Kto nahradí škodu, ak vinník nehody nie je vlastníkom auta?

Týka sa to každého, kto si auto strieda v rodine alebo jazdí na firemnom.
Vydané  Text: 

**Otázka od čitateľa: Čo mám robiť, keď mi na ceste iný vodič nedal prednosť v jazde a spôsobil tak menšiu nehodu, ale on nie je vlastníkom vozidla? Budem musieť vymáhať náklady na opravu súdne?** Takmer každý deň sa stretávame s tým, že bežní motoristi nemajú vedomosť o tom, čo to vlastne je Povinné zmluvné poistenie (PZP), ako funguje a aké výhody poskytuje. Pritom je to celkom jednoduché: PZP je tu pre ostatných v prípade, že im spôsobíte škody na vozidle, majetku či zdraví. Vaše PZP nekryje vaše škody, ale škody, ktoré ste spôsobili svojím vozidlom. A platí to aj naopak – povinné zmluvné poistenie toho druhého kryje škody na vašom majetku, ak vám práve on spôsobil škody vlastným zavinením. Toľko k podstate povinného zmluvného poistenia a vráťme sa k otázke čitateľa o tom, **kto nahradí škodu, ak vinník nehody nie je vlastníkom auta**. Takáto sitácia môže nastať veľmi jednoducho, pretože automobily a motocykle nie sú vždy používané iba ich vlastníkmi. Autá v rodinách sú obyčajne evidované na otcov/manželov, pričom toto auto zvykne používať celá rodina. Podobne je to vo firmách, ktoré ponúkajú zamestnancom nebefit služobného vozidla na súkromné účely. Vozidlo musí byť v čase evidencie na dopravnom inšpektoráte už povinne zmluvne poistené (musí mať platné PZP), pričom toto poistenie uzatvára práve vlastník tohto vozidla (ten, ktorý bude zapísaný v evidencii). Toto poistenie ale nie je viazané na túto alebo akúkoľvek inú osobu, pretože sa vzťahuje sa na škody spôsobené vozidlom uvedeným v poistnej zmluve. Dokonca nezáleží ani na evidenčnom čísle vozidla. Podstatné je samotné vozidlo určené VIN číslom. Teda ak napríklad po zmene evidenčného čísla túto zmenu nenahlásite poisťovni a spôsobíte škodu, bude poisťovňa v rámci zmluvy kryť vami spôsobené škody aj tak. Keďže **poistná zmluva PZP nie je viazaná na vlastníka ani prevádzkovateľa vozidla, ale na konkrétne vozidlo**, za volantom môže sedieť ktokoľvek – vlastníkova manželka, zamestnanec či kamarát. Podstatné je, aby bolo dokázané, že vodič daného vozidla je skutočne vinníkom dopravnej nehody alebo škodovej udalosti, pretože až toto preukázanie je základom rozhodnutia o plnení od poisťovne. **Odpoveď na otázku čitateľa je teda nasledovná:** Ak vinník nehody (vodič) nie je vlastníkom vozidla, budú sa náklady na škody kryť z PZP vlastníka tohto vozidla. Súdne prejednanie veci nie je potrebné, ak vinník uzná svoju vinu a splní svoju povinnosť informovať vlastníka o udalosti – a ten musí do svojej poisťovne nahlásiť celý incident. Nezabudnite vyplniť správu o nehode, nafotiť si všetko na mobil a vymeniť si kontakty.

Slovenské cesty sú po zime v zúfalom stave. Čo robiť, keď vám výtlk poškodí auto?

Slovenské cesty s najväčšou pravdepodobnosťou nemusíme motoristom detailne predstavovať, väčšina z nich je totiž rozbitá a v zúfalom stave. V prípade malej nepozornosti za volantom alebo pri zhoršenej viditeľnosti môže vodič naraziť na väčší výtlk, ktorý dokáže poškodiť časť vozidla. Vtedy je potrebné zachovať si chladnú hlavu a v každom prípade stojí za pokus vymôcť zodpovednosť za škodu spôsobenú... Prečítať celé




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.