Magazín

Sú nové autá horšie než tie staré? Toto nám na moderných autách prekáža najviac

VW Golf GTE

1. Dotykové displeje

Pamätáte na časy, keď boli palubné dosky doslova zaplavené tlačidlami, v ktorých sa takmer nikto nevyznal? Riešením sa postupne stali displeje a vzhľad interiérov do veľkej miery upratali. Niektoré automobilky však zašli priďaleko a za obrazovku infotainmentu začali skrývať aj ovládanie základných funkcií ako napríklad klimatizáciu či štart-stop systém. Vodič tak musí za jazdy obsluhovať dotykový displej, čo v žiadnom prípade neprispieva k bezpečnosti na cestách. Niekedy na prezentáciách až krútime hlavou nad tým, ako automobilky skloňujú slovo bezpečnosť a potom predstavia auto, v ktorom ovládate všetko cez displej. Používanie multimediálneho systému je pritom za jazdy rovnako nebezpečné ako obsluhovať mobilný telefón.

Výhoda fyzických ovládačov spočíva v tom, že ich človek nahmatá aj bez toho, aby spúšťal zrak z cesty. Preto veríme, že aspoň tie najvyužívanejšie funkcie by mali mať svoje dedikované tlačidlo alebo ovládač.

DVOJTEST: Volkswagen Golf 1.5 TSI vs. eTSI

2. Sada na dofukovanie pneumatík

Dojazdová alebo plnohodnotná rezerva je ďalšou z vecí, ktorá nám v moderných autách jednoducho chýba. Keď dostanete defekt, koleso jednoducho vymeníte a môžete pokračovať ďalej. Sada na dofukovanie pneumatík je na druhej strane vo väčšine prípadov absolútne nepoužiteľná a seknutú gumu jednoducho nezachráni. Majiteľovi tak nezostáva nič iné, ako zavolať odťahovú službu a dúfať, že v najbližšom servise majú správny rozmer penumatiky. Tento proces navyše stojí čas aj peniaze, pretože za pneumatiku navyše budete musieť zaplatiť.

Väčšina lacnejších áut rezervu našťastie stále ponúka, drahšie modely však na rovnakom mieste majú umiestnený audiosystém alebo batériu hybridného pohonu. Niektorým autám sa navyše rezerva do kufra ani nezmestí, pretože ich majiteľ používa veľké kolesá.

TEST Škoda Octavia Combi RS 1.4 TSI 180 kW (245 k) PHEV | Foto: Erik Stríž
Pod podlahou je vytvorený priestor pre nabíjacie káble, ale rezervu sem určite nedáte. Musíte si vystačiť s lepiacou sadou.

3. Karbónový dekor

Mať pravý karbón na aute jednoznačne schvaľujeme. Ak sa nám však niečo nepáči, tak sú to lacné plastové dekory s potlačou pripomínajúcou karbón. Tomuto trednu jednoducho nevieme prísť na chuť a nerozumieme, čo napodobnenina karbónu hľadá v mestskom hatchbacku s trojvalcom pod kapotou. Vyzerá to smiešne.

Renault Arkana (Prvá jazda)

4. Piano Black

Tento bod tak trochu nadväzuje na tému lacných dekorov. K falošnej karbónovej úprave môžeme zaradiť aj nami nenávidený čierny lesklý plast, ktorý svet pozná pod označením Piano Black. Ním sa automobilky snažia vzbudiť pocit luxusu a prémiovosti aj v lacnejších modeloch. Už po krátkom čase však na ňom vidieť prach, odtlačky a škrabance, ktorým sa pri tomto materiáli jednoducho nevyhnete.

Test Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ Shooting Brake (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 2/2021)

5. Komplikované označenia

Len nedávno sme testovali model, ktorého plný názov vyzeral asi takto: DS 3 Crossback Connected Chic PureTech S&S 130k EAT8. Máte predstavu, o čo vlastne ide? Ani my nie. Ešte horšie je, keď sa automobilky rozhodnú vymeniť objem motora za nejakú plne náhodnú číslicu ako to urobilo prednedávnom Audi so svojimi označeniami v štýle 30 TDI, 35 TFSI, 45 TFSie. Ach, kde sú tie časy, keď označenia modelov dávali skutočný zmysel?

Audi A3 Sedan (modelový rok 2021)

6. Dofarbovaný zvuk motora

Niekto v Peugeote nesprávne predpokladal, že majiteľ dvojlitrového naftového motora by chcel po zošliapnutí plynového pedála počuť umelý zvuk osemvalca z reproduktorov. Výsledok znie umelo, neprirodzene a v konečnom dôsledku nedokáže ani oklamať zmysly, pretože človek sediaci za volantom jednoducho vie, že pod kapotou nemá motor z Ferrari. Milé automobilky, týmto vás prosíme, aby ste peniaze pri vývoji nepoužívali na podobné hlúposti a investovali radšej do kvalitnejších materiálov.

Test Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Nech žije nafta! (foto: PANER pre auto motor a šport, 2018)

7. Vŕzganie plastov

Žiaľ, dnes vŕzgajú aj úplne nové autá, ktoré ešte ani nestihli opustiť showroom. Lacné plasty, slabé spracovanie alebo jednoducho zle navrhnutý interiér spôsobia predčasné vŕzganie dielov v interiéri. Najhoršie na tom je, že dnes sa výrobcovia ani veľmi nesnažia zakrývať skutočnosť, že sa šetrilo. Madlá dverí, stredové konzoly a výplne dverí rezonujú a vŕzgajú horšie než na dvadsaťročných autách po dvoch „totálkach“ opravených v Poľsku.

8. Jazdné režimy

Dnes už ponúka takmer každý model niekoľko prednastavených jazdných režimov, pomocou ktorých by ste mali vedieť ovplyvniť vlastnosti automobilu. Napríklad väčšina Land Roverov má množstvo režimov optimalizovaných pre jazdu v teréne. Niektoré autá však majú nastavenia, ktoré sa zdajú byť skutočne nemiestne – naozaj potrebujeme v Audi RS6 Avant ekologický režim?

V lacných autách navyše režimy nemenia ani vlastnosti pohonného ústrojenstva a po prepnutí tlačidla sa zmení maximálne podsvietenie budíkov na inú farbu.

Škoda Scala Monte Carlo 1.5 TSI

9. Falošné koncovky

Určite to poznáte. Maličký výfuk inžinieri schovali niekam pod auto a namiesto poriadnej rúry dostanete len smiešne tvarovaný nárazník so zaslepenými (falošnými) koncovkami. Navyše sú častokrát falošné otvory tak smiešne a nepresvedčivo spracované, že výsledok vyzerá ako keby auto ušlo z kolotoča.

Škoda Scala Monte Carlo 1.5 TSI

10. Príliš veľa stupňov

Pochopiteľne existujú dôvody, pre ktoré by mali mať autá viac prevodových stupňov. Napríklad môžete mať viac krátkych prevodových stupňov na zlepšenie akcelerácie a dlhší posledný prevodový stupeň pre zníženie spotreby na diaľniciach. Nerozumieme však tomu, na čo sú dobré deväť alebo desaťstupňové automaty. Napríklad nedávno testovaný Opel Insignia ich mal tak nasekané na sebe, že medzi druhým a tretím stupňom bol rozdiel len 100 ot./min.

DVOJTEST: Volkswagen Golf 1.5 TSI vs. eTSI
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?