Trojvalec nikdy nebude dobrý motor! Toto sú hlavné dôvody

Nepovažujeme za dôležité zdĺhavo vysvetľovať dôvody, pre ktoré sa v nových moderných autách nachádzajú malé trojvalce. Mnohí z vás veľmi dobre poznajú súčasné problémy automobilového priemyslu. Výrobcovia bojujú s čoraz prísnejšou emisnou legislatívou a politickou ambíciou znižovať papierovú spotrebu paliva. Ochranu životného prostredia a súčasný stav znečistenia by sme rozhodne nemali brať na ľahkú váhu, no **vývoj alternatívnych technológií… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Nepovažujeme za dôležité zdĺhavo vysvetľovať dôvody, pre ktoré sa v nových moderných autách nachádzajú malé trojvalce. Mnohí z vás veľmi dobre poznajú súčasné problémy automobilového priemyslu. Výrobcovia bojujú s čoraz prísnejšou emisnou legislatívou a politickou ambíciou znižovať papierovú spotrebu paliva. Ochranu životného prostredia a súčasný stav znečistenia by sme rozhodne nemali brať na ľahkú váhu, no **vývoj alternatívnych technológií jednoducho nedokáže držať krok s agresívnou ekologickou politikou.** Z trojvalcov sa tak stala dočasná alternatíva, ktorá pomôže automobilkám stlačiť emisie ešte pred príchodom nástupníckeho bezimisného pohonu. Tento trend však vyvolal vášnivú diskusiu medzi motoristami. Tí nechcú o trojvalcoch ani počuť, poukazujú pritom na niektoré konštrukčné nevýhody tohto riešenia, ktoré sú v zásade pravdivé. **Druhým dychom dodávame, že aj trojvalce môžu byť spoľahlivé a odvezú človeka z miesta na miesto bez väčších problémov.** Akurát musíte akceptovať niektoré jeho špecifiká, pre ktoré sa z trojvalca nikdy nestane skutočne dobrý motor pre vášnivého motoristu. ### Vibruje Ako vznikol trojvalec? Inžinieri sa pozreli na schému radového šesťvalca a rozrezali ho na polovicu. No dobre, toto možno znelo ako pritiahnuté za vlasy, avšak nie sme ďaleko od pravdy. Kým pri štvorvalcoch sú všetky kľuky na kľukovom hriadeli v rovnakej rovine, pričom dve z nich sú obrátené jedným smerom a druhé v opačnom smere (180 stupňov), pri trojvalcoch a šesťvalcoch sú usporiadané pod uhlom 120 stupňov. Konkrétne usporiadanie umožňuje šesťvalcom mať dva protiľahlé valce vždy v rovnakej pozícii, a teda sa pohybujú spolu. Vďaka tomu majú radové šesťvalce tak hladký chod. Pri trojvalcoch však protiľahlý valec neexistuje, čo v konečnom dôsledku spôsobuje nevyváženosť a vibrácie. Tento jav pritom konštruktéri nevedia jednoducho odstrániť, len znížiť alebo potlačiť na znesiteľnú úroveň. Inline 6 Cylinder with firing order 1-5-3-6-2-4 Reihenmotor Drei Zylinder (Schémy: Michael Frey) ### Priebeh výkonu Ani tento problém nedokážu konštruktéri úplne vyriešiť. Problém spočíva najmä v tom, že zážih prebehne len raz za 240° otáčky kľukového hriadeľa, zvyšnú časť rotácie (1/6) sa tak len voľne pretáča bez akéhokoľvek impulzu. To je pomerne dlhá doba, počas ktorej motor jednoducho nemá čo ponúknuť a najmä v nižších a stredných otáčkach od neho nemôžete očakávať tak rýchlu a hladkú dodávku výkonu ako v prípade viacvalcových motorov.
### Úsporný na papieri Menší zdvihový objem, menej valcov, menej pohybujúcich sa častí. Vďaka tomu má trojvalec preukázateľne nižšiu spotrebu paliva. Nejde o veľké číslo, pri porovnaní štvorvalca 1.2 TCe s trojvalcom 0.9 TCe zistíme, že po amputácii štvrtiny motora sa úspora paliva pohybuje len na úrovni 8 %. To však platí len pri minimálnych požiadavkách na výkon alebo pri ľahkej záťaži celého vozidla. Pri dynamickom jazdení je nutné malý motor vytáčať, trojvalec sa viac namáha a výsledná spotreba či emisie môžu byť ešte vyššie než pri viacvalcových motoroch.
### Zvukový prejav Spomínané technické riešenia majú vplyv aj na zvukový prejav celého motora, ktorý sa mnohým motoristom jednoducho nepáči. Ide o striktne subjektívnu záležitosť, no azda nikto na svete ešte nevyzdvihol trojvalce pre ich krásnu zvukovú kulisu. Skôr sa v diskusii pod článkom dočítate, že zvukom pripomína domáci spotrebič či kosačku.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia