Magazín

Rolls-Royce po rokoch mení ikonickú Spirit of Ecstasy - kvôli elektromobilu

Rolls-Royce Spirit of Ecstasy
Rolls-Royce Spirit of Ecstasy
Rolls-Royce Spirit of Ecstasy doteraz a v modeli Spectre (2023)

Rolls-Royce Spectre, prvý elektromobil britskej automobilky, je už na ceste k svojej premiére a pre prémiovú značku predstavuje historický míľnik. Bude práve tým modelom, ktorý ju povedie do novej éry, keď sa už autá nebudú tankovať, ale nabíjať.

Prototypy elektromobilu výrobca testuje v reálnych podmienkach a avizuje, že má súčiniteľ odporu vzduchu cx na úrovni 0,26. Je to pozoruhodné číslo, hoci nie najlepšie možné: napríklad Škoda Enyaq Coupé RS iV dosahuje cx 0,234 a Mercedes EQS rekordných 0,20.

Rolls-Royce Spectre (2023)

Aerodynamika ovplyvňuje energetickú spotrebu elektromobilu a tým pádom jeho dojazd, avšak zdá sa, že toto nebude pre budúcich zákazníkov to najpodstatnejšie. Ak bude zabezpečené rýchle nabíjanie kedykoľvek a kdekoľvek, ich pozornosť sa sústredí na jazdný komfort, materiálové vyhotovenie interiéru, technologická vybavenosť a celkový charakter vozidla.

Dnes už je skoro isté, že napriek nespornému historickému významu modelu Spectre si napokon osvojí relatívne konvenčný vzhľad priamo nadväzujúci na aktuálne modelové portfólio automobilky. Minimálne jeden detail však bude naozaj odlišný od toho, čo nám Rolls-Royce ponúkal doteraz - tým detailom bude nová soška Spirit of Ecstasy na prednej kapote.

Rolls-Royce Spirit of Ecstasy

Spirit of Ecstasy už 111 rokov zdobí kapoty automobilov značky Rolls-Royce. V priebehu rokov sa ustálilo jej pomenovanie „Emily“ a prešla množstvom dizajnových zmien. Teraz po rokoch prichádza na rad ďalšia úprava, pomerne zásadná.

S cieľom dosiahnutia lepšej aerodynamiky bude nová Emily vysoká len 82,73 milimetra namiesto doterajších 100,01 milimetra. Jej splývavá róba, často nesprávne označovaná ako krídla, bola rafinovane vymodelovaná tak, aby vzduchu kládla čo najmenší možný odpor, čo sa prejavilo aj v mierne odlišnom postoji. Zatiaľ čo doteraz mala Spirit of Ecstasy vždy nohy prikrčené a tesne vedľa seba, v elektromobile Spectre kladie ľavú nohu pred pravú.

Rolls-Royce Spirit of Ecstasy

Príbeh za Spirit of Ecstasy

Existuje hneď niekoľko príbehov o tom, ako vznikol Duch extázy. Jedna z verzií, ktorú zverejnil nemecký auto motor und sport, tvrdí, že za soškou stojí britský barón, konzervatívny politik, fanúšik motorizmu a zakladateľ časopisu „The Cars Illustrated“ John Walter Edward Douglas-Scott-Montagu. Ten mal poveriť umelca Charlesa Robinsona Sykesa, aby na jeho Rolls-Royce Ghost vytvoril bronzovú sošku na kapotu. Ako modelku mal využiť barónovu sekretárku a herečku Eleanor Velasco Thronton, aby si tak získal jej priazeň alebo aby demonštroval vzťah k nej.

Či skutočne mali milostný pomer alebo nie, dnes už zrejme nezistíme, auto motor und sport však má za to, že spoluzakladateľ automobilky Henry Royce nebol z takéhoto vylepšenia vozidla nadšený. Medzi jeho zákazníkmi mal vzniknúť trend vybavovať si vozidlá Rolls-Royce podobnými soškami, čo mienil obchodne využiť jeho obchodný partner Charles Stewart Rolls. Rolls spoločne s výkonným riaditeľom spoločnosti Claudom Johnsonom však napokon Roycea presvedčili o potenciáli ozdoby kapoty pri formovaní identity, a tak bol v roku 1910 Sykes oficiálne poverený vytvorením dizajnu pre všetky vozidlá Rolls-Royce. O rok neskôr bola ikonická soška zaregistrovaná ako maskot a duševné vlastníctvo značky. Rolls to ale už nezažil, pretože v roku 1910 zahynul pri leteckom nešťastí a Royce údajne naďalej nemal na Sprit of Ecstasy najlepší názor.

Rolls zvažoval elektromobilitu už pred vyše 120 rokmi

Rolls-Royce Phantom EE (102EX) 2011
Rolls-Royce Phantom EE (102EX) 2011

Zatiaľ čo Rolls-Royce Spectre bude prvý komerčne dostupný elektromobil výrobu, ten koketoval s elektromobilitou už pred jedenástimi rokmi. V roku 2011 odhalil koncept Phantom EE (102EX). Išlo o model Phantom s dvomi elektrickými motormi poháňanými z trakčných akumulátorov, ktoré alternovali pôvodne dodávaný benzínový agregát V12 s objemom 6,75 litra. Technologickou zaujímavosťou bola podpora bezdrôtového nabíjania akumulátorov. Rolls však predbehol svoju dobu, vtedajšie technológie ani zďaleka neumožňovali také dojazdy a nabíjacie rýchlosti ako dnes.

Rolls Royce 103EX Vision Next 100 Concept (2016)
Rolls Royce 103EX Vision Next 100 Concept (2016)

Druhým podstatne odvážnejším pokusom bol koncept Rolls-Royce Vision Next 100 (103EX) s nápadným vzhľadom, karosériou z uhlíkových vlákien a dvojmotorovým elektrickým pohonom s celkovým výkonom 500 kW. Tento koncept z roku 2016 navyše propagoval aj technológie autonómnej jazdy, ktoré však dodnes výrobca neponúka.

Nech si dnes ľudia myslia čokoľvek, pred viac ako storočím boli elektromobily považované za budúcnosť osobnej dopravy. Veď aj prvý automobil od Ferdinanda Porscheho, C.2 Phaeton, bol elektromobil. V rozhovore uverejnenom v The Motor-Car Journal v apríli 1900 mladý a nadaný Charles Rolls opísal elektrický pohon výrazmi, ktoré o viac ako storočie neskôr vyznievajú priam prorocky: „Elektrické automobily je dokonale tiché a čisté. Necítiť žiadny zápach ani vibrácie a mali by byť veľmi užitočné, ak je možné vystavať pevné nabíjacie stanice. Nateraz však nepredpokladám, že budú dosť dobre použiteľné – aspoň mnoho nasledujúcich rokov.“

Automobilka Rolls-Royce však pripomína, že Rolls predsa len podporoval elektromobilitu: „Rolls poskytol vo svojom autosalóne na Lillie Road vo Fulhame nabíjaciu stanicu pre súkromné alebo prenajímateľné elektrické vozidlá Brougham, ktoré boli v tom čase v Londýne v móde ... Ako správne predpovedal, bude trvať dlho, kým sa elektrické vozidlá stanú skutočne životaschopnými v akomkoľvek meradle. Ale je lákavé myslieť si, že keby tento vizionársky podnikateľ prežil leteckú haváriu, ktorá si vyžiadala jeho život vo veku iba 32 rokov, ten deň by mohol prísť skôr.“

Napokon prichádza až teraz. Automobilka mieni predstaviť finálnu podobu elektromobilu Rolls-Royce Spectre práve tento rok.

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?