Magazín

Poradňa: Pravidlá nočného šoférovania stručne a prehľadne

Práve letné dovolenky sú častým dôvodom, prečo sa šoféri rozhodnú pre dlhú cestu autom počas noci. S cieľom vyhnúť sa horúčavám, preplneným cestám a dúfajúc, že deti si v aute pospia, sa vydávajú v ústrety viacerým rizikám, ktoré sa počas noci prirodzene zvyšujú.

Stačí si však dať pozor na zopár pravidiel, ktoré by ste ako nočný šofér mali dodržiavať a do vašej cieľovej destinácie dorazíte bez problémov.

Dodržujte bezpečnú vzdialenosť.

Počas dňa to občas robia všetci. Či už je za tým netrpezlivosť, nervozita z pomalých šoférov alebo snaha byť v cieli čo najskôr, nikdy by ste sa nemali lepiť na auto idúce pred vami v noci. Počas zhoršenej viditeľnosti sa môže veľmi ľahko stať, že pred vami idúci vodič musí prudko zabrzdiť, lebo si zrazu všimne chodca, cyklistu, zviera alebo nejakú prekážku. Mali by ste byť v dostatočnej vzdialenosti od neho, aby ste stihli včas zareagovať.

Buďte stále v strehu.

Pri dlhšom šoférovaní v zdanlivo kľudnej premávke väčšina ľudí prepína na “autopilota” a prestane byť v strehu. V noci si však treba uvedomiť, že väčšinu prekážok, ľudí alebo situácií zbadáte oveľa neskôr a musíte na ne oveľa rýchlejšie reagovať. Neustále by ste si teda mali všímať, čo sa na ceste a v jej okolí deje a byť radšej paranoidní ako nevšímaví a ľahostajní. Kontrolujte si dianie v bočných aj v prednom zrkadle a všímajte si svetlá a pohyb.

Pravidlá nočného šoférovania

Dbajte na čistotu a funkčnosť svetlometov a skiel.

Pred nočnou jazdou by ste si mali skontrolovať najmä funkčnosť všetkých svetlometov a mať náhradné žiarovky pre prípad potreby. Svetlomety by tiež mali byť dokonale čisté, rovnako ako všetky sklá na aute, a to z vonkajšej aj vnútornej strany. Nezabudnite ani na čisté zrkadlá a ich správne nastavenie pred jazdou.

Aby ste zamedzili šmuhám a mastnote na sklách a zrkadlách, vyleštite ich novinami a nechytajte ich rukami. Majte vždy po ruke aj handričku z mikrovlákna alebo bavlny.

Necestujte unavení.

Mikrospánok je jedným z najväčších rizík jazdy v noci. Nikdy svoje sily nepreceňujte a nepodceňujte oddych pred dlhou jazdou v noci. Uvedomte si, že zatiaľ čo vaši pasažieri si môžu v noci pospať, vy musíte byť plne sústredení na jazdu.

Nikdy si nerobte prestávky s cieľom krátko si zdriemnuť. Radšej sa prejdite po čerstvom vzduchu, ponaťahujte sa a dajte si niečo sladké a vodu. S energetickými nápojmi a kávou radšej opatrne, prebudia vás totiž iba nachvíľu a keď ich účinok pominie, budete ešte viac unavení.

Pravidlá nočného šoférovania

Dávajte si pozor na rýchlosť.

Prázdnejšie cesty a snaha byť v cieli čo najskôr sú častými príčinami, prečo ľudia prekračujú povolenú rýchlosť. V skutočnosti sa odporúča jazdiť v noci pomalšie ako cez deň, pretože váš reakčný čas je pomalší. Spomaliť by ste nemali iba kvôli svojej bezpečnosti, ale aj kvôli bezpečnosti ostatných účastníkov premávky, ktorí sú v noci zraniteľnejší.

Obzvlášť by ste si mali dať pozor na rýchlosť pri prudkých zmenách svetla, napríklad pri vychádzaní z tunelu, západe a východe slnka a pri prejazde z osvetlených ciest na neosvetlené a naopak. Oči potrebujú viac času, aby sa týmto zmenám dostatočne prispôsobili.

Nastavte si vnútorné spätné zrkadlo.

Na dlhých neosvetlených cestách používajú šoféri často diaľkové svetlá, ktoré by mali včas vypnúť, ak vidia v diaľke iné vozidlo. Niekedy sa však stane, že na to zabudnú a ľahko vás môžu ožiariť tak, že takmer nič nevidíte.

To sa môže stať aj v prípade, že idete dlho po prázdnej ceste a zrazu za vami alebo pred vami ide iné auto, ktoré vás oslepí aj obyčajnými svetlami. Veľmi dôležité preto je, aby ste si správne nastavili čelné zrkadlo v takom uhle, aby vás iné autá neoslepovali.

Ak už k oslepeniu dôjde, vyhýbajte sa pozeraniu na svetlomety, zamerajte svoj zrak na ľavý obrubník a držte si stabilnú rýchlosť.

Stlmte si osvetlenie v interiéri auta.

Aby ste čo najlepšie videli, čo sa deje vonku, mali by ste mať vo vnútri auta čo najväčšiu tmu. Svietiť by malo iba to, čo je nevyhnutné pre jazdu, ostatné svetlá je lepšie mať vypnuté, aby to nerozptyľovalo váš zrak.

Dbajte na zdravý zrak.

Ak cítite akýkoľvek diskomfort, bolesť alebo únavu očí, mali by ste si ich dať pre istotu vyšetriť. Ľuďom nad 40 rokov sa prirodzene zhoršuje zrak, mali by preto pravidelne chodiť na preventívne prehliadky a nič nezanedbať. Pre istotu si môžete zobrať so sebou kvapky určené na unavené oči. V prípade, že nosíte okuliare, mali by ste ich mať v perfektnom stave a používať ich správne. Počas jazdy v noci nikdy nenoste farebné alebo tmavé šošovky.

Pravidlá nočného šoférovania

Jedzte, pite, žuvajte.

Počas dlhej nočnej jazdy by ste mali mať v dosahu vždy niečo malé na zahryznutie, najlepšie drobnosti, ktoré sú malé a môžete ich chrúmať. Aby ste svoj mozog mali v strehu, postačí aj žutie žuvačky alebo chrúmanie drobných semiačok, orieškov, či cukríkov. Výhodou je aj ich vôňa, ktorá vo vás prebudí zmysly a tak budete menej náchylní na únavu. Samozrejmosťou je voda, ktorej by ste mali mať dostatok a na dobre dostupnom mieste.

Oblečte sa pohodlne.

Pohodlné oblečenie je počas dlhej jazdy samozrejmosťou, v noci by ste však mali dbať aj na jeho účelovosť. Radšej si zoberte viac kusov oblečenia, aby vám nebolo príliš zima ani teplo. V prípade, že sa spotíte, prezlečte sa. Rovnako si môžete vymeniť ponožky alebo obuv za hrejivejšiu alebo naopak ľahšiu.