Magazín

Trojvalec nikdy nebude dobrý motor! Toto sú hlavné dôvody

trojvalec, motor, titulka,

Nepovažujeme za dôležité zdĺhavo vysvetľovať dôvody, pre ktoré sa v nových moderných autách nachádzajú malé trojvalce. Mnohí z vás veľmi dobre poznajú súčasné problémy automobilového priemyslu. Výrobcovia bojujú s čoraz prísnejšou emisnou legislatívou a politickou ambíciou znižovať papierovú spotrebu paliva.

Ochranu životného prostredia a súčasný stav znečistenia by sme rozhodne nemali brať na ľahkú váhu, no vývoj alternatívnych technológií jednoducho nedokáže držať krok s agresívnou ekologickou politikou. Z trojvalcov sa tak stala dočasná alternatíva, ktorá pomôže automobilkám stlačiť emisie ešte pred príchodom nástupníckeho bezimisného pohonu.

Tento trend však vyvolal vášnivú diskusiu medzi motoristami. Tí nechcú o trojvalcoch ani počuť, poukazujú pritom na niektoré konštrukčné nevýhody tohto riešenia, ktoré sú v zásade pravdivé. Druhým dychom dodávame, že aj trojvalce môžu byť spoľahlivé a odvezú človeka z miesta na miesto bez väčších problémov. Akurát musíte akceptovať niektoré jeho špecifiká, pre ktoré sa z trojvalca nikdy nestane skutočne dobrý motor pre vášnivého motoristu.

Vibruje

Ako vznikol trojvalec? Inžinieri sa pozreli na schému radového šesťvalca a rozrezali ho na polovicu. No dobre, toto možno znelo ako pritiahnuté za vlasy, avšak nie sme ďaleko od pravdy. Kým pri štvorvalcoch sú všetky kľuky na kľukovom hriadeli v rovnakej rovine, pričom dve z nich sú obrátené jedným smerom a druhé v opačnom smere (180 stupňov), pri trojvalcoch a šesťvalcoch sú usporiadané pod uhlom 120 stupňov.

Konkrétne usporiadanie umožňuje šesťvalcom mať dva protiľahlé valce vždy v rovnakej pozícii, a teda sa pohybujú spolu. Vďaka tomu majú radové šesťvalce tak hladký chod. Pri trojvalcoch však protiľahlý valec neexistuje, čo v konečnom dôsledku spôsobuje nevyváženosť a vibrácie.

Tento jav pritom konštruktéri nevedia jednoducho odstrániť, len znížiť alebo potlačiť na znesiteľnú úroveň.

Inline 6 Cylinder with firing order 1-5-3-6-2-4

Reihenmotor Drei Zylinder

(Schémy: Michael Frey)

Priebeh výkonu

Ani tento problém nedokážu konštruktéri úplne vyriešiť. Problém spočíva najmä v tom, že zážih prebehne len raz za 240° otáčky kľukového hriadeľa, zvyšnú časť rotácie (1/6) sa tak len voľne pretáča bez akéhokoľvek impulzu. To je pomerne dlhá doba, počas ktorej motor jednoducho nemá čo ponúknuť a najmä v nižších a stredných otáčkach od neho nemôžete očakávať tak rýchlu a hladkú dodávku výkonu ako v prípade viacvalcových motorov.

Fiesta 1.0 Ecoboost

Úsporný na papieri

Menší zdvihový objem, menej valcov, menej pohybujúcich sa častí. Vďaka tomu má trojvalec preukázateľne nižšiu spotrebu paliva. Nejde o veľké číslo, pri porovnaní štvorvalca 1.2 TCe s trojvalcom 0.9 TCe zistíme, že po amputácii štvrtiny motora sa úspora paliva pohybuje len na úrovni 8 %. To však platí len pri minimálnych požiadavkách na výkon alebo pri ľahkej záťaži celého vozidla. Pri dynamickom jazdení je nutné malý motor vytáčať, trojvalec sa viac namáha a výsledná spotreba či emisie môžu byť ešte vyššie než pri viacvalcových motoroch.

Test Dacia Duster Prestige TCE 100 LPG (2020)

Zvukový prejav

Spomínané technické riešenia majú vplyv aj na zvukový prejav celého motora, ktorý sa mnohým motoristom jednoducho nepáči. Ide o striktne subjektívnu záležitosť, no azda nikto na svete ešte nevyzdvihol trojvalce pre ich krásnu zvukovú kulisu. Skôr sa v diskusii pod článkom dočítate, že zvukom pripomína domáci spotrebič či kosačku.

video scala octavia
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!