Testy

Jazdili sme s novou Triedou B! Zmeny sú radikálne:

Hovoriť pri akomkoľvek aute o ukončení rastu môže spôsobiť pri ďalšej generácii problémy. Zvlášť, keď si porovnáme rozmery nového Mercedesu-Benz triedy B s jeho predchodcom. Novinka je o 26 mm dlhšia, o 10 mm širšia, rázvor sa natiahol o 30 mm. Z vonkajších rozmerov karosérie sa o 4 mm zmenšila iba výška. Pozrite sa na auto, porovnajte ho s predchodcom a budete súhlasiť s nami. Dospelo. Najzaujímavejšie je, že si to nepoviete preto, lebo by pôsobilo väčšie či mohutnejšie. Pôsobí dynamicky, no zároveň tak, akoby ani nemalo patriť medzi rodinné vozidlá. A pritom tam patrí všetkými troma cípmi svojej hviezdy.

Prvá jazda s Mercedesom-Benz Triedy B

Rodinné zameranie odhalíte hneď po nastúpení. Ani neviete odkiaľ, no obklopí vás veľký vnútorný priestor. Je ho toľko, že vysokým vodičom nebude prekážať ani dvojdielna presklená strecha. Variabilitu zastupuje pohodlná zadná lavica s operadlami sklápateľnými v pomere 40 : 20 : 40. S odvezením rodinných potrieb nebude problém a pri ceste na lyžovačku sklopíte stredné operadlo bez toho, aby utrpel komfort cestujúcich na krajných sedadlách. Nami testované vozidlá síce ešte nemali posuvnú zadnú lavicu, no tá príde do ponuky v priebehu prvej polovice roka 2019. A priestor na zadných sedadlách – viac ako môže byť.

Prvá jazda s Mercedesom-Benz Triedy B

Všetky palce hore dávame za kvalitu podvozka. Vpredu pracuje náprava McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie. Aj s veľkými kolesami sme si zákruty užívali, k čomu prispelo aj presnejšie riadenie. Ak trieda B nebola veľmi pre otcov so športovým naturelom, tak novinka to dokáže zmeniť. Napríklad rozsahom nastavenia jazdných režimov od komfortného po dynamický.

Prvá jazda s Mercedesom-Benz Triedy B

Zo začiatku sa do predaja dostanú štyri motory, benzín aj nafta si ich podelili fifty-fifty. My sme počas prvého zoznamovania jazdili s naftovým motorom s označením 220d. To znamená výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 400 Nm. Zatiaľ ide o najvýkonnejšiu verziu a dynamika jej veru nechýbala. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sme veľmi neoverovali, no dynamické zrýchľovanie pri výjazde z ostrých vracákov v strmých stúpaniach zapôsobilo. Aj preto, že motor spolupracoval s novou 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Tá sa okolo neduhov tejto koncepcie ako trhanie pri pomalom rozbiehaní a pri jazde nízkymi rýchlosťami ani len neobtrela. Radila mäkko, bez sekania a plynulo. Na to, aby ste si jej činnosť nevšimli, ako v prípade hydrodynamických kolegýň, ešte nedorástla, ale už sa veľmi blíži. Ak hovoríme o prevodovkách, treba povedať, že v novej triede B radia zo začiatku iba automaty s dvoma spojkami. Zaujímavý počin, no mnohí záujemcovia o autá s trojcípou hviezdou to tak majú radi.

Prvá jazda s Mercedesom-Benz Triedy B

Mercedes-Benz triedy B si zaslúži absolutórium za ponuku v oblasti bezpečnosti. Sebavedomie, ktoré hovorí, že ak sa niečo osvedčilo v najluxusnejšej triede S, tak to doprajú aj ostatným zákazníkom, si zaslúži rešpekt. Takto dostanete na palube najmodernejší radarový tempomat, ktorý nielenže udržiava odstup od vozidla pred vami, ale prispôsobí rýchlosť aj pred zákrutami, križovatkami či kruhovými objazdmi. Stačí ho aktivovať a sledovať okolie. Na autá prichádzajúce zboku musíte dávať pozor vy. O všetko ostatné sa postarajú radary, kamery a snímače. Napríklad na okresných cestách medzi mestami nemusíte vôbec brzdiť. Nastavíte si maximálnu rýchlosť a užívate si, kam sa posunula technika. Aj v autách, za ktoré nemusíte obetovať obličku a rohovku. Jasné, nie všetky technológie dostanete v základnej výbave. Príplatky tiež nebudú úplne najlacnejšie. Ale môžete ich mať.

Prvá jazda s Mercedesom-Benz Triedy B

Auto sa dokáže postarať aj o to, aby ste do cieľa dorazili čo najčerstvejší. V prípade potreby zmení hudbu, osvetlenie interiéru a čo je najzaujímavejšie, tak oživí sedadlo vodiča aj spolujazdca. To znamená, že v časových odstupoch bude meniť ich nastavenie. Iba po kúskoch. Jemne upraví sklon operadla, vzdialenosť sedadla, výšku. Elektronika tým simuluje drobné zmeny polohy, ktoré pri dlhšej ceste robí každý z nás. A možno si to ani neuvedomujeme. Ak máme rozmýšľať, čím všetkým sa Mercedes-Benz triedy B odlišuje od predchodcu, tak označenie, že dospel po všetkých stránkach, je viac ako veľmi výstižné.

Prvá jazda s Mercedesom-Benz Triedy B
Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Magazín

Marcel Forgáč: Mám rád, keď ma auto učí – a Lexus to vie

Obľúbený moderátor a zabávač Marcel Forgáč je známy aj ako náročný „autičkár“. Rukami mu prešlo už veľa exkluzívnych modelov a viacero áut prémiových značiek aj osobne vlastnil. No ako sám hovorí v našom rozhovore, až so značkou Lexus prišla tá práva láska.