Zverejnená bola pochybná štúdia, podľa ktorej sú elektromobily škodlivé. Stoja za ňou známe automobilky?

Nie všetci zástupcovia automobiliek sú nadšení myšlienkou elektromobility a neboja sa svoje kontroverzné názory prezentovať verejne. Nie je preto až tak veľkým prekvapením, že za prekvapivou štúdiou by mohli stáť niektoré z nich.
Vydané  Text: 

*Titulná fotografia je ilustračná, nesúvisí s obsahom tohto príspevku* V decembri 2020 sa prevalila kauza, podľa ktorej niektoré automobilky stoja za pochybnou štúdiou, ktorá označuje elektromobily za minimálne tak škodlivé ako bežné spaľovacie autá. Na základe jej výsledkov sa dá dokonca vyvrátiť ekologický význam elektromobilov. Najmä britskými médiami obletela správa, v ktorej sa tvrdí, že **aby sa vyrovnala výrobná uhlíková stopa elektromobilu a spaľovacieho auta, musí elektromobil najazdiť až 77 000 km**. ### Dôkazy v neprospech automobiliek V neprospech automobiliek hovorí aj časové zverejnenie štúdie, ktorá bola akoby priamou reakciou na zverejnenie plánu Veľkej Británie ukončiť do roku 2030 predaj spaľovacích áut. Za kontroverznou štúdiou stojí spoločnosť **Clarendon Communications**, ktorá sa venuje PR . Podľa šéfa BloombergNEF Michaela Liebreicha, ktorý sa rozhodol zistiť, kto konkrétne za ňou stojí, je zakladateľkou pomerne novej spoločnosti Rebecca Stephen – manželka Jamesa Stephensa, ktorý je riaditeľom vládnych záležitostí spoločnosti Aston Martin. Toto odhalenie podnietilo ďalšie média vrátane denníka Guardian, pozrieť sa bližšie, kto je do tejto práce zainteresovaný a ako. Postupne sa tak dostali na povrch ďalšie známe automobilky, ktoré majú prepojenie so spoločnosťou Clarendon Communications. „*Štvrtkovú správu zadali spoločnosti Aston Martin, Bosch, Honda a McLaren krátko po tom, čo britský premiér Boris Johnson vyzval k zákazu predaja nových vozidiel na fosílne palivá od roku 2030, a bola predložená ako dielo spoločnosti Clarendon Communications*,“ odhaľuje britský denník.
Nabíjací konektor elektromobilu Opel Corsa e
### Podľa odborníkov je štúdia nezmyselná Po odhalení pochybných objednávateľov štúdie sa na jej výsledky a proces pozreli aj vedci a odborníci, aby posúdili jej dôveryhodnosť. Jedným z nich je Auke Hoekstra z holandskej Eindhovenskej technickej univerzity, ktorý sa zameriava práve na emisie u spaľovacích i elektrifikovaných vozidiel. V práci našiel niekoľko závažných nedostatkov, napríklad zhruba polovičné podcenenie emisií u spaľovacích áut, emisie elektromobilov boli určené na základe jedného čínskeho modelu (Polestar 2) a v neposlednom rade nedostatočné zohľadnenie prichádzajúcich zlepšení, napríklad menej emisne náročnú výrobu elektrickej energie. Podľa neho je táto práca iba “klamlivá brožúra”, ktorej cieľom je poškodiť elektromobilom, pričom skutočnosť je taká, že aktuálne vyššia výrobná emisná stopa elektromobilov v porovnaní so spaľovákmi sa vráti po približne 26 000 km. Ďalším, ktorý sa k pochybnej štúdii vyjadril, je Lucien Mathieu z Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie. Podľa neho stojí v prospech elektromobilov mnoho iných štúdii, ktoré potvrdzujú, že elektromobily majú omnoho menšiu emisnú stopu CO2 a tento rozdiel sa bude ďalej zväčšovať. ### Čo na celú kauzu hovoria automobilky? Azda najviac je do celej kauzy namočená automobilka Aston Martin, ktorej reakciu všetci očakávali. Na jej čele stojí len krátko nový šéf Martin Tobias Moers, ktorý svoje nové postavenie v spoločnosti uviedol ako dôvod, pre ktorý nemôže byť do veci nijak zainteresovaný a v prípade dokázania prepojenia spoločnosti na štúdiu pôjde o záležitosti predchádzajúceho vedenia. Nezabudol tiež dodať, že Aston Martin plánuje vyrábať a vyvíjať elektromobily a hybridy rovnako ako aj ostatné automobilky.

Revolúcia je doslova na spadnutie. Na nabíjanie nám vraj bude stačiť iba 15 minút!

Ak si myslíte, že za touto novinkou treba hľadať Teslu alebo niekoho z Číny, ste vedľa. Prototyp akumulátora, ktorý toto zvládne, postavila...

* **Zdroj témy/via**: [Teslamagazin.sk](https://www.teslamagazin.sk/elektromobily-emisna-stopa-falosna-studia/) * **Zdroj údajov**: Clarendon Communications, Bloomberg








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.