Magazín

Najúspornejšia Škoda Octavia má pod kapotou štvorvalec! Za 15 eur prejdete z Bratislavy do Košíc

Budúcnosť automobilového priemyslu častokrát spájame s elektromobilmi či vodíkom. Existuje však aj tretia alternatíva, ktorá je už dnes pripravená nahradiť klasické spaľovacie autá bez väčších kompromisov. Na mysli máme stlačený zemný plyn (CNG), ktorému verí aj koncern Volkswagen. Dnes si môžete zaobstarať fabrické auto na CNG bez väčších problémov, tento pohon využívajú aj najnovšie modely ako SEAT Leon, Audi A3, Volkswagen Golf či nami testovaná Škoda Octavia.

Pod kapotou 1.5 TSI

Všetky spomínané modely majú pod kapotou dobre známy štvorvalcový spaľovací motor 1.5 TSI, ktorý bol upravený pre fungovanie so zemným plynom a po novom disponuje zníženým výkonom 95 kW aj krútiacim momentom 200 Nm. Okrem spaľovacieho motora sa v aute nachádzajú dve palivové nádrže na klasický benzín (9 litrov) a zemný plyn (17,3 kg), pričom kombinovaný dojazd dosahuje slušných 550 až 600 kilometrov. V podstate ide o hybrid, ktorý väčšinu času jazdí na CNG a benzín slúži primárne ako rezerva do vzdialenosti 140 kilometrov. O prepínanie sa starať nemusíte, všetko riadi elektronika automaticky a samotnú jazdu na CNG signalizuje len zelená kontrolka na prístrojovom paneli.

Škoda Octavia 1.5 TSI G-Tec (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2020)

Jazdí ako obyčajné auto

Prevádzka tohto auta sa prakticky v ničom nelíši od bežných vozidiel na benzín či naftu. V porovnaní s klasickou Octaviou má G-TEC navyše iba ukazovateľ stavu CNG a samotná jazda nevyžaduje žiaden zásah od vodiča. Podstatná výhoda koncernových modelov na CNG spočíva v tom, že všetky technológie súvisiace s pohonom sú sériovo vyrábané priamo automobilkou, žiadne dodatočné úpravy sa na aute nevykonávajú. Vďaka tomu vozidlo spĺňa tie najprísnejšie bezpečnostné štandardy súvisiace s prevádzkou tohto auta.

Objem batožinového priestoru je v štandardnom usporiadaní rovnako veľký ako pri bežnej Octavii, prichádzate jedine o miesto na klasickú rezervnú pneumatiku, kde v tomto prípade nájdete zásobník plynu.

Okrem ekológie patrí k najväčším výhodám Octavia G-TEC práve nízka spotreba. Počas nášho testovania sme zvládli bez tankovania prejsť južnou trasou z Bratislavy do Košíc so spotrebou zemného plynu len 3,6 kg/100 km. To znamená, že 411 kilometrov dlhá cesta nás pri aktuálnych cenách CNG vyšla na približne 15 eur.

VIDEO: Tankovanie CNG

Najčastejšie otázky

Je plynová nádrž bezpečná? – Absolútne áno. Nádrže na plyn sú konštruované, vyrábané a certifikované podľa najvyšších priemyselných štandardov. V prípade požiaru sú vybavené bezpečnostným ventilom, ktorý zabezpečí kontrolovaný únik plynu z nádrží. Tým je zachovaná bezpečnosťou posádky pred požiarom v kabíne.

Môžem parkovať v podzemnej garáži? – Samozrejme! Vozidlá s pohonom na CNG majú vjazd do podzemných garáží povolený. Zemný plyn využívaný v Octavii G-TEC totiž stúpa v prípade úniku nahor, v podzemnej garáži sa nehromadí a odstraňuje sa prostredníctvom ventilačného systému. Napriek tomu si pred vjazdom do garáže pre istotu vždy skontrolujte podmienky vstupu.

Nemusím sa báť emisných noriem? – Automobily na CNG majú certifikát ECO, takže sa na nich nevzťahujú zákazy vjazdu do centier miest. Vďaka CNG vypúšťa auto do ovzdušia až o 99 % menej oxidov síry, 75 % menej oxidov dusíka a o 86 % menej pevných častíc. Samotná produkcia CO2 je znížená až o 30 %. Zemný plyn je navyše možné nahradiť za obnoviteľný biometán, ktorý sa vyrába z odpadu a je dlhodobo udržateľný a ekologický. Bioplyn je považovaný za jeden z najekologickejších obnoviteľných zdrojov energie!

Koľko stojí auto na CNG? – Predajná cena týchto automobilov sa výrazne nelíši od benzínových a naftových verzií, pričom mierne vyššiu cenu pomerne rýchlo vykompenzujú nižšie prevádzkové náklady. Vďaka jazde na CNG ušetríte v porovnaní s naftovým motorom 30 % nákladov a v porovnaní s benzínovým až 55 % prevádzkových nákladov. Testovaná Octavia G-TEC je v porovnaní s benzínovým súrodencom drahšia o zhruba tisíc eur. V priebehu roka 2021 by mali do ponuky pribudnúť aj nižšie výbavové stupne s manuálnou prevodovkou, čím sa cena Octavie G-TEC zníži ešte viac!

Vyžaduje si CNG špeciálnu údržbu? – Nie, mechanická funkcia motora na plyn je rovnaká ako benzínového motora. Informácie o častejších výmenách zapaľovacích sviečok alebo filtrov sú nepravdivé. V porovnaní s klasickým benzínovým autom však pred STK musí byť odborne skontrolovaná tesnosť plynovej sústavy a každé štyri roky musí špecialista vizuálne overiť stav nádrží na plyn. Pri kúpe fabrického auta na CNG sa môžete spoľahnúť na záruku aj autorizovaný servis, takže majiteľ prítomnosť CNG nemusí riešiť samostatne.

Škoda Octavia G-Tec (CNG)

Budúcnosť CNG na Slovensku

Každého zákazníka pochopiteľne zaujíma ďalšie rozširovanie plniacich staníc, ktorých počet je na Slovensku stále pomerne obmedzený. O tom, čo môžeme v najbližších rokoch očakávať, sme sa porozprávali so zástupcom SPP CNG, Ing. Petrom Mozolákom

Kde môže majiteľ auta na CNG čerpať zemný plyn?

Plniace stanice CNG sú samoobslužné, čo znamená, že plnenie vozidiel s pohonom CNG je rovnako jednoduché ako čerpanie klasických pohonných hmôt, pričom rýchlosť plnenia je porovnateľná cca. 3-5 min plná nádrž. Plnenie CNG je jednoduchý a bezpečný proces a nie je nutná žiadna registrácia.

Na Slovensku môžu motoristi aktuálne načerpať palivo CNG na 14 verejných plniacich staniciach CNG. Z toho aktuálne prevádzkuje SPP CNG 9 a to v Bratislave 2x, Nitre, Komárne, Novom Meste nad Váhom, Žiline, Banskej Bystrici, Košiciach a Michalovciach. Ďalšie plniace stanice CNG sa nachádzajú vo Zvolene, Banskej Bystrici, Trnave, Dunajskej Strede a Liptovskom Mikuláši.

Plniace stanice CNG a výdajné stojany spĺňajú príslušné technické požiadavky pre bezpečnosť. Palivo CNG je síce horľavé, nie je však klasifikované ako výbušný plyn a v porovnaní s benzínom ťažšie zápalné. Palivo CNG je ľahšie ako vzduch, teda pri úniku rýchlo stúpa hore a rýchlo sa rozptýli v atmosfére a tak nedôjde k znečisteniu pôdy, povrchových a podzemných vôd.

Počet staníc na Slovensku nie je veľký, môžeme v blízkej budúcnosti očakávať ďalšie rozširovanie?

Už dnes skupina SPP realizuje niekoľko rozvojových projektov. Predpokladám, že v januári 2021 sa nám podarí otvoriť dve nové plniace stanice CNG na novej diaľnici R7 na odpočívadlách Blatná na Ostrove Sever a Juh pri čerpacích staniciach OMV. Stanice sú hotové a aktuálne prebieha kolaudácia. Ďalej realizujeme projekt výstavby dvoch plniacich staníc CNG na rýchlostnej ceste R1 na novo budovaných odpočívadlách Pohranice Sever a Juh neďaleko Nitry. Tieto stanice zabezpečia maximálny komfort plnenia CNG priamo na čerpacích staniciach Slovnaft pri presune do Tatier prípadne na východné Slovensko.

Otvorenie je naplánované na august 2021. Máme prijatú stratégiu na vybudovanie ďalších min. 15 plniacich staníc CNG v okresných a krajských mestách, kde aktuálne nepôsobíme. To zabezpečí komfortné pokrytie plniacou infraštruktúrou CNG do roku 2025. Pozitívnou správou pre motoristov je tiež budovanie nových staníc našou konkurenciou. Podľa našej znalosti trhu s CNG evidujeme pre rok 2021 realizáciu nových plniacich staníc CNG v Prešove, Humennom, Senci, Rožňave a ďalšiu v Bratislave. Myslím, si že trh s CNG sa konečne rozhýbal. Nové modely CNG vozidiel v kombinácii s cieľmi v oblasti ochrany ovzdušia ak klímy presvedčili investorov na budovanie novej infraštruktúry CNG staníc.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!