Magazín

Jazdené autá extrémne zdražejú, ich ceny stúpnu o tisíce eur! Pozrite si štatistiku vývoja od začiatku roka 2020

Drahšie jazdenky, jazdené autá

Ak si myslíte, že za jazdené autá si ľudia pýtajú veľa peňazí, tak máte v podstate pravdu. Naša krajina je unikátna v tom, že za (v zahraničí nepredajné) vraky si podnikavci bez väčších problémov pýtajú niekoľko tisíc eur. Samotnú cenotvorbu však mnohí prispôsobujú trhu, ktorý jazdeným autám posledné mesiace veľmi prospieva. Dôvodov je hneď niekoľko.

Pandémia koronavírusu sa výrazne premietla aj do cien jazdených automobilov na Slovensku. Priemerná cena ojazdených vozidiel tento mesiac narástla na viac než 9 000 eur. Vzhľadom k obmedzenému množstvu áut na trhu a výpadkom vo výrobe nových automobilov bude cena naďalej rásť. Slováci si mohli najvýhodnejšie zaobstarať automobil v dobe núdzového stavu, kedy sa dal kúpiť v priemere za 8 160 eur. Vyplynulo to z analýzy dát najväčšieho slovenského predajcu ojazdených automobilov AAA AUTO.

„Vzhľadom k nedostatku automobilov na trhu spôsobeným výpadkami vo výrobe došlo opäť veľmi rýchlo k navýšeniu ceny, a to aktuálne v priemere na 9 013 eur. Na celom trhu budú ceny aj naďalej rásť,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva spoločnosti AURES Holdings.

Ceny jazdených áut 2020

Aj napriek tomuto navýšeniu cien sú ojazdené automobily v súčasnosti prakticky najdostupnejšími vozidlami, ktoré sú ihneď k odberu. Nové vozidlá sú ešte menej dostupné a čakacie doby sa u mnohých výrobcov ešte predĺžili. „Aj keď sú Slováci stále opatrní, rastie záujem o nákup ojazdených automobilov, pretože mnohí si uvedomujú, že výber vozidla bude obmedzenejší a menej výhodný,“ doplnila Topolová.

Najvyšším tempom rastú ceny nielen veľkých automobilov typu MPV alebo Off-roadov, ale aj SUV, ktoré sú pre rodinné cestovanie po Slovensku najvhodnejšie. U týchto karosérií vzrástla cena od apríla až o 80 percent. Naopak pri mnohých obľúbených modeloch cena na prvý pohľad tak významne nestúpla. Dôvodom je absolútny nedostatok ich mladších verzií. Napríklad dlhodobo najpredávanejšia Škoda Octavia vyjde len o 8 percent drahšie než v marci alebo v apríli. Rozdiel v cene nie je ale spôsobený nižším dopytom, ale razantným úbytkom mladších a menej ojazdených verzií týchto automobilov na trhu.

VIDEOTESTY AMŠ

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!