Magazín

Zverejnená bola pochybná štúdia, podľa ktorej sú elektromobily škodlivé. Stoja za ňou známe automobilky?

Otvorenie rýchlonabíjačky elektromobilov IONITY v Senci na čerpacej stanici SHELL (17.6.2020)

Titulná fotografia je ilustračná, nesúvisí s obsahom tohto príspevku

V decembri 2020 sa prevalila kauza, podľa ktorej niektoré automobilky stoja za pochybnou štúdiou, ktorá označuje elektromobily za minimálne tak škodlivé ako bežné spaľovacie autá. Na základe jej výsledkov sa dá dokonca vyvrátiť ekologický význam elektromobilov.

Najmä britskými médiami obletela správa, v ktorej sa tvrdí, že aby sa vyrovnala výrobná uhlíková stopa elektromobilu a spaľovacieho auta, musí elektromobil najazdiť až 77 000 km.

Dôkazy v neprospech automobiliek

V neprospech automobiliek hovorí aj časové zverejnenie štúdie, ktorá bola akoby priamou reakciou na zverejnenie plánu Veľkej Británie ukončiť do roku 2030 predaj spaľovacích áut.

Za kontroverznou štúdiou stojí spoločnosť Clarendon Communications, ktorá sa venuje PR . Podľa šéfa BloombergNEF Michaela Liebreicha, ktorý sa rozhodol zistiť, kto konkrétne za ňou stojí, je zakladateľkou pomerne novej spoločnosti Rebecca Stephen – manželka Jamesa Stephensa, ktorý je riaditeľom vládnych záležitostí spoločnosti Aston Martin.

Toto odhalenie podnietilo ďalšie média vrátane denníka Guardian, pozrieť sa bližšie, kto je do tejto práce zainteresovaný a ako. Postupne sa tak dostali na povrch ďalšie známe automobilky, ktoré majú prepojenie so spoločnosťou Clarendon Communications.

Štvrtkovú správu zadali spoločnosti Aston Martin, Bosch, Honda a McLaren krátko po tom, čo britský premiér Boris Johnson vyzval k zákazu predaja nových vozidiel na fosílne palivá od roku 2030, a bola predložená ako dielo spoločnosti Clarendon Communications,“ odhaľuje britský denník.

Nabíjací konektor elektromobilu Opel Corsa e
Nabíjací konektor elektromobilu Opel Corsa e

Podľa odborníkov je štúdia nezmyselná

Po odhalení pochybných objednávateľov štúdie sa na jej výsledky a proces pozreli aj vedci a odborníci, aby posúdili jej dôveryhodnosť. Jedným z nich je Auke Hoekstra z holandskej Eindhovenskej technickej univerzity, ktorý sa zameriava práve na emisie u spaľovacích i elektrifikovaných vozidiel.

V práci našiel niekoľko závažných nedostatkov, napríklad zhruba polovičné podcenenie emisií u spaľovacích áut, emisie elektromobilov boli určené na základe jedného čínskeho modelu (Polestar 2) a v neposlednom rade nedostatočné zohľadnenie prichádzajúcich zlepšení, napríklad menej emisne náročnú výrobu elektrickej energie.

Podľa neho je táto práca iba “klamlivá brožúra”, ktorej cieľom je poškodiť elektromobilom, pričom skutočnosť je taká, že aktuálne vyššia výrobná emisná stopa elektromobilov v porovnaní so spaľovákmi sa vráti po približne 26 000 km.

Ďalším, ktorý sa k pochybnej štúdii vyjadril, je Lucien Mathieu z Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie. Podľa neho stojí v prospech elektromobilov mnoho iných štúdii, ktoré potvrdzujú, že elektromobily majú omnoho menšiu emisnú stopu CO2 a tento rozdiel sa bude ďalej zväčšovať.

Čo na celú kauzu hovoria automobilky?

Azda najviac je do celej kauzy namočená automobilka Aston Martin, ktorej reakciu všetci očakávali.

Na jej čele stojí len krátko nový šéf Martin Tobias Moers, ktorý svoje nové postavenie v spoločnosti uviedol ako dôvod, pre ktorý nemôže byť do veci nijak zainteresovaný a v prípade dokázania prepojenia spoločnosti na štúdiu pôjde o záležitosti predchádzajúceho vedenia.

Nezabudol tiež dodať, že Aston Martin plánuje vyrábať a vyvíjať elektromobily a hybridy rovnako ako aj ostatné automobilky.

Prečítajte si aj:


Niečo pre ekológov. Fíni vyskúšali nabíjačku elektromobilu na ľudský pohon. Ako to dopadlo?

Peter Lacena


Revolúcia je doslova na spadnutie. Na nabíjanie nám vraj bude stačiť iba 15 minút!

Peter Lacena


Prečo sú nové podvozky od Kie výnimočné a v akých autách ich čoskoro nájdeme?

ERIK STRÍŽ


Toto je fakt geniálny nápad. Z červených telefónnych búdok sa stanú nabíjacie stanice!

  • Zdroj témy/via: Teslamagazin.sk
  • Zdroj údajov: Clarendon Communications, Bloomberg