Zaujímavé fakty o Bratislave a okolí: vybrali sme sa za nimi na Mitsubishi Space Star

Pripravili sme pre vás návod pre jeden denný program v hlavnom meste a jeho blízkom okolí.
Vydané  Text: 

### Spoznaj svoje mesto na novom aute Tohtoročná dovolenková sezóna sa vlastne ani nezačala a zrazu sme sa ocitli na jej konci. Mali sme priestor nájsť krásu a pohodu priamo u nás doma, no využili sme to všetci? Nepochybne nie. V posledných mesiacoch roka sa ľudia častejšie rozhodujú o kúpe nového auta – dôvody majú rôzne, či už je to zmena práce alebo nastúpenie do novej školy, kam je potrebné dochádzať. Naskytá sa nám tak príležitosť **spojiť uvedené dve veci dokopy** a na novom aute spoznať svoje okolie. Spojíte tým príjemné s užitočným, odhalíte pravý charakter svojho vozidla a zistíte, že to naše Slovensko je predsa len pekné miesto na život a relax. V priebehu leta sme testovali úplne nový Mitsubishi Space Star, mestský subkompakt s „automatickou“ prevodovkou CVT a mimoriadne spoľahlivým trojvalcovým motorom. Všetky kladné stránky hatchbacku sme zhrnuli do [samostatnej recenzie](https://www.autoviny.sk/testy/121475/test-mitsubishi-space-star-12-mivec-cvt-maly-performer-velke-divadlo), tentokrát sa na Space Star pozrieme očami *turistu* a na situácie, ktoré prináša spoznávanie vlastného mesta – v našom prípade toho hlavného, Bratislavy. ### Bratislavský hrad
* **Národná kultúrna pamiatka číslo 1** * **Prvopočiatky opevnenia majú už viac ako tisíc rokov:** Nemecký historik Aventinus uvádza pomenovanie **Wratisslaburgium**, podľa istého Vratislava, ktorý dal hrad opraviť v roku 805 a prvé známe pomenovanie **Brezalauspurch** uvádzané v Soľnohradských letopisoch pochádza z roku 907 * **Lokalita súčasného Bratislavského hradu v minulosti niesla aj názvy ako Brezezburg, Preslavvaspurch (r. 1052), Bresburg (r. 1108), Breslavgrad či Breslavov hrad, Castrum Bosan, Possen, neskôr zmenené na Poson, Posonium a Pozsony.** * **Obranné hradby sa významne rekonštruovali aj v rokoch 1073 – 1074 za vlády uhorského kráľa Šalamúna**. * **V roku 1809 ho značne zdevastovali vojaci napoleonských vojen, najviac ho ale poškodil až požiar z 28. mája 1811** * **Dlhé desaťročia bol hrad iba zničeným torzom, až od 50. rokov 20. storočia sa postupne rekonštruoval do súčasnej podoby** K hradu vedie cesta s pomerne prudkým stúpaním, s ktorou si Mitsubishi Space Star poradil veľmi hravo. Prevodovka CVT s nadhľadom zvláda rozbehy do kopca aj akcelerácie z plynulej jazdy. Pri hrade sú hneď dve kryté parkoviská, no mnohí stále radšej hľadajú voľné miesto v kľukatých uličkách. Bez ohľadu na to, ktorou cestou sa vydáte, Space Star oceníte pre jeho praktický rázvor kolies 2 450 mm a polomer otáčania iba 4,6 metra. Keď si k tomu pripočítate vonkajšiu šírku len 1 665 mm, ľahké otáčanie volantom a zadnú kameru, nebudete mať z parkovania v úzkom priestore stres. Pripomeňme si ešte jeden dôležitý detail: keďže má malý Space Star úsporný moderný benzínový motor, určite sa ho v blízkych rokoch nedotknú reštrikcie týkajúce sa obmedzenia pohybu naftových áut v mestách. Jedným z tých ďalších má byť práve Bratislava. ### Kamzík s televíznou vežou
* **Televízna veža je dodnes najvyššou stavbou v Bratislave a najvyššou vežou na Slovensku, má výšku 194 metrov** * **Stavali ju poriadne dlho: v rokoch 1967 až 1975** * **Samotný vrch Kamzík má výšku 438,4 metrov nad morom** * **Reštaurácia je umiestnená vo výške 70 metrov a je z nej výhľad do okolia stoviek kilometrov** * **Až do roku 1997 bola prístupná aj vyhliadková plošina C, ktorú uzavreli pre nebezpečne silné vetry a elektromagnetické žiarenie** * **Pre elektromagnetické žiarenie na vrchole si zamestnanci musia obliekať špeciálne odevy a celkom na vrchol vedie laminátový rebrík**. Na televíznu vežu na Kamžíku vedie cesta, ktorá zaručene otestuje kvality auta. Cesta na Kolibu je strmá, s pomerne častými výmoľmi a miestami prekvapivo úzka – najmä v zákrute keď sa v nej stretnete s protiidúcim trolejbusom. A k samotnej televíznej veži je to ešte o kus kopcom ďalej. Aj túto trasu Mitsubishi Space Star zvládol bez zaváhania, bez kompromisov v komforte či jazdnom výkone. Dosť dobre sa mu darilo aj na strmej morkej vozovke zasypanej lístím, práve na takú sa nám podarilo naraziť. Aj keď majú kolesá iba pätnásť palcov, dokážu auto s hmotnosťou 980 kg udržať stabilné. ### Sad Janka Kráľa pri brehu Dunaja
* **Historicky prvý verejný park v strednej Európe, bol založený v rokoch 1774 až 1776** * **Básnik-búrlivák Janko Kráľ žil v rokoch 1822 až 1876, pôvodne sa park teda volal aj Bruckenau, Lužný lesík, Sternallee, Aupark (r. 1867-1921), ďalej Ligeti díszkert, Petržalské sady (1921 – 1932) a Tyršove sady (1932 – 1945).** * **Najstaršie stromy, platany javorolisté, majú až 200 rokov a obvod kmeňa 6 metrov**! * **Sad obsahuje aj exotické druhy ako ginko dvojlaločné, maklura oranžová či metasekvoja čínska** Capital Bratislava Slovakia 0941 Návštevníci Sadu Janka Kráľa oceňujú aj blízkosť reštaurácií a kaviarní, obchodného centra, divadla a skvelú pešiu dostupnosť priamo do historického centra mesta. Je preto prirodzené, že práve okolie Sadu Janka Kráľa bude prirodzeným teritóriom aj pre Space Star. Navyše sa k prostrediu hodí tým, že neznečisťuje vzduch zbytočne silným motorom alebo výrazným hlukom – skôr do prostredia zapadá tým, že auto je tiché, trocha nenápadné, pritom pripravené odviezť päť ľudí aj s batožinou. Kufor má kapacitu solídnych 235 litrov a motor s maximálnym výkonom 59 kW (80 k) zvládne väčšinu úloh, ktoré mu naložíte. ### Csákyho kaštieľ v Prievoze
* **Pravdepodobne ho dal postaviť v roku 1902 ako svoje letné a lovecké sídlo gróf Eugen Čáki** * **Pôvodne vôbec nestál v Bratislave! Prievoz bol až do roku 1946 samostantná obec**, dnes je to štvrť v mestskej časti Ružinov. * **Pôvodná obec Prievoz (nem. Oberufer) po stáročia zahŕňala aj dnešné Staré Pálenisko, dnešnú Pošeň, južnú časť dnešných Ostredkov, vtedajšie územie Vlčie hrdlo** * **Kaštieľ v roku 2006 vyhral súťaž Kultúrna pamiatka roka**.
Cesta k Csákyho kaštieľu je prirodzenou zastávkou, ak spoznávate mesto na aute. V kontexte nášho testu sa oplatí pripomenúť, že v rámci mesta sme doteraz na Mitsubishi Space Star jazdili len za 4,9 l/100 km, pričom sme sa nevyhýbali ani výraznejším stúpaniam a obchvatu mesta, kde obyčajne spotreba áut stúpa. Prejsť cez Prievoz znamená blížiť sa k periférii mesta a výpadovke – možností je hneď niekoľko, môžete vyraziť do Vrakune, Podunajských Biskupíc, ale aj na diaľnicu na smery Žilina, Budapešť, Viedeň či Brno. My pokračujeme na okresky cez Biskupice do blízkej Dunajskej Lužnej, kde chceme zistiť, ako si Space Star vie poradiť s miernym terénom. ### Košariská pri Dunajskej Lužnej

* **Nové Košariská sú dnes miestna časť obce Dunajská Lužná, ale v 13. storočí [ju vlastnil hrad Bratislava](https://sk.wikipedia.org/wiki/Nov%C3%A9_Ko%C5%A1arisk%C3%A1)** * **Dunajská Lužná patrí medzi najmladšie obce na Slovensku: vznikla v roku 1974 spojením obcí Nové Košariská, Jánošíková a Nová Lipnica** * V rokoch 1683 – 1720 bolo pôvodné obyvateľstvo zdecimované tureckými nájazdmi a stavovským povstavím, v roku 1945 zasa vysídlili Nemcov, čím uvoľnili miesto Slovákom zo severu a Poliakom; * **dve kúpaliská pri obci sa v skutočnosti volajú Malá voda** (jazero Nové Košariská I alebo Veľké Košariská) a **jazero Piesková jama** (jazero Nové Košariská II). * **Hoci je Dunajská Lužná od centra Bratislavy vzdialená iba 16 km, v dopravnej špičke trvá táto cesta niekedy viac ako hodinu a pol**. Leto síce skončilo, ale napríklad v Nových a Veľkých Košariskách pri Dunajskej Lužnej sa ešte len pripravuje sezóna otužilcov. Chodia sem každý rok asi tak od októbra či novembra. Dobre, nie všetci sme pripravení kúpať sa v desaťstupňovej vode, ale blízkosť vody máme radi azda všetci. A opekačky a pikniky sa dajú robiť aj počas jesene.

S Mitsubishi Space Star sme preto vyrazili aj ku Košariskám, kam vedie pomerne zlá cesta. Samotný areál bol síce tento rok významne upravený a vylepšený, no po štrku a všadeprítomných kopčekoch sa nejazdí ľahko. Možno si poviete, že toto už rozhodne nie je vhodné pre kompaktný Space Star, ešte k tomu so športovým nárazníkom, ako sme ho testovali my – no je potrebné uvedomiť si, že toto auto má podvozok so svetlou výškou až 150 milimetrov, čo je o niekoľko centimetrov viac ako majú bežné hatchbacky. Dokonca ani mnohé crossovery neponúkajú toľko, čo Space Star.

Predný pohon síce do značnej miery limituje priechodnosť terénom, no nepravidelný a štrkovitý povrch pri Košariskách skutočne nerobil autu najmenší problém. Dokonca si myslíme, keby sme nemuseli vozidlo šetriť, celkom dobre by sme sa na ňom zabavili – veď aj malé autá majú čaro. A Space Star ho má určite.

Mitsubishi Space Star nepatrí len do rúk seniorom, ako by ho mnohí chceli zaškatuľkovať. Je to solídne vybavené, ľahko ovládateľné, pekné a spoľahlivé auto, s ktorým sa nemusíte báť jazdiť ani mimo mesta. Mitsubishi Space Star sa na Slovensku predáva od 8 990 eur a už za 11 990 eur môžete auto vybaviť prevodovkou CVT, ktorú možno zjednodušene nazvať automatom. No a v najvyššej výbave Intense si ho zadovážite za 14 190 eur, čo je stále nesmierne atraktívna ponuka.
Ilustračná fotografia
*Informácie v článku sú zozbierané z Wikipedie.*








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.