Testy

Test Toyota Yaris GRMN: Sympatický vagabund

Toto bolo už moje druhé rande s Yarisom, ktorý som si už na prezentácii zamiloval. Počas testu som sa však sústredil na to, aby som zistil, či to bolo iba „dobrodružstvo na jednu noc“, alebo by som si vedel predstaviť aj spolužitie.

Najmä kombinácia tvrdého podvozka a slovenských ciest môže byť v prípade ostrého hatchbacku problematická. A pravdupovediac, tvrdší podvozok budete cítiť, no trvá iba chvíľu, aby ste si naň zvykli. A nebude vám to prekážať ani v prípade, že práve nemáte chuť na kľučkovanie medzi autami.

Test Toyota Yaris GRMN (foto: Tomáš Kelement, 2018)

Vzhľadom na civilný interiér nestráca ostrý Yaris nič zo svojej praktickosti. Teda ak nerátame trojdverovú karosériu, ktorá je v danej triede už unikátna. Už len s týmto prvkom sa Yaris odlišuje od ostatných a dokazuje štatút limitovaného a možno aj zberateľského náradia. Zvyšné prvky ako masívne prítlačné krídlo, obrovská centrálna koncovka výfuku či čierne disky so športovými brzdami, čiernu masku chladiča, alebo atraktívne polepy na karosérii.

Test Toyota Yaris GRMN (foto: Tomáš Kelement, 2018)

No prvotným poslaním bude rozdávanie radosti. Nefalšovanej, tínedžerskej, proste takej, na akú dospelí často a radi zabúdajú.

Krátke a mimoriadne presné dráhy radenia vás inšpirujú na to, aby ste preraďovali aj vtedy, keď nemusíte, pri podraďovaní si užijete medziplyny, hoci vzdialenosť pedálov tento úkon trocha komplikuje. Naopak, zrýchlenie je intenzívne na každom prevodom stupni, takže predbiehanie je hračkou bez ohľadu na to, akou rýchlosťou idete.

Test Toyota Yaris GRMN (foto: Tomáš Kelement, 2018)

Túto dynamiku väčšina vodičov od malého Yarisu nečaká. Napokon má tento motor solídny objem 1,8 litra a ešte k tomu ho dopuje vodou chladený kompresor. Výsledkom je maximálny výkon 156 kW (212 k) aj maximálny krútiaci moment 240 Nm. V preklade to znamená, že ak priklincujete plyn vo výjazde zo zákruty, budete cítiť prácu samosvorného diferenciálu, ktorý s takouto porciou sily má čo robiť. Paradoxne sa tento súboj na volant prenáša iba minimálne, ak vôbec, v tomto smere odviedli v Toyote vynikajúcu prácu.

Test Toyota Yaris GRMN (foto: Tomáš Kelement, 2018)

Zabávať sa budete s Yarisom dosť, hoci menšia nádrž túto zábavu limituje zhruba na 400 kilometrov, inak dokážete priemernú spotrebu udržať na úrovni 9 l/100 km.

Škoda iba menšieho rozsahu nastavenia volantu, ten predsa len limituje ideálnu pozíciu za volantom. Naopak, sedadlá sú vynikajúce a poskytujú vynikajúce bočné vedenie bez toho, aby obmedzovali komfort cestovania. Hoci ak porovnáte čalúnenie predných a zadných sedadiel, usmejete sa, lebo budete vedieť, že táto kombinácia nebola pôvodne v pláne. Ale to je presne čaro tohto malého vagabunda, s ktorým prežijete druhú mladosť a zaspomínate si na časy, keď váš jazdný štýl kopíroval váš životný.

Test Toyota Yaris GRMN (foto: Tomáš Kelement, 2018)

Je to oktánová nostalgia, ktorú vyrobili v obmedzenom počte preto, lebo tento fakt ocení málokto. No napriek tomu je jeho produkcia vypredaná a tí, ktorý sa pre ňu rozhodli, si pod kapotou nájdu poradové číslo, ktoré svedčí o ich výnimočnosti.


Technické údaje Toyota Yaris GRMN

Motor preplň. benzínový R4, 1 798 cm3
Výkon 156 kW (212 k) pri 6 800 ot./min.
Krútiaci moment 249 Nm pri 5 000 Nm
Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu vlečné ramená spojené s torzne pružnou priečkou. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu, vpredu ventilované štyrmi piestikmi.
Pneu 205/45 R17.
Batožinový priestor 286 dm3
Rozmery: 3 945 × 1 695 × 1 510 mm, rázvor 2 510 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť 1 135/1 545 kg,
Objem nádrže 40 l.
Najvyššia rýchlosť 230 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 6,3 s
Spotreba 7,5 l/100 km
Emisie CO2 170 g/km
Cena/testované auto 31 990 €
Konkurenti: Renault Clio R.S., VW Polo GTI, Mini JCW

Majo Bóna
Ako auto-moto novinár pracujem presne dvadsať rokov a za tento čas som odjazdil prakticky všetky kategórie vrátane Peugeotu BB1, ktorý vo mne zanechal trvalé... spomienky. Maximálnou rýchlosťou, ktorou som išiel sa nechválim, lebo 314 km/h nestojí za reč. Milujem autá, ktoré majú charakter, preto som fanúšikom a aj vlastním hrdzavú poľskú fiatku :) Ak ste zvedaví na moje názory, môžete si prečítať moje články, prípadne pozrieť videá na apextv.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Magazín

Henry Ford: revolucionár v automobilovom priemysle a vagabund

Henry Ford (1863-1947) nebol iba zakladateľom svetoznámej automobilovej značky, ale aj inovátorom a vizionárom, ktorý zmenil proces výroby áut a jeho nový pohľad na marketing a manažment z neho urobil značku celosvetového významu. Dá sa povedať, že Fordove myšlienky boli natoľko silné, že majú vplyv na technologický rozvoj a automobilový priemysel aj v súčasnosti.