Aktuality

Volkswagen je opäť o krok bližšie k F1. Prinesie rovno dve značky, no zároveň sa výrazne obmedzí vývoj

Volkswagen F1

Zdá sa, že svet Formula 1 čakajú už v blízkej budúcnosti obrovské zmeny. Príchod nových monopostov pre sezónu 2022 bude len malou ukážkou prerodu kráľovnej motoršportu. Rok 2026 totiž prinesie viaceré nové predpisy, ktoré by do „efjednotky“ mali prilákať nových výrobcov a zvýšiť tak atraktívnosť celého seriálu.

V sérii Formula 1 je síce aktuálne 10 aktívnych tímov, avšak len štyria výrobcovia motorov. Mercedes, Ferrari, Honda a Renault si dokázali na poli vrcholného motoršportu vytvoriť dominantné postavenie a v súčasnosti v tomto odvetví len ťažko hľadajú konkurenciu. V budúcom roku síce Hondu oficiálne nahradí Red Bull, ktorý predstaví svoj vlastný motor, aj tak je to však stále boj najmocnejších.

Volkswagen F1
Monopost Red Bull RB16B Maxa Verstappena
Zdroj: Formula 1

Minimálne zmeny kvôli vytlačeniu možnej konkurencie

Pôvodným zámerom veľkej štvorky do budúcna boli len minimálne zmeny pohonných jednotiek. Avšak na to zástupcovia F1 nepristúpili. Minimálne zmeny by síce znamenali značné zníženie nákladov na vývoj a výrobu vysokovýkonných agregátov, no zároveň by z trhu eliminovali akúkoľvek možnú konkurenciu.

A práve to bol najväčší kameň úrazu. Formula 1 potrebuje nové tímy a nové technológie. Preto sa do plánovania stratégie po roku 2026 aktuálne zapája aj nemecký Volkswagen. Jeho hlavným cieľom je odstránenie obrovského náskoku „veľkej štvorky“ a zníženie finálnych nákladov na vývoj motora určeného pre monoposty F1.

Volkswagen F1
Seriál Formula 1 čoskoro priváta nové značky

Zníženie nákladov aj tak príde

Táto cena by teda v budúcnosti mala výrazným spôsobom klesnúť. Dnes je cena za pohonnú jednotku F1 stanovená na približne 10 miliónov euro. Okrem toho sa má od roku 2026 z motorov odstrániť pokročilý hybridný mechanizmus (MGU-H), ktorý je hlavným dôvodom vysokého technologického náskoku. Ten bol do F1 zavedený v roku 2014 a od vtedy seriálu neohrozene kraľuje Mercedes.

Ako informuje BBC s odvolaním na svoje zdroje: „***Volkswagen potvrdil, že ak si F1 ponechá motory so systémom MGU-H, do seriálu nevstúpi. Bolo by totiž takmer nemožné dosiahnuť tú technologickú úroveň, ktorú v posledných rokoch získali výrobcovia motorov Honda, Mercedes, Ferrari a Renault.***“

Nebude to každému po vôli

Takáto podmienka však nemusí byť každému po vôli. Aktuálni výrobcovia motorov totiž do vývoja a evolúcie MGU-H investovali už desiatky miliónov euro. Navyše, práve hybridný systém je niečo, čo dopomohlo Mercedesu k jednoznačnému kraľovaniu v sérii F1 v posledných rokoch.

Volkswagen F1
Monopost Mercedes-AMG W12 E Lewisa Hamiltona
Zdroj: Formula 1

Na druhú stranu je však potrebné nejakým spôsobom zabrzdiť konkurenčnú výhodu. Ak by totiž zástupcovia FIA a F1 nedospeli k razantným zmenám pravidiel, pravdepodobne by sme sa v najbližších rokoch žiadnych nových výrobcov nedočkali.

Aby však bolo isté, že Volkswagen nechce konkurenciu len zabrzdiť, pokiaľ by ním presadzované zmeny skutočne prešli, musel by sa sérii F1 upísať aspoň na 5 sezón. Nepôjde však o samotný Volkswagen, ale o jeho dve automobilky. Do série by sa pravdepodobne dostali Audi a Porsche. Druhá zmienená značka pritom len nedávno potvrdila koniec v sérii Formula E. Elektrický ekvivalent F1 nemá dostatočnú marketingovú, divácku a predovšetkým sponzorskú základňu a z dlhodobého hľadiska nie je konkurencieschopný.

Volkswagen F1

Biopalivá miesto hybridných systémov?

Novinky sa však chystajú aj na najbližšie roky. Už od budúcej sezóny prejde Formula 1 z palív E5 (5% biozložky) na palivá E10 (10% biozložky). Prezident FIA, Jean Todt, chcel dokonca zájsť ešte ďalej a už od roku 2023 chcel zaviesť používanie palív E50. Z toho však napokon nič nebude, nakoľko by to opäť raz malo obrovský finančný dopad na peňaženky výrobcov. Veď len prechod z palív E5 na E10 bude výrobcov stáť približne 50 miliónov euro.

Volkswagen F1
Nový tvar monopostov pre sezónu 2022 vracia autám konečne krásny dizajn

Od roku 2026 sa však okrem odstránenia hybridných systémov tak, ako ich dnes poznáme, plánuje aj zavedenie palív so 100% podielom biozložky. Prechod na ekologické palivá má byť dôsledkom zmeny F1 na uhlíkovo neutrálnu. Už dnešné emisné predpisy sú pre výrobcov veľmi náročné a tak zavedenie biopaliva bude už len akýmsi zavŕšením celej snahy o prechod na eko F1.

Ešte jedna zaujímavosť na záver, po roku 2023 by sme mali minimálne na 10 rokov vidieť v kalendári F1 aj okruh v Qatare, ktorý si túto sezónu odbije svoju premiéru. A viete čo? Qatar má 14,6%-ný podiel v koncerne Volkswagen.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie