Magazín

Euro NCAP: Ako dopadli elektrické SUV novinky do Škody a Volkswagenu?

EURO NCAP: Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4

Po nie celkom dobrých výsledkoch Dacie Sandero Stepway a Dacie Logan sa Euro NCAP rozhodlo otestovať aj elektrické dvojičky VW ID.4 a Škoda Enyaq iV. Obe autá stoja na modulárnej podvozkovej platforme MEB a majú teda rovnaké vlastnosti. Euro NCAP si poriadne posvietilo na tieto dve horúce novinky a my sa teraz môžeme pozrieť na finálne hodnotenie.

Škoda Enyaq iV

Ochrana dospelých cestujúcich

Prvým autom, ktoré sa postavilo zoči voči náročným skúškam bol český Enyaq iV. Dalo by sa povedať, že elektromobil v teste ochrany dospelej posádky obstál na výbornú. Hodnotenie 94% je najlepším v tomto kalendárnom roku. Napriek tomu boli Enyaqu iV strhnuté nejaké body. Tie sa konkrétne týkali ochrany ľavej nohy pasažiera sediaceho vedľa vodiča pri čelnom náraze. Išlo však len o nepatrné zníženie hodnotenia na úroveň primerané.

Škoda preukázala, že dokáže adekvátne ochrániť cestujúcich rôznej výšky a telesnej stavby. Bočný náraz odhalil, že niektorí cestujúci na zadných sedadlách môžu pri tomto type stretu pociťovať neprimerané preťaženie pri posune do strany. Enyaq iV má štandardne dodávaný stredový airbag, ktorý by mal toto preťaženie zmierniť.

EURO NCAP: Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4

Ochrana detských cestujúcich

Testy čelného nárazu preukázali, že cestujúci vo veku 6 a 10 rokov sú v českom elektromobile dostatočne chránení. Všetky dôležité časti tela majú v tomto prípade ochranu hodnotenú maximálnym počtom bodov. Airbag spolujazdca je možné vypnúť a vodičovi je poskytnutá adekvátna informácia. Taktiež je na sedadlo spolujazdca možné namontovať autosedačku pre batoľa v protismere jazdy.

Enyaq iV dosiahol v dvoch z troch testovaných kategórií pri ochrane detskej posádky maximálny počet bodov. Trošku horšie si počínal v hodnotení bezpečnostných prvkov pri ochrane detskej posádky, kde na palube nie je štandardne dodávaný pokročilý systém ochrany detí. Tento systém však nie je zatiaľ dodávaný vo väčšine áut predávaných v Európe. Celkové hodnotenie je preto 89%.

Ochrana chodcov

Najnižšie hodnotenie si Enyaq iV odniesol za ochranu chodcov. Pri čelnom strete s chodcom je ochrana hlavy pri náraze na kapotu hodnotená, ako dobrá alebo primeraná. Zlé výsledky ochrany hlavy boli už tradične zaznamenané v oblasti predných A-stĺpikov. Ochrana chodidiel a spodnej časti nohy pri strete s nárazníkom auta je hodnotená výsledkom dobrá.

EURO NCAP: Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4

Zmiešané ohodnotenie si odniesla ochrana panvy chodca. Niektoré časti auta jej poskytovali dobrú ochranu a niektoré len primeranú. Enyaq iV má už v sérii montovaný systém automatického núdzového brzdenia, ktorý dokáže zaznamenať chodcov a aj cyklistov. Vo väčšine prípadov tento systém dokázal zrážke predísť alebo ju zmierniť. Bohužiaľ, auto nedokázalo reagovať na chodcov za ním a preto táto kategória nebola hodnotená. Celkovo si český elektromobil v tejto kategórii vyslúžil 71%.

Asistenčné systémy

Enyaq iV má štandardne dodávaný systém na úpravu rýchlosti. Rýchlosť vozidla je prispôsobovaná na základe údajov z máp alebo pomocou čítania dopravných značiek kamerovým systémom. Vodič má možnosť rozhodnutia sa či autu umožní prispôsobenie rýchlosti. Počas testu nebol prítomný systém sledovania únavy vodiča, ktorý teda nebol zahrnutý do bodovania.

Auto dokáže upozorniť na nezapnutý pás na všetkých sedadlách, dokáže adekvátne pracovať s udržiavaním sa v jazdných pruhoch, no niekedy poskytuje agresívnu reakciu na vzniknuté situácie. Systém automatického núdzového brzdenia dokázal adekvátne reagovať na okolité vozidlá a nárazu sa dokázal vyhnúť alebo ho zmierniť vo všetkých testovacích scenároch. Hodnotenie je 82%.

Volkswagen ID.4

Ochrana dospelej posádky

VW ID.4 je elektrický súrodenec Škody Enyaq iV. Preto väčšina hodnotenia bola rovnaká, ako pri českom aute. Rozdiely však boli dosiahnuté pri ochrane hrudníka vodiča pri čelnom náraze. Tu získal ID.4 hodnotenie adekvátne až dobré. Naopak, ako slabá je hodnotená ochrana cestujúceho na zadných sedadlách v preťažení pri bočnom náraze. Analýza steny, do ktorej auto narazilo preukázala na niektorých miestach zvýšené poškodenie a aj preto ID.4 získal hodnotenie 93%.

EURO NCAP: Škoda Enyaq iV a Volkswagen ID.4

Ochrana detskej posádky

Maximálny počet bodov si VW ID.4 odnáša aj za ochranu detí vo veku 6 a 10 rokov. Airbag spolujazdca je možné deaktivovať podobne, ako v Enyaq iV. Systém samozrejme na tento fakt adekvátne vodiča upozorní. Hodnotenie je totožné s českým elektromobilom.

Ochrana chodcov

V tejto kategórii si VW ID.4 počínal lepšie než Enyaq iV. Získal hodnotenie 76% a to preto, že poskytuje lepšiu ochranu chodcov pri čelnom strete. Ide najmä o ochranu panvy, ktorá bola prevažne hodnotená, ako dobrá a miestami primeraná. Systém automatického núdzového brzdenia adekvátne reagoval na chodcov a cyklistov pre vozidlom. Za vozidlom chodcov nedokázal systém zaznamenať a preto sa táto kategória ani netestovala.

Asistenčné systémy

85% sa podarilo VW ID.4 získať pri testoch asistenčných systémov. Lepšie hodnotenie oproti českému Enyaq iV je dosiahnuté prítomnosťou systému na sledovaniu únavy vodiča. Ten pri zvýšenej únave vydá jasné varovanie. Inak sú všetky kategórie hodnotené rovnako.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?