Magazín

F1 Azerbaijan GP 2022: Čierny deň Ferrari dokonale využil Red Bull. Čo ďalej so šampionátom?

F1, baku, formula
Charles Leclerc nezvládol štart Veĺkej ceny Azerbajdžanu a hneď nájazd do prvej zákruty takto prebrzdil.
  • Veľká cena Azerbajdžanu 2022 priniesla omnoho menej vzrušenia, ako sme čakali.
  • Red Bull ukázal svoju dominanciu a Ferrari potvrdilo technické porblémy.
  • Dokáže ešte Charles Leclerc zabojovať o majstrovský titul?
  • Už o týždeň je na programe Veľká cena Kanady, ktorá možno prinesie viac vzrušenia.
  • Viac informácií zo sveta Formula 1 a dočítate na našom webe.

Uplynulý víkend nám priniesol už ôsmu tohtoročnú veľkú cenu Formula 1 a pomaly, ale isto sa dostávame do polovice sezóny, ktorá napokon bude mať len 22 z pôvodne plánovaných 23 podujatí. Ôsma veľká cena bola na programe v uliciach mestského okruhu v Baku. Niektorí možno čakali poriadnu drámu, veľa prerušení a výjazdov Safety Car či dokonca reštart pretekov. Ak ste medzi nich patrili, Veľká cena Azerbajdžanu vás tento roku musela sklamať. Aj napriek tomu ale priniesla zopár zaujímavých momentov a čierny deň pre Ferrari.

Pole opäť pre Leclerca

Z prvého miesta do závodu už „tradične“ štartoval Monačan Charles Leclerc, pre ktorého to bola už štvrtá pole position v rade a zároveň šiesta v tomto kalendárnom roku. Na druhom mieste bol Mexičan Peréz jazdiaci na Red Bulle a za ním, z tretieho miesta štartoval jeho tímový kolega, Max Verstappen. TOP 4 na štarte uzatváral Carlos Sainz na Ferrari. Ostatní jazdci mali za tohtoročnou veľkou štvorkou takmer sekundové okno.

Ferrari síce ukazuje dominanciu v kvalifikácii, avšak keď príde na lámanie chleba a rozdeľovanie bodov, Taliani zmäknú ako dobre uvarené penne. Podobnú situáciu sme zažili aj v Baku, kedy bolo viac menej len na Ferrari a Leclercovi, či sa mu podarí získať maximálny bodový zisk. Ako to však býva zvykom, Tifosi v najnevhodnejší okamih zlyhali. Už krátko po štarte bolo jasné, že táto veľká cena sa nebude vyvíjať podľa ich predstáv. V úvodnom kole hneď v prvej zákrute Leclerc mierne prebrzdil, čo ihneď využil Peréz a dostal sa do čela pretekov.

Ferrari nezvládlo začiatok, stred a ani (predčasný) koniec...

Tam sa mu podarilo v priebehu pár kôl vybudovať náskok takmer troch sekúnd a medzitým musel Leclerc odolávať útokom Verstappena, ktorý mal na rovinkách s otvoreným DRS obrovskú rýchlosť. Na štvrtej priečke medzitým celkom neohrozene jazdil Sainz až do deviateho kola. V ňom sa začal písať Azerbajdžanský príbeh nespoľahlivosti Ferrari. V nájazde do štvrtej zákruty jeho monopostom trhlo a pre Sainza sa tak veľká cena skončila. Ide pritom už o tretie DNF z ôsmych veľkých cien, ktoré je na účte Španiela. Chybou boli pravdepodobne brzdy a ich sústava Break-by-Wire.

Ihneď po vypadnutí Sainza nasledovala návšteva pneuservisu v podaní jeho tímového kolegu, ktorá však podľa viacerých jazdcov prišla príliš skoro. Leclerc obul najtvrdšiu zmes už v desiatom kole, pričom Pirelli plánovalo veľkú cenu len s jednou zastávkou. Nič to však nezmenilo na tom, čo prišlo o pár kôl neskôr.

Tichý zabijak s boľavým chrbtom

Ešte v trinástom kole niektorých fanúšikov zo stoličky postavil Seb Vettel, ktorý v súboji s Estebanom Oconom nezvládol neskoré brzdy a urobil si krátky výlet do únikovej zóny zákruty číslo tri.

Poradie na čele sa opäť zmenilo v pätnástom kole, kedy sa po čistej bitke dvoch tímových kolegov do vedenia dostal Verstappen a odsunul tým Peréza na druhé miesto. Keďže Mexičan nemal čo stratiť, dve kolá na to zamieril do boxov pre novú sadu pneumatík. Aj keď by sa v Red Bulle nikomu určite nepochválili rýchlosťou tohto pit stopu, Peréz sa vrátil na tretie miesto za Leclerca. O niečo neskôr sa k výmene pneumatík odhodlali aj v prípade Verstappena a Leclerc sa tak opäť dostal do čela. Avšak len dočasne.

Osemnáste kolo prinieslo jeden z mnohých tohtosezónnych súbojov Lewisa Hamiltona v strede poľa. Brit sa počas celej veľkej ceny sťažoval na extrémne poskakovanie jeho monopostu, čo vyústilo až do jeho obmedzených pohybových schopností po konci pretekov. Hamilton sa pri zábere kamery vyslovene s problémami dostával z auta pričom je dnes už známe, že porpoising jeho monopostu mu spôsobuje obrovské bolesti chrbtice. Každopádne, v osemnástom kole sa dostal cez Ocona na priebežné ôsme miesto.

Dymový koniec nádejam...

Najhorší scenár v podaní Scuderie Ferrari sa naplnil už v 20. kole. Na čele jazdiaci Leclerc zahlásil stratu výkonu a jeho auto začalo vo veľkom dymiť. Tým sa pre neho veľká cena skončila a pre Ferrari sa tak začal napĺňať kalich horkosti a prehlbovať problém so spoľahlivosťou.

Nešlo totiž len o hlavné autá Ferrari. Postupne pre problémy s motorom museli odstúpiť takmer všetky monoposty, ktoré využívajú pohonnú jednotku Tifosi. Dvadsiate tretie kolo znamenalo ďalší koniec pre Číňana Zhoua a 33. kolo prinieslo koniec Kevina Magnussena, ktorého Haas vypovedal službu pre problémy s motorom. V prípade Číňana išlo o predčasný koniec preto, lebo telemetria jeho auta ukazovala čudné hodnoty.

Verte či nie, ale okrem občasných súbojov v strede poľa a sporadických výletov do únikových zón Veľká cena Azerbajdžanu až do konca K-Maga nič zaujímavejšie nepriniesla. V 34. kole sa viaceré stajne aj vďaka virtuálnemu Safety Car odhodlali k výmene pneumatík.

Lepiaca páska vyrieši všetko

Už o dve kolá neskôr sa nenápadný a utrápený Hamilton predral pred Yukiho Tsunodu na priebežné piate miesto.

Tsunoda však v 37. kole stratil polovicu svojho DRS po tom, čo sa jeho klapka na krídle rozdelila na dve časti. Japoncovi hrozilo odstúpenie a to pritom jazdil na solídnom šiestom mieste. Avšak celú situáciu zachránili jeho mechanici za použitia skutočne univerzálneho a netradičného riešenia. Auto za milióny s podobne drahou technikou totiž opravili s použitím lepiacej pásky. Tsunoda tak mohol pokračovať, avšak jeho viac ako 21 sekúnd dlhý pit stop ho poslal na chvost poľa zostávajúcich jazdcov.

Desať kôl do konca 51 kôl dlhých pretekov sa na čele neohrozene držal Verstappen, ktorý mal pred druhým Perézom náskok až 15,5 sekundy. Na treťom mieste pritom opäť jazdil „Pán konzistetný“ George Russell, ktorému táto sezóna zatiaľ pomerne dobre vychádza.

O tri kolá neskôr sme mohli byť svedkami mierneho déja vù z Imoly, nakoľko sa na trati pasovali Hamilton s Gaslym o priebežné štvrté miesto. Tentokrát však hviezdny Brit nemusí mať nočné mory. Gaslyho „zadok“ totiž vidiel omnoho kratšie, ako tomu bolo v Taliansku.

Rozhodujúci úder?

Do konca sa však už nič zaujímavejšie nestalo a tak sa ani poradie na čele nemenilo. Verstappen si pripísal už svoju piatu výhru a upevnil si umiestnenie na čele majstrovského hodnotenia. Druhý finišoval Peréz s najrýchlejším kolom. Dostal sa tak na rovnaké miesto aj v celkovom hodnotení, kde sa mu podarilo predbehnúť Leclerca. Red Bull si aj kvôli nespoľahlivosti Ferrari upevnil náskok na čele hodnotenia Pohára konštruktérov už na 80 bodov. Je teda možné, že práve Baku bola zlomová veľká cena v tejto sezóne, ktorá pridelila karty s konečným postavením ostatným stajniam?

Pomerne dobrý závod aj vďaka tímovej réžii má za sebou Daniel Ricciardo, ktorý skončil na ôsmom mieste. Len tretíkrát v sezóne tak skončil lepšie ako jeho mladší tímový kolega Lando Norris. Naopak, čoraz väčší tlak je kladený na hlavu Micka Schumachera, ktorý sa konzistentne drží na chvoste poľa, a to napriek tomu, že K-Mag v tejto sezóne už viackrát bodoval.

Je teda Mick Schumacher spoločne s Danielom Ricciardom najväčším sklamaním sezóny alebo chvíle mladého Nemca s legendárnym menom ešte len prídu?

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?