Slováci vymieňajú halogénové žiarovky za LEDky. Riskujú tým veľkú pokutu, papiere aj bezpečnosť!

Našej pozornosti neunikol nový trend **vymieňania klasických halogénových žiaroviek za kompatibilné LED náhrady**, ktoré si môže ktokoľvek kúpiť na Slovensku alebo z čínskych internetových stránok. Slovenskí motoristi sa týmito úpravami dokonca chvália v skupinách na sociálnej sieti, pričom si častokrát neuvedomujú porušovanie zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách. ### ČO HROZÍ? Napriek tomu, že… Prečítať celé
Vydané  Text: 

Našej pozornosti neunikol nový trend **vymieňania klasických halogénových žiaroviek za kompatibilné LED náhrady**, ktoré si môže ktokoľvek kúpiť na Slovensku alebo z čínskych internetových stránok. Slovenskí motoristi sa týmito úpravami dokonca chvália v skupinách na sociálnej sieti, pričom si častokrát neuvedomujú porušovanie zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách. ### ČO HROZÍ? Napriek tomu, že mnohé náhrady sú „certifikované“ a spĺňajú prísne európske požiadavky, na Slovensku je ich použitie striktne zakázané. **Podľa zákona [725/2004 Z.z.](https://www.aspi.sk/products/lawText/1/58899/1/2/zakon-c-725-2004-zz-o-podmienkach-prevadzky-vozidiel-v-premavke-na-pozemnych-komunikaciach-a-o-zmene-a-doplneni-niektorych-zakonov/zakon-c-725-2004-zz-o-podmienkach-prevadzky-vozidiel-v-premavke-na-pozemnych-komunikaciach-a-o-zmene-a-doplneni-niektorych-zakonov) totiž môžete používať iba výrobcom schválené typy dielov,** akákoľvek ľubovoľná úprava je tak považovaná za nedovolený (ilegálny) tuning. Podľa § 21 ods. 2 písm. b) je zakázané prevádzkovať vozidlo, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom, alebo na ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky, alebo ktoré je dodatočne vybavené neschváleným systémom, komponentom alebo samostatnou technickou jednotkou. V prípade zistenia podobnej úpravy na vozidle, môže dôjsť podľa § 107 ods. 3 zákona **k uloženiu pokuty vo výške 332 eur a vozidlo na základe § 24 ods. 1 zákona vyradiť z premávky na pozemných komunikáciách** dočasne alebo natrvalo.
LED náhrady svietia oveľa lepšie než klasické halogénové žiarovky. Protiidúcich vodičov však môžu oslepovať a páčiť sa to nebude ani policajtom.
### IDE O BEZPEČNOSŤ Druhy svetelných zdrojov, ktoré môžete vo vašom aute použiť, nájdete zvyčajne vyrazené na plastovom kryte svetlometov. Problém v LED zdrojoch vidíme najmä v tom, že **pôvodná odrazová plocha paraboly bola presne navrhnutá na odrazenie svetelného lúča z halogénovej žiarovky.** Moderné LED náhrady však svietia do priestoru viac bodovo než rovnomerne, ich svetlo je inak lámané a na cestu dopadá pod odlišným uhlom. Jednoducho by sme mohli napísať, že LED náhrady okolitých vodičov nepríjemne oslňujú.
### V NEMECKU LEGÁLNE Spoločnosti OSRAM sa v Nemecku podarilo zatlačiť na tamojšie orgány, ktoré nakoniec schválili použitie LED náhrad v cestnej premávke. **Tamojší vodiči sa tak môžu klasických halogénových žiaroviek H7 legálne zbaviť.** Pre prípad policajnej kontroly však musia so sebou nosiť dodatok k typovému schváleniu vozidla a samotné svetlá by mali byť označené špeciálnou identifikačnou nálepkou. Zároveň by mali byť nové LEDky schválené pre použitie v konkrétnom modeli auta.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.