Test Opel Mokka X 1.4 Turbo 4×4: Automatická strela
Vodič si spočiatku musí zvykať na porciu sily, ktorú mu ponúka 1,4 l motor s turbodúchadlom.
Vydané Text: František Bizoň
Opel Mokka X je silným hráčom v kategórii mestských crossoverov a častejšie má pod kapotou niektorý z osvedčených turbodieselov. My sme ju vyskúšali s najsilnejším benzínovým turbomotorom 1,4 litra.
Naftové motory zatiaľ stále neťahajú za kratší koniec, ale ich niekdajšia jasná popularita klesá. Moderné benzínové motory s malým objemom a „veľkým“ turbom sú v kurze a mnohé presviedčajú o svojich kvalitách. Opel má v ponuke Mokku X – špecialitku v podobe benzínového štvorvalca s objemom 1 399 cm3, nadštandardným výkonom 112 kW (152 koní) a so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.K spomínanej vizitke treba dodať ďalší tromf, ktorý nevedia ponúknuť mnohí jej súperi, pohon všetkých kolies. Opel Mokka X predviedla inteligentný pohon AWD s elektromagnetickou spojkou už v jarnom teste verzie s turbodieselovým motorom. Vtedy sme skúšali prenos krútiaceho momentu od čisto prednokolkového pohonu na zadnú nápravu (môže to byť až 50 : 50) v blatistom teréne kameňolomu a Mokku X sme chválili. Benzínová verzia prešla testom na prašných a štrkových cestách a bola to ešte väčšia zábava ako v blate. Pohon 4 x 4, mimochodom, skombinovaný aj s asistentom jazdy do kopca HSA i z kopca HDC, nás opäť presvedčil a dostal palec hore.
Spomínané šantenie nám uľahčovala automatická prevodovka, takže stačilo sústrediť sa na jazdu. Zmeny prevodových stupňov bolo v interiéri trocha počuť, ale inak boli prechody príjemne hladké a bez sprievodných rázov či trhnutí. Šesťstupňový automat ponúkal aj manuálne radenie, ale priznajme si, to bolo tak na jedno vyskúšanie, či to oplákom funguje. Pochopiteľne, radenie fungovalo vcelku dobre, ale háčik bol v tom, že vodič radí ovládačom na hlavici voliča prevodovky. Pravá ruka teda vodičovi chýba na volante a treba sa na radenie sústrediť. Navyše pri športovej jazde alebo radení v krízovej situácii sa dá aj nechtiac celá páka ľahko posunúť z manuálneho módu M do automatického D. Tieto polohy totiž idú v kulise za sebou, manuál nie je na bočnej „koľaji“ ako býva zvykom.
V prípade tejto verzie 4 x 4 s automatickou prevodovkou si musí vodič spočiatku zvykať aj na porciu sily, ktorú mu ponúka motor 1,4 l s turbodúchadlom. Na rozdiel od verzií s manuálnou prevodovkou a motorom s rovnakým objemom je k dispozícii nie 140 koní, ale 152 k. Výrazný je tiež rozdiel v krútiacom momente, namiesto okrúhlych 200 Nm je krútiaci moment 245 Nm.
Nástup výkonu je na takýto typ vozidla azda príliš prudký, auto sa doslova hrabe vpred. Keď sa s motorom zžijete, robí vám radosť v každej situácii. Pýta si viac otáčok, maximum krútiaceho momentu prichádza až za 2 500 ot./min., ale na dynamike to cítiť. A potom ide a ide. Za chvíle jazdeckej eufórie si motor pýtal priemerne 8,5 litra benzínu, čo je o dva litre viac ako uvádza výrobca.
TECHNICKÉ ÚDAJE | OPEL MOKKA X 1.4 TURBO 4 X 4 AT6 INNOVATION
Motor benzínový, R4, 1 399 cm3Výkon 112 kW (152 k) pri 5 600 ot./min.
Krútiaci moment 245 Nm pri 2 200 – 4 000 ot./min.
Pohon a podvozok: Šesťstupňová automatická prevodovka, pohon všetkých kolies (cez elektromagnetickú spojku od 100 % vpredu po 50 : 50), vpredu McPherson so stabilizátorom, zadná náprava viacprvková, brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
Pneumatiky 215/55 R 18.
Batožinový priestor 356 dm3
Rozmery: 4 275 × 1 802 × 1 658 mm, rázvor 2 555 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 406/1 840 kg, objem nádrže 52 l
Najvyššia rýchlosť 193 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,7 s
Spotreba 7,8/5,6/6,4 l/100 km
Emisie CO2 148 g/km
Cena/testované vozidlo 23 490 € / 29 070 €
Konkurenti: Mazda 3, Škoda Yeti, Nissan Juke
Pokračujte na ďalší príspevok »
Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?