Najsilnejšie reklamy na bezpečnosť na cestách, aké kedy nakrútili. Poukázali na to, že všetci robíme chyby

Žiadna krv ani brutálne scény tu nie sú, napriek tomu sú reklamy silnejšie ako tie české „Nemyslíš – zaplatíš“.
Vydané  Text: 

[Bezpečnosť na cestách](https://autoviny.sk/obsah/znacka/bezpecnost) je večne aktuálnou témou. Aj my na stránkach Autoviny.sk často pripravujeme príspevky, ktorých cieľom je osveta motoristov – počas minulého roka sme napríklad priniesli [seriál o bezpečnosti na cestách](https://autoviny.sk/obsah/znacka/becep) vytvorený v spolupráci s BECEP. Postupne sme sa dotkli tém ako [povinná výbava cyklistov](https://www.autoviny.sk/reportaze/121575/povinna-vybava-cyklistov-zakon-polavuje-ale-bezpecnost-ma-byt-na-prvom-mieste), [viditeľnosť chodcov](https://www.autoviny.sk/reportaze/121546/chodci-dni-sa-skracuju-budte-pre-vodicov-viditelni) nielen v zimnom období, [asistenčným systémom](https://www.autoviny.sk/novinky/121587/poznate-asistencne-systemy-v-autach-eu-niektore-z-nich-spravila-povinnymi-toto-su-podrobnosti) v nových automobiloch, ale aj [alkoholu za volantom](https://www.autoviny.sk/reportaze/121718/alkohol-za-volant-nepatri-nikdy) a [bezpečnosti detí pri prevoze v aute](https://www.autoviny.sk/reportaze/121761/pre-deti-len-to-najbezpecnejsie). Niektorí ľudia sa domnievajú, že situácia ohľadne bezpečnosti na cestách sa rieši predovšetkým na Slovensku a prehnane, lenže pravdou je, že každá krajina realizuje vlastné kampane na osvetu motoristov. Niekedy ide o pomerne tvrdé kampane, akými sa preslávili naši západní susedia, napríklad [#nepozornostzabiji](https://www.autoviny.sk/reportaze/119191/video-emotivna-kampan-vas-presvedci-ze-mobil-za-volant-nepatri) a obzvlášť šokujúca kampaň [Nemyslíš – zaplatíš](https://www.youtube.com/watch?v=otgH6sFECoM). Tvorcovia krátkych spotov využili potenciál mediálneho priestoru úplne a pripravili videá, ktoré asi žiadneho citovo normálne založeného človeka nenechajú chladným. Cieľom takejto osvety je upozorniť verejnosť na to, že v bezpečnosti na cestách by sme nemali robiť kompromisy, a to špeciálne v dobe, keď sa množstvo vodičov počas jazdy zaoberá svojím mobilným telefónom alebo manipuláciou s dotykovým infotainmentom automobilu. Takéto kampane šokujú, sú nepríjemné na sledovanie a nepochybne človeka podnecujú k sebareflexii. Nemusí byť však vždy pravdou, že práve „liečba šokom“ je tou najefektívnejšou metódou. ### Všetci robíme chyby V roku 2014 si vláda Nového Zélandu objednala tvorbu reklamných spotov, ktorých cieľom bolo zvýšiť bezpečnosť na cestách. A tvorcovi sa podarilo vytvoriť minútové videá, ktoré sú nanajvýš aktuálne dodnes. Televízia a internet sú silné mediálne nástroje a ak je video skutočne dobré, o jeho šírenie sa obyčajne postarajú samotní používatelia sociálnych sietí. Jedným z tých nepochybne najsilnejších spotov je ten s názvom „**Mistakes**“, teda „Chyby“. Na rozdiel od reklám, ktoré pred rokmi vznikli v Česku, reklama z Nového Zélandu stavia na iných základoch. Namiesto brutality a šokovania diváka núti k zamysleniu a vzbudzuje empatiu. Práve v tom spočíva jej sila – video totiž upozorňuje na to, že všetci sme ľudia, ktorí robia chyby a ten druhý vodič nemusí spôsobiť dopravnú nehodu preto, lebo bol arogantný. Väčšina dopravných nehôd sa stane z obyčajnej nepozornosti a preto, že niektorý vodič jednoducho správne neodhadne situáciu. V prípade tohto videa ide o chybu obidvoch vodičov – prvého, ktorý jazdil zbytočne rýchlo, a druhého, ktorý neodhadol rýchlosť prvého vozidla a vošiel do križovatky. Vo chvíli, keď už nie je možné haváriu zvrátiť, sa zastavuje čas a obaja vodiči vystupujú z vozidla. Jeden tvrdí, že už nestíha zabrzdiť, druhý už vie, že výjazdom na hlavnú cestu spravil chybu tiež a teraz ho čaká nehoda aj so synom v aute. Aj keď sú obaja vodiči zo situácie zúfalí, nemajú ako zrážke zabrániť, tak nastupujú do áut, čas sa rozbehne a video končí v okamihu nárazu. Pointou tohto krátkeho príbehu je, že aj dobrí vodiči robia chyby, ale mnohé pramenia v nedbalosti. V tejto konkrétnej situácii má ísť o kombináciu vysokej rýchlosti a nesprávneho odhadu, pričom nebyť vysokej rýchlosti, nehoda by sa nemusela stať. Nedozvieme sa, ako napokon dopadli dvaja vodiči a chlapec na zadnom sedadle, to ale ani nie je dôležité. Podobne silnou reklamou na zvýšenie bezpečnosti na cestách je aj tá od **RSA Ireland** (Road Safety Authority) s názvom „**Don’t look back**“ (Nepozeraj sa dozadu). Opäť tu nie je krv ani šokujúce zábery na mŕtvych ľudí, ale o upozornenie na potrebu venovania plnej pozornosti šoférovaniu. Krátke video obsahuje niekoľko záberov na rovnakú ženu, ako sa ohliada a každým novým záberom mladne. Už niekede v polovici je divákovi zrejmé, že sa v jej mladosti odohralo niečo, čo poznačilo celý jej život. ### Nebojme sa upozorniť nedbalých Blížia sa Vianoce a oslavy Nového roka. Je naivné myslieť si, že si ľudia konečne uvedomia, že s používaním auta prichádza potreba veľkej zodpovednosti a vieme, že polícia bude opäť na Facebooku zverejňovať štatistiky o tom, koľko Slovákov zasa odhalili pod vplyvom alkoholu za volantom. A to všetci vedia, že drvivá väčšina z nich polícii aj tak unikne, pretože kontrolovať každého jedného vodiča v krajine nie je možné. Takmer určite budeme čítať o fatálnej dopravnej nehode, ktorá by sa vôbec nemusela stať, pretože jej príčinou bude nepozornosť, precenenie schopností alebo práve alkohol. Je nevyhnutné, aby sme práve my od ostatných vodičov vyžadovali slušnosť, rozvahu, dodržiavanie dopravných predpisov a venovanie pozornosti šoférovaniu a napomínali nedbalých. *Ak nie si schopný jazdiť zodpovedne, nejazdi!* Strašiakom však nemá byť pokuta alebo napomenutie, ale riziko smrti a trvalých zdravotných následkov po nehode.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.