Vedeli ste, že Ferdinand Porsche mal československé občianstvo a vyrábal športové autá iba jeden rok?
Ferdinand Porsche nenavrhol model 911, zaslúžil sa o prvý Volkswagen Beetle a dozeral tiež na vývoj hybridných áut.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Mercedes Benz W 08 vo verzii Sportroadster
By Rudolf Stricker – Own work, Attribution, Link
### Založenie vlastnej spoločnosti a vojnové obdobie
V roku 1931 sa Porsche rozhodol založiť si vlastnú spoločnosť s komplikovaným názvom “Dr. Ing. h.c.F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeuge”.
Počas 2. svetovej vojny aj spolu s jeho synom Antonom Ernstom Porschem vyrobili tank pre Tiger Program. Tank mal však viacero nedostatkov, nakoniec teda Porsche zákazku nedostal. Vyrobené karosérie tankov Porsche Tiger boli neskôr prerobené na stíhače tankov nazvané Ferdinand. V tom istom období so svojím synom vytvorili aj prvé dizajny pre autá Volkswagen, model Chrobák (Typ 1) sa začal vyrábať v priebehu 30. rokov 20. storočia.
Podľa dostupných informácií bol Porsche členom NSDAP a tiež nositeľom hodnosti SS-Oberführer a Vojnového záslužného kríža bez mečov. Kvôli jeho spájaniu sa s nacistami bol po vojne uväznený francúzskou armádou ako vojnový zločinec a bol odsúdený na 22 mesiacov.
Počas väzby sa činil Porscheho syn Anton a vytvoril nové pretekárske auto s názvom **Cisitalia (Typ 360)**. Otec mu vtedy povedal, že by na aute do poslednej skrutky nič nemenil.
Po zaplatení v tej dobe horibilnej sumy 62 000 amerických dolárov bol z väzby prepustený a neskôr aj zbavený obvinenia. Ďalší prelom prišiel v rokoch 1949 a 1950, kedy sa otec so synom zapísali do histórie **započatím výroby športových automobilov**. Prvým bol model 356 a jednalo sa o vôbec prvé auto s názvom Porsche.
By Alexandre Prévot from Nancy, France – Porsche 356 C, CC BY-SA 2.0, Link
Lenže Ferdinand Porsche zomrel o rok neskôr (30.1.1951) vo veku 75 rokov na následky mŕtvice v Stuttgarte. Ešte v roku 1937 získal Nemeckú národnú cenu za umenie a vedu. Aj napriek tomu, že po vzniku Československa v ňom takmer vôbec nebol, od roku 1935 bol československým občanom.
V roku 2009 bolo na predmestí Stuttgartu v Zuffenhausene otvorené Porsche Museum. V jeho rodnom meste v roku 2013 na základe petície odstránili všetky spomienkové tabule Porscheho kvôli jeho nacistickej minulosti.
### Pokračovatelia a slávny model 911
V automobilovom priemysle sa činili aj ďalší členovia jeho rodiny. Okrem syna Antona, ktorý prevzal otcovu firmu, viedla jeho dcéra obchodnú spoločnosť Porsche Holding Österreich, ktorá zastupuje Volkswagen v Rakúsku.
Vnuk Ferdinand Alexander „Butzi“ Porsche sa podpísal pod dizajn modelu Porsche 911 a založil firmu s názvom Porsche Design GmbH. Model 911 vznikol ako nástupca slávneho modelu 356.
Pôvodne sa 911 mala volať 901, lenže kvôli tomu, že označenie tromi číslami s nulou uprostred už používal Peugeot, dostalo Porsche názov 911.
Ďalší vnuk zakladateľa bol predsedom predstavenstva Volkswagenu.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Polícia odhalila nelegálne vrakovisko so 397 autami. Neskočilo tam aj vaše auto?
Autovraky sú pre životné prostredie záťažou a je potrebné s nimi nakladať tak, aby neboli ohrozujúce. V prípade nelegálneho vrakoviska vzniká riziko znečistenia prostredia, v ktorom žijú desiatky až stovky tisíc ľudí.
Vyšetrovanie stále prebieha, polícia sa o svoj „úlovok“ podelila s verejnosťou prostredníctvom Facebooku.Veľkonočné sviatky
Plánujete cez sviatky piť a jazdiť? Má zmysel zbavovať sa zvyškového alkoholu a opice?
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.