Test Škoda Octavia 1.0 TSI – Výkonná trojica
Do veľkej Octavie prišiel malý motor. Litrový trojvalec 1.0 TSI sme otestovali v domácom prostredí a test ukázal, že obavy zo zdanlivo nevhodnej kombinácie vôbec nie sú na mieste.
Vydané Text: PANER
Do veľkej Octavie prišiel malý motor. Litrový trojvalec 1.0 TSI sme otestovali v domácom prostredí a test ukázal, že obavy zo zdanlivo nevhodnej kombinácie vôbec nie sú na mieste.
Škoda nasadila trojvalcový motor do modelu z nižšej strednej triedy neskôr ako konkurencia, no aspoň vedela, že to nespôsobuje nijaký problém. Trojvalcový prepĺňaný motor s objemom jedného litra v pohode pracuje vo Focuse, či Astre, tak prečo ho nepoužiť v populárnej Octavii.Škoda sa k tomu rozhodla pre modelový rok 2017, keď koncernoví motorári uviedli nový moderný agregát 1.0 TSI. Navyše, v Nemecku bol motor použitý aj pod kapotou VW Golf s dobrou odozvou od zákazníkov už v druhej polovici minulého roka. Prvoradým dôvodom nasadenia litrového motora v Škode Octavia je nižšia normovaná spotreba a nižšie emisie CO2. Kritérium úľavy na dani podľa týchto parametrov sa u nás ešte neuplatňuje, ale nič nie je nemožné a Škoda je pripravená. Nový trojvalec je zatiaľ v ponuke len v jednej výkonovej verzii, má silu 85 kW (115 k) a nahradzuje predchádzajúci štvorvalec 1.2 TSI, ktorý bol o 4 kW slabší. Rozdiel v najvyššom krútiacom momente je dokonca 25 Nm v prospech menšieho modernejšieho motora. Jeho maximum je 200 Nm a môžeme potvrdiť, že Škoda Octavia je s týmto potenciálom veľmi energickým autom. Razantne sa rozbehne a zrýchľuje bez náznaku straty výkonu aj nad rýchlosťou 150 km/h. Výrobcom udávanú najvyššiu rýchlosť 202 km/h sme nepreverili, ale pružnosť motora v každom prípade chválime.
Pri prvom studenom štarte motor nedokázal zvuk troch valcov zamaskovať, ale nábeh jeho zohriatia bol rýchly a s ním prišiel pokojný vyvážený chod bez hluku a vibrácií. Tie je mierne cítiť, ak sa na ne vodič sústredí pri stojacom aute na križovatke, vtedy ich však spoľahlivo eliminuje systém stop-štart. Trojvalec sa prejaví aj pri silnom stlačení plynu a vyhnaní otáčkomera za stred jeho číselnej stupnice, čo je zvyčajne nutné podstúpiť len pri náhlom predbiehaní. Bežný vodič si spomínané prejavy ani nevšimne a už vôbec sa nebude ponosovať na nedostatok výkonu. Pri manuálnej prevodovke pomáha motor vodičovi s rozbehom tým, že pri púšťaní spojky mierne zdvihne otáčky. Priebeh výkonu je pomerne plynulý, nad voľnobehom chvíľku vlažný, od 2 000 otáčok už má motor maximum krútiaceho výkonu a svižné reakcie na plynový pedál, okolo tejto hranice si motor pýta prostredníctvom indikátora na prístrojovej doske preradenie na vyšší stupeň. Aj v štandardnej mestskej prevádzke sme sa tým rýchlo dostali na piaty rýchlostný stupeň, preto si jazda v Octavii 1.0 TSI vyžaduje častejšie radenie.
Nastavenie šesťstupňovej prevodovky je však zamerané na maximálnu úsporu paliva. Inžinierom sa to dobre podarilo, naša priemerná spotreba sa pohybovala pod šesť litrov na sto kilometrov, zdvihla ju však dlhá jazda po diaľnici. Ani na nej nie je motor stratený a dobre sa vyrovnal aj so zaťaženým vozidlom. Pripomeňme, že pri naložení maximálne povolených 550 kg vzrastie hmotnosť auta takmer o polovicu, čo sa na dynamike aj spotrebe výkonovo slabších motorov prejavuje. Nový benzínový trojvalec však dokázal, že týmto neduhom netrpí a logické zvýšenie spotreby si udržiava v primeraných medziach.
Testovaná Škoda Octavia 1.0 TSI sa predviedla ako príjemný spoločník na všetky typy jázd. Nový trojvalcový motor bude zrejme v zornom poli aj pre firmy, ktoré hľadajú adekvátny motor pre flotilové vozidlá. V benzínovej ponuke je litrový motor vhodným medzistupňom medzi benzínovými štvorvalcami 1.4 TSI a základným „starým“ 1.2 TSI. Ten je síce o 1 610 eur lacnejší, má však horšiu dynamiku aj vyššiu spotrebu spôsobenú väčším objemom a prevodovkou iba s piatimi rýchlostnými stupňami. Octavia s litrovým prepĺňaným trojvalcom TSI je v ponuke aj so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Táto verzia je síce drahšia, ale nutnosť častejšieho radenia účinne odstraňuje.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Škoda Octavia 1.0 TSI
**Motor** preplň. benzínový R3, 999 cm3 **Výkon** 85 kW (115 k) pri 5 500 ot./min. **Krútiaci moment** 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot./min. **Pohon a podvozok**: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečné ramená. **Brzdy** kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 225/45 R 17. **Batožinový priestor** 590/1 580 dm3 **Rozmery**: 4 659 × 1 814 × 1 461 mm, rázvor 2 686 mm, prevádzková/celková hmotnosť 1 225/1 775 kg, objem nádrže 50 l. **Najvyššia rýchlosť** 202 km/h **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 9,9 s **Spotreba** 5,5/4,0/4,6 l/100 km **Emisie CO2** 106 g/km **Cena/testované auto** 16 600/20 678 € **Konkurenti**: Ford Focus, Toyota Corolla, Mazda3
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol