ZAČIATOK DLHODOBÉHO TESTU: Hyundai Kona 1.0 T-GDi M6 Comfort

Voľba ľudu Do dlhodobého testu sme si vzali crossover Hyundai Kona, ktorý vyniká najmä nezameniteľným dizajnom. Nie je to tajomstvo: Kona hrá najmä na emócie, avšak nemá sa za čo hanbiť. Čo je zvláštne na tej našej? Je to najobľúbenejšia verzia medzi zákazníkmi.
Vydané  Text: 
Importéri nám na test väčšinou ponúkajú autá až po strop „nabúchané“ výbavou. Dôvod je jednoduchý: chcú, aby sme preskúmali všetky možnosti, ktoré dané auto ponúka. Je na zákazníkovi, za ktoré z nich si zaplatí pri konfigurácii tohto auta. Keďže tento Hyundai Kona u nás bude slúžiť tri mesiace, rozhodli sme sa spraviť malý experiment a vyskúšať si život s verziou, ktorá žne najväčší úspech u zákazníkov. Prevzali sme si teda kľúče od verzie 1,0 T-GDi s predným náhonom vo výbave Comfort. Naše auto má navyše iba vyhrievané predné sedadlá a volant (500 €) a metalízu (tiež 500 €). **Cena nášho auta je 17 090 €, po odpočítaní aktuálneho bonusu 1 500 €.** Sme zvedaví, aký je Hyundai Kona každodenný spoločník, aj či nám počas dlhodobého testu bude niečo chýbať.

Všetko je relatívne

Keď nás prvýkrát viedli k nášmu autu, vypočuli sme si niekoľko ospravedlnení, prečo to auto nemá plnú výbavu a že nech sa vraj nezľakneme, keď ho zbadáme, že je to vnútri „plasťák“ a podobne. Negatívne očakávania boli teda veľké, až kým sme neprišli k autu. „Toto je ono.“ Nuž, očakávania boli po varovaniach podstatne horšie. Pred nami však stál nablýskaný Hyundai Kona v tmavočervenej metalíze. **Jednoduchšiu výbavu prezrádzali iba menšie 16-palcové zliatinové disky, avšak k zvýšenej robustnej karosérii sa nám hodia trochu balónovejšie pneumatiky.** Inak je všetko, ako má byť. Hyundai Kona je na ceste dosť jedinečný zjav. Aj keď niektoré dizajnové prvky nájdete u konkurencie, ako celok pôsobí Kona úplne originálne. Jej tvary sú neortodoxné a odvážne. Predná časť pozostáva z veľkej masky chladiča, nad ktorou je síce nefunkčná, ale agresívne pôsobiaca štrbina. Okolo sú predné svetlá. Tie pozostávajú zo šiestich samostatných svetlometov a z dvoch odraziek, zdanlivo náhodne porozhadzovaných po prednej časti. Bočnému profilu dominujú veľké plastové lemy nafúknutých blatníkov a tvarované prahy karosérie.
Zadná časť auta je dizajnovo najčistejšia vďaka sexi úzkym brzdovým svetlám. Hmlovky, smerovky a svetlá spiatočky sa nachádzajú v oddelenej časti lemovanej plastom. Znie to všelijako, ale dáva to zvláštny zmysel. Na ceste sedí vďaka mohutným blatníkom veľmi sebavedomo a zboku má profil karosérie výrazne klinovitý tvar. **Zahľaďte sa chvíľu na fotografie a uvidíte, že sa do nebojácnosti a originality tohto malého SUV zamilujete, ako neskôr my.** Interiér nás napriek varovaniam nijako nešokoval. Je síce prevažne čierno-sivý, ale tiež sa v ňom nachádzajú zaujímavé nápady a línie. Napríklad tá prechádzajúca z predných dverí na palubnú dosku, aby neskôr elegantne „obišla“ bočné výduchy klimatizácie. Na palubovke sa nachádza dokonca celkom veľký displej. Dôležité kontaktné body interiéru však s človekom komunikujú prívetivo. Najmä pekný volant a radiaca páka, oboje čalúnené jemnou kožou, vyzývajú na dotyk. Jediný „lacný“ prvok je tu manuálna klimatizácia, ktorú sme však spočiatku ani nezaregistrovali, lebo má pekné ovládače.

Ergonómia

Sadáme za volant. Prvé dojmy z pohľadu ergonómie sú veľmi dobré. Volant je nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne, a to v celkom slušnom rozsahu. Nájsť si za ním dobrú pozíciu nie je problém ani pre vysokého človeka, keďže pedále nie sú zbytočne blízko. Šoférky ocenia výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča. Sedadlá vpredu sú napriek nie extravagantnému tvaru celkom pohodlné a sedieť v nich pár hodín nie je žiaden problém. Je to síce drobnosť, ale chválime prítomnosť stropného držadla. Z mnohých aktuálnych áut totiž tento prvok vypadáva. **Vzadu je sedenie tiež príjemné. Priestoru na kolená, chodidlá aj na hlavu je tu dosť.** Plný počet bodov by Hyundai Kona získal, ak by mal aj vzadu výklopnú lakťovú opierku, ale tá tu chýba. Obzvlášť však oceňujeme pohodlné nastupovanie do auta.
Výrez zadných dverí je slušne vykrojený, takže si nemusíte pri nastupovaní vykrúcať chodidlá, ani sa príliš krčiť. Vráťme sa ešte k ergonómii vodiča. Je fajn, že všetky potrebné ovládacie prvky sú pekne poruke a logicky rozmiestnené. Vľavo pod volantom sa ovládajú asistenčné systémy a osvetlenie. **Tu musíme vyzdvihnúť prítomnosť fyzického tlačidla na zmenu intenzity podsvietenia prístrojov.** Ďalšia banalita, ktorá nie je u konkurencie samozrejmosťou a musíte sa k nej prebíjať cez rôzne menu. Okolo radiacej páky sú zas tlačidlá ovládajúce komfortné funkcie, ako vyhrievanie sedadiel, volantu, deaktivácia parkovacích senzorov, start-stop systému a zapínanie asistenta zjazdu z kopca.
Okolo displeja sa potom nachádzajú tlačidlá, ktoré vás rýchlo presmerujú na najdôležitejšie funkcie multimediálneho systému. Nechýbajú otočné ovládače na hlasitosť a na listovanie/približovanie. Tiež by sme ich nespomínali, keby boli všade samozrejmosťou. **Na volante sú potom klasické ovládače rádia, palubného počítača a tempomatu s obmedzovačom rýchlosti.** Ergonomicky je teda všetko zvládnuté dobre. Ráta sa nám aj fakt, že oblasti, ktorých sa môžete počas jazdy dotýkať, sú čalúnené. Ak teda máte položenú ruku na lakťovej opierke dverí, nedotýkate sa holého plastu.

Praktickosť a variabilita

Tieto aspekty preveríme dôkladnejšie až každodenným používaním auta. Zatiaľ však konštatujeme, že batožinový priestor má objem 361 litrov a jeho využiteľnosť je vďaka pravidelnému kubickému tvaru veľmi dobrá. **Pod falošným dnom sa nachádza polystyrénová vanička, kam sa zmestia drobnosti.** Má množstvo prepážok a je nepremokavá, takže tu môžete prevážať aj veci, ktoré sa môžu napríklad vyliať alebo vysypať. Škoda, že je dosť plytká. Objem batožinového priestoru sa dá ďalej zväčšiť sklopením operadiel zadných sedadiel na 1 143 litrov.
Táto operácia je veľmi jednoduchá a poteší fakt, že operadlá sa sklápajú do roviny s dnom batožinového priestoru. Nemusíte sa pritom starať o bezpečnostné pásy, lebo tie držia v praktických vodidlách, aby ste si ich náhodou operadlom nepricvakli. Hyundai Kona má dosť miest, kam si schováte aj každodenné veci. Predné aj zadné dvere majú kapsy, do ktorých sa zmestí fľaša plus drobnosti. **Lakťová opierka na stredovom tuneli je dosť veľká. V streche sa nachádza praktický odkladací priestor na okuliare a pred radiacou pákou zas veľký odkladací priestor na dva mobily.** Jeho dno však tvorí tvrdý plast, takže sa tam telefóny šmýkajú a robia hluk.
Pozitívom je prítomnosť dvoch USB portov, takže si mobily môžete naraz nabíjať a stále vám zostane voľná 12 V zásuvka. Držiaky na poháre, ktoré sa nachádzajú medzi prednými sedadlami, sú použiteľné. To znamená, že nie sú príliš malé, nedostupné a ani príliš plytké na to, aby ste si tam trúfli odložiť niečo naplnené tekutinou. To je pochvala. **Zaujala nás vyberateľná plastová výplň, ktorá slúži ako „adaptér“ na menšie poháre a zároveň má v sebe integrovaný držiak kariet.** Celkovo teda môžeme prvú kapitolu zhrnúť tak, že Hyundai Kona útočí na vaše city a zmysly. Láka svojím dizajnom a zároveň ponúka presvedčivú praktickú stránku, najmä s ohľadom na to, že je to primárne mestské auto. Prípadnú túžbu po nej si teda máte čím ospravedlniť.

Hyundai Kona

Malé SUV so vzácnou možnosťou pohonu všetkých kolies a širokou ponukou motorov. Cena: Základ od 14 490 €, testovaná verzia 1,0 T-GDI Comfort od 16 090 €. Pohon: Preplňovaný litrový trojvalec poháňa len prednú nápravu cez 6-st. manuál. Karoséria: Päťmiestne malé SUV vhodné najmä do mesta. Konkurenti: Ford EcoSport, Seat Arona, Peugeot 2008.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »