť až k 5 750 ot./min., ak chcete dôraznejšie akcelerovať. Občas to znamená jazdu sedemdesiatkou na dvojke, najmä pri stúpaní do kopca, ale aj vo vyššom spektre otáčok sa motor správa vskutku kultivovane

Okrem toho je motor je citlivý na zaťaženie, s piatimi pasažiermi na palube dynamika trpí, ale stále sa nemôžeme baviť o tom, že by C-Elysée v nejakom ohľade vyslovene sklamal. Podľa môjho osobného názoru sme my, motoristickí novinári, už značne rozmaznaní a neberieme do úvahy potreby a požiadavky skutočných zákazníkov. Trojvalec PureTech 82 je dobrý motor, ktorý bude väčšine zákazníkov úplne vyhovovať a priam vyniká svojou tichosťou. Štart je krásne tichý, rovnako aj samotná prevádzka.

Pripravený na pohodové jazdenie

Test Citroën C-Elysée PureTech 82 Origins (foto: striz)

Pokiaľ sa jedná o jazdné vlastnosti, aj tam si malý sedan zaslúži pochvalu. Slávny odolný podvozok v C-Elysée je vyladený výrazne mäkko. Daňou za tento komfort je chvíľami výraznejšie húpanie sa a tendencia nakláňať sa, s týmto automobilom ale nebudete jazdiť na Slovakia Ringu a ani súťažiť s kamarátmi, kto zvládne Pezinskú babu rýchlejšie.

Dôležité je vedieť, že v meste je auto primerane obratné a pohodlné aj na zadných sedadlách, veľmi dobre sa s ním parkuje a napriek neveľkej svetlej výške podvozka nemá problém s parkovaním na vyšších obrubníkoch.

V ostrej zákrute sedan prejavuje tendenciu k nedotáčavosti, riadenie nemožno považovať za celkom precízne, ale posilňovač riadenia je nastavený tak, aby ste nemali problém s vytáčaním kolies hoci i počas státia.

Interiér pekný, ale veľmi jednoduchý

Optimalizácia nákladov sa viditeľne prejavuje na interiéri. Citroën sa od svojho koncernového brata, Peugeotu 301, vizuálne líši, ale po kvalitatívnej stránke ponúka obdobnú úroveň.

Interiér je striedmy, priam sparťanský. Tvrdé plochy sekundujú neveľkému priestoru a nie príliš dobrej ergonómii ovládacích prvkov, napríklad sťahovanie okien je na stredovej konzole. Osobne som tiež nemal úplne najlepší pocit z kulisy radenia manuálnej prevodovky - kombinovalo mäkkosť i tvrdosť, ale v nesprávnom pomere.

Odkladacie priestory sú skromné, lakťová opierka je príplatková a hoci kufor má objem až 506 litrov, s výškou iba 43 centimetrov je jeho využitie obmedzené. Ale plnohodnotná rezerva sa sem predsa len vojde. Bicykel sem nenatlačíte ani po tom, čo mu odmontujete jedno koleso, ale stredne veľká komoda z IKEA sa sem ešte vojde - samozrejme, ak dĺžka jednej steny jej krabice nepresahuje jeden meter.

Výbava testovaného auta

Interiér Citroën C-Elysée PureTech 82 Origins (foto: striz)

Vo výbave testovaného sedanu sme mali manuálnu klimatizáciu s displejom, sedempalcový displej systému Connect Radio bez navigácie a parkovací asistent so zadnou cúvacou kamerou. Tento balíček funkcií nájde uplatnenie v každodennom živote, v základe ho ale nedostanete. Patrí do limitovanej edície Origins, prípadne do výbavy Shine. Ak uvažujete nad tým, či sa vám vôbec vyplatí dokupovať si do takéhoto auta cúvaciu kameru, vedzte, že by ste takúto investíciu rozhodne mali zvážiť. Kamera je síce jednoduchá, má nízke rozlíšenie, ale v noci vidí pomerne dobre, poskytuje výborný pohľad za auto. A ak má byť cieľovou skupinou Citroënu C-Elysée menej skúsený vodič alebo senior, význam zadnej kamery nemožno spochybňovať.

Najmenší sedan od Citroënu je známy svojou spoľahlivosťou, odolnosťou a nízkymi prevádzkovými nákladmi. My sme test ukončili s priemernou spotrebou 7,9 l/100 km, čo nie je najmenej, ale jazdili sme úplne nový kus, teda uznávame perspektívu zníženia spotreby.

Čím však Citroën C-Elysée jednoznačne vyniká, je estetika. Možno sa vám to tak z fotografií nemusí zdať, ale auto je naživo naozaj krásne. Vyzerá veľmi elegantne a moderne, zároveň nevyčnieva z radu, nepúta pozornosť zbytočnými dizajnovými vychytávkami. Karoséria malého sedanu je sexy a nebyť toho jednoduchšieho interiéru, asi by som mu nemal čo vyčítať.

Technické údaje Citroën C-Elysée PureTech 82 Origins Since 1919

Motor: atmosférický zážihový R3, 1 199 cm³, Euro 6.2
Výkon: 61 kW (82 k) pri 5 750 ot./min.
Krútiaci moment: 118 Nm pri 2 750 ot./min.
Pohon a podvozok: 5-stupňová manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu deformovateľná traverza so stabilizátorom
Brzdy: vpredu kotúčové, vzadu bubnové,
Pneu: 185/65 R15
Batožinový priestor: 506 dm³
Rozmery: 4 416×1 748×1 477 mm,
rázvor 2 652 mm
Prevádzková/celková hmotnosť: 1 083/1 484 kg,
objem nádrže 50 l
Najvyššia rýchlosť: 168 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 13,1 s
Spotreba: 5,9-6,0 l/100 km
Emisie CO₂: 134–140 g/km
Cena od/testovaného modelu: 9 490 €/10 190 €
Konkurenti: Peugeot 301, Dacia Logan, FIAT Tipo sedan

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 3,5

Citroën C-Elysée má svoje nedostatky, najmä slabší motor a menej hodnotný interiér, na druhej strane má atraktívny zovňajšok, vskutku veľký kufor a jazdné vlastnosti, ktoré sa budú páčiť pohodovým vodičom. Dobre si viem predstaviť, že by som toto vozidlo prijal za svoje na každodenné dochádzanie do práce.

Klady
  • mäkké naladenie podvozka
  • tichý motor
  • primerane veľký kufor
  • výborná cena
Zápory
  • slabšia dynamika
  • vyššia spotreba počas testu
  • interiér nižšieho štandardu
Erik Stríž - auto motor a šport
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Podnikaví príbuzní Elona Muska (video s titulkami)

Elon Musk pochádza z veľmi podnikavej rodiny. Možno viete, že jeho bratranci založili SolarCity a jeho brat Kimbala bol investorom či spoluzakladateľom niektorých skorších Elonovych firiem, ale čo viete o zvyšku jeho rodiny? Napríklad Elonova sestra Tosca založila „romantický Netflix“ a jeho matka je 71-ročný modelka. Za zmienku však stoja tiež Elonovi predkovia, ktorí boli prieskumníci, chiropraktici či politici.