Najobľúbenejšie auto sveta nie je SUV! Vedie klasika, ale druhé najpredávanejšie je pick-up!

### Takmer 600-tisíc kusov
V júni sa vo svete predalo 108 500 exemplárov Corolly, čo je o 3,4 % viac ako vlani v rovnakom mesiaci. Od januára do júna vyšlo na cesty takmer 596 300 kompaktných vozidiel Toyota.
V uplynulom roku sa dostala na trhy po celom svete Toyota Corolla 12. generácie, s technológiou TNGA. Nový model ponúkajú **v troch karosárskych verziách**, s dvomi verziami hybridných pohonov, ktoré na trhu nahrádzajú predchádzajúcu generáciu vozidiel Corolla a Auris. Výkonnejší pohon generuje výkon 180 koní a zrýchľuje auto na stovku za 7,9 sekúnd.
### Dobré časy pre SUV a pick-upy
Druhým najobľúbenejším autom na svete je **mohutný americký pick-up Ford F-Series**, ktorého súčasná **13. generácia** je vo výrobe od roku 2014. V prvej polovici roka vyšlo na cesty takmer 539 200 týchto vozidiel a iba v júni autosalóny predali takmer 98 000 exemplárov.

**Lídrom segmentu SUV je Toyota RAV4** s výsledkom 440 600 predaných kusov za prvých 6 mesiacov roka a s 84 700 vozidlami predanými v júni. Piata generácia stredne veľkých SUV bola navrhnutá od základov v modulárnej architektúre TNGA a je v ponuke s hybridným pohonom, ako aj elektrickým pohonom všetkých kolies AWD-i. V najvýkonnejšej verzii dosahuje výkon 222 koní.
**Štvrté miesto obsadila Honda Civic**, hneď za ňou sa umiestnili ďalšie dve SUV-čka – Honda CR-V a Volkswagen Tiguan. Na 8. miesto postúpila z deviateho Toyota Camry, na 9. z jedenásteho RAM Pick-up a na 10. z ôsmeho klesol Volkswagen Polo.
### Globálny trh s automobilmi oslabuje
V priebehu minulého roka zaznamenal svetový automobilový trh prvý pokles za sedem rokov – o 0,7 %. Podobný trend možno sledovať aj v tomto roku. Výsledky za prvých šesť mesiacov ukazujú medziročný pokles až o 8,1 % na počet 42 028 000 automobilov. Iba v júni sa predalo približne 7 203 000 automobilov, čo je o 8,2 % menej ako vlani. Najväčší, dvojciferný pokles zaznamenali Peugeot (-19,4 %), Geely (-18,7 %), Changan (-16,1 %), Buick (-13,9 %), Mazda (-12,6 %), Renault (-11,6 %), Ford (-11,4 %) a Maruti (-10,9 %). Nárast aj napriek oslabujúcemu trhu dosiahli iba automobilky Honda (2 %), Toyota (1,6 %) a BMW (0,7 %).

### Najobľúbenejšie značky automobilov
Za týchto podmienok spoločnosť **Toyota posilnila svoju pozíciu lídra** predajom viac ako 4 303 300 automobilov v prvom polroku, čím obsadila 10,3 % trhu. **Volkswagen je druhou najčastejšie kupovanou značkou na svete** (3 125 600 kusov) napriek poklesu predaja o 6,7 %. Nemecká značka má na trhu 7,5-percentný podiel. **Tretie miesto patrí Fordu** (2 425 100 kusov), ktorý má na trhu 5,8 % podiel. **Do prvej desiatky patrí aj Honda, Nissan, Hyundai, Chevrolet, Kia, Mercedes a Renault**.
Napriek oslabujúcemu trhu zaznamenali nárast čínsky Great Wall (3,7 %), Honda Motor (1,8 %), Toyota Group (1,6 %), Isuzu Motors (0,5 %) a BYD (0,5 %). Najväčší pokles zaznamenali iní čínski výrobcovia – Dongfeng Motor (-44,3 %), BAIC (-35,1 %) a GAC Group (-29,9 %).

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk