Magazín

Pozrite sa s nami do 2100-litrového kufra novej Kie Sorento

2 100 litrov. To nie je preklep, ale hodnota objemu batožinového priestoru v novej Kii Sorento, ak sa sklopí druhý rad sedadiel. Poviete si, že hocijaké auto predsa dramaticky zväčší nákladný priestor ich sklopením, no potom máme pre vás ešte jeden údaj: za druhým radom sedadiel je celých 705 litrov. A takéto číslo sa už kritizuje ťažko.

Pre korektnosť uveďme, že sa jedná o údaj zodpovedajúci motorizácii 2,2 CRDi v päťmiestnom vyhotovení. Benzínový variant a varianty so siedmimi sedadlami ponúkajú objemy batožinového a nákladného priestoru menšie o 15 až 106 litrov.

 

Nová Kia Sorento prišla na Slovenský trh už pred niekoľkými týždňami a s cenníkom, ktorý nás prekvapil nielen cenou, ale aj položkami výbavy v najnižšej verzii SILVER. Za cenu 42 990 eur dostanete naftový motor 2,2 CRDi s max. výkonom 148 kW (202 koní), osemstupňovú automatickú prevodovku a pohon všetkých štyroch kolies. Jednotlivým položkám výbavy sme sa venovali v samostatnom článku s cenníkom novej Kie Sorento.

V predchádzajúcom článku sme sa ale nevenovali batožinovému priestoru a jeho vybaveniu, pritom sa jedná o faktor, ktorý zásadne ovplyvňuje kúpu nového auta. Pozrime sa teda spoločne do tohto až dvetisícsto litrov veľkého priestoru, do ktorého sa usadia celkovo piati pasažieri (vodič a spolujazdec sú navyše vpredu).

Proporcie

1.6 T-GDi 2.2 CRDi
batožinový priestor v litroch 5-miestna verzia (za 1. / 2. radom sedadiel) 2 085 / 697 2 100 / 705
batožinový priestor v litroch 7-miestna verzia (za 1. / 2. / 3. radom sedadiel) 1 996 / 608 / 179 2 011 / 616 / 187
Dĺžka prevážaného nákladu sa líši v závislosti od toho, o aké predmety sa jedná a či sú flexibilné. Napríklad plastové profily s miernou ohybnosťou môžu mať dĺžku takmer štyri metre, ak počítame priestor od hrany kufra po priestor pre nohy spolujazdca.

Druhý rad sedadiel sa sklápa v pomere 60:40 a tretí rad v pomere 50:50, pričom ich je možné kombinovať. Dovedna tak Sorento umožňuje až 16 konfigurácií, pretože každý z dvoch radov zadných sedadiel nastavíte do štyroch polôh. Reálne nachádza uplatnenie však iba časť z nich, keď sklopenie sedadiel tvorí dlhšiu rovinu.

Kia Sorento (2020) - Batožinový a nákladný priestor
Kia Sorento (2020) - Batožinový a nákladný priestor

Ovládanie

Piate dvere na Kii Sorento otvoríte pomocou kľúča, ďalej samostatným tlačidlom naľavo od volantu pridržaním a, samozrejme, mikrospínačom umiestneným na hrane kufrových dverí pod logom KIA. Užitočná je tiež funkcia inteligentného otvárania kufra, známa už z predchádzajúcej generácie Sorenta, keď  rozpozná vašu blízkosť pri kufrových dverách s kľúčom vo vrecku.

Kia Sorento (2020) - Batožinový a nákladný priestor

Od výbavy GOLD otváranie aj zatváranie týchto dverí prebieha automaticky a elektricky, teda ich nedvíhate svojou vlastnou silou.

Zaujímavosťou je nastavenie maximálnej výšky otvorenia kufrových dverí. Trojsekundovým stlačením tlačidla uložíte do pamäte, ako veľmi sa majú dvere otvoriť. Má to zmysel, pretože výška vozidla je 1 700 mm a keď si pripočítame ďalšie desiatky centimetrov, dostávame sa aj k dvom metrom výšky, kde sa nachádza tlačidlo zatvárania kufra. Nižšie osoby by mali problém na toto tlačidlo dosiahnuť, teda si jednoducho a podľa seba nastavia maximálnu úroveň otvorenia.

Kia Sorento (2020) - Batožinový a nákladný priestor

Vybavenie

Vybavenie batožinového priestoru sa líši v závislosti od toho, či si vyberiete päťmiestnu alebo sedemmiestnu verziu.

V päťmiestnej verzii nachádzame dvojité dno kufra s vnútorným členením. Vnútorné strany blatníkov kolies síce pomerne výrazne zasahujú do vnútorného priestoru, ale ponechávajú voľnú šírku viac ako jeden meter. Celková vonkajšia šírka vozidla bez spätných zrkadiel je 1 900 mm, pričom rozchod zadných kolies sa líši v závislosti od priemeru kolies v rozpätí 1 647 mm pri 20" až 1 661 mm pri 17". Odpočítajme si zopár centimetrov karosérie a obložení a vo výsledku ponúka Kia Sorento maximálnu šírku batožinového priestoru takmer jeden a pol metra.

V kufri sa nachádza štandardná 12-voltová elektrická zásuvka, kovové oká pre upevnenie sťahovacích popruhov a nákladu, chýbajú však samostatné háčiky pre zavesenie nákupných tašiek.

Za príplatok rovných tisíc eur si môžete zadovážiť sedemmiestny variant, a to ku všetkým úrovniam výbavy. Toto sedemmiestne vyhotovenie znamená, že automobil dostane okrem dvoch zadných sedadiel aj ďalšie výduchy ventilácie so samostatným ovládaním vzadu a USB nabíjacie porty pre tretí rad sedadiel. Mimochodom, je dobré uvedomiť si, že tieto zadné výduchy klimatizácie môžu byť aktívne aj v prípade, že sú zadné sedadlá sklopené a v lete sú tak veľmi užitočné pri prevoze zvierat. Chladivý vzduch z klimatizácie vytvorí bezpečné podmienky aj v kufri.

Tretí rad sedadiel sa dá sklápať v pomere 50:50 do úplnej roviny, teda ak práve nepotrebujete voziť okrem seba ďalších šesť osôb, namiesto zadných dvoch sedadiel máte takmer plnohodnotný batožinový priestor. Trocha z neho uberajú samotné sklopené sedadlá a tiež bočné stojany na poháre, tie sú však z prevažnej časti integrované do vnútorných strán blatníkov kolies.

Aj v sedemmiestnom vyhotovení sa vo výbave vozidla nachádza roleta batožinového priestoru.

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.