Magazín

Ferdinand Porsche mal československé občianstvo a nenavrhol model 911

Ferdinand Porsche

V tomto článku sa dočítate:

  • Kto bol Ferdinand Porsche;
  • prečo mu učarovali elektromobily;
  • ako spolupracoval s Mercedesom;
  • kedy založil vlastnú automobilku;
  • že vlastné športové autá vyrábal iba jeden rok;
  • ako Porsche vyrobil aj tank.

Nadšenie elektrinou

Ferdinand Porsche sa narodil v roku 1875 v Rakúsko-Uhorskej dedine Maffersdorf, dnes známej ako Vrastislavice nad Nisou. Už ako dieťa sa zaujímal o technológie a predovšetkým o elektrinu.

Jeho prvá práca bola pre elektrickú spoločnosť Bela Egger & Co., popri ktorej tiež študoval na dnešnej Viedenskej technologickej univerzite. Keďže vynikal svojimi technickými zručnosťami, bol povýšený na pozíciu manažéra a v roku 1897 zostrojil elektrický motor v náboji kolesa (wheel-hub motor). Od konca 19. storočia pracoval ako konštruktér automobilov a vyvinul prvé elektrické auto C.2 Phaeton.

Dnes sa toto vozidlo nachádza v múzeu v Stuttgarte a zaujímavé je tým, že jeho značná časť je zo skla - takýmto spôsobom renovátori doplnili poškodený exemplár, aby verejnosť aspoň približne poznala jeho pôvodnú podobu.

Prvé elektromobily a spolupráca s Mercedesom

Revolučné konštrukčné riešenie známe aj pod názvom “systém Lohner-Porsche” malo v predných kolesách automobilu zabudované elektromotory s výkonom 2,5 konskej sily.

V čase hlučných, nečistých a nespoľahlivých benzínových motorov bol elektromotor niečím výnimočným, čo si získalo pozornosť. Okrem toho jeho elektromotory lámali rýchlostné rekordy a v Paríži získali na Svetovej výstave zlatú medailu. Zložité nabíjanie akumulátorov viedlo k vytvoreniu benzínovo-elektrického vozidla.

Neskôr sa Porsche spojil s Daimler Motoren Gesellschaft a vytvorili spoločnosť na výrobu elektromobilov pre spoločnosť Austro-Daimler, kde zaujal miesto technického riaditeľa. Pod jeho vedením sa začali vyrábať aj hybridné benzínovo-elektrické vozidlá.

Ferdinand Porsche
Benzínovo-elektrický hybrid od Lohner-Porsche

Skonštruoval tiež prvú luxusnú limuzínu Mercedes-Benz s osemvalcovým motorom, model W08. V období rokov 1928 až 1939 bolo vyrobených 4 000 vozidiel a išlo o najdlhšie vyrábaný model Mercedesu v dvadsiatych a tridsiatych rokoch dvadsiateho storočia.

Mercedes Benz W 08 Sportroadster front 20110611.jpgMercedes Benz W 08 vo verzii Sportroadster
By Rudolf Stricker - Own work, Attribution, Link

Založenie vlastnej spoločnosti a vojnové obdobie

V roku 1931 sa Porsche rozhodol založiť si vlastnú spoločnosť s komplikovaným názvom “Dr. Ing. h.c.F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeuge”.

Počas 2. svetovej vojny aj spolu s jeho synom Antonom Ernstom Porschem vyrobili tank pre Tiger Program. Tank mal však viacero nedostatkov, nakoniec teda Porsche zákazku nedostal. Vyrobené karosérie tankov Porsche Tiger boli neskôr prerobené na stíhače tankov nazvané Ferdinand. V tom istom období so svojím synom vytvorili aj prvé dizajny pre autá Volkswagen, model Chrobák (Typ 1) sa začal vyrábať v priebehu 30. rokov 20. storočia.

Podľa dostupných informácií bol Porsche členom NSDAP a tiež nositeľom hodnosti SS-Oberführer a Vojnového záslužného kríža bez mečov. Kvôli jeho spájaniu sa s nacistami bol po vojne uväznený francúzskou armádou ako vojnový zločinec a bol odsúdený na 22 mesiacov.

Počas väzby sa činil Porscheho syn Anton a vytvoril nové pretekárske auto s názvom Cisitalia (Typ 360). Otec mu vtedy povedal, že by na aute do poslednej skrutky nič nemenil.

Po zaplatení v tej dobe horibilnej sumy 62 000 amerických dolárov bol z väzby prepustený a neskôr aj zbavený obvinenia. Ďalší prelom prišiel v rokoch 1949 a 1950, kedy sa otec so synom zapísali do histórie započatím výroby športových automobilov. Prvým bol model 356 a jednalo sa o vôbec prvé auto s názvom Porsche.

Porsche 356 C - Flickr - Alexandre Prévot (2) (cropped).jpg
By Alexandre Prévot from Nancy, France - Porsche 356 C, CC BY-SA 2.0, Link

Lenže Ferdinand Porsche zomrel o rok neskôr (30.1.1951) vo veku 75 rokov na následky mŕtvice v Stuttgarte. Ešte v roku 1937 získal Nemeckú národnú cenu za umenie a vedu. Aj napriek tomu, že po vzniku Československa v ňom takmer vôbec nebol, od roku 1935 bol československým občanom.

V roku 2009 bolo na predmestí Stuttgartu v Zuffenhausene otvorené Porsche Museum. V jeho rodnom meste v roku 2013 na základe petície odstránili všetky spomienkové tabule Porscheho kvôli jeho nacistickej minulosti.

Pokračovatelia a slávny model 911

V automobilovom priemysle sa činili aj ďalší členovia jeho rodiny. Okrem syna Antona, ktorý prevzal otcovu firmu, viedla jeho dcéra obchodnú spoločnosť Porsche Holding Österreich, ktorá zastupuje Volkswagen v Rakúsku.

Vnuk Ferdinand Alexander „Butzi“ Porsche sa podpísal pod dizajn modelu Porsche 911 a založil firmu s názvom Porsche Design GmbH. Model 911 vznikol ako nástupca slávneho modelu 356.

Pôvodne sa 911 mala volať 901, lenže kvôli tomu, že označenie tromi číslami s nulou uprostred už používal Peugeot, dostalo Porsche názov 911.

Ďalší vnuk zakladateľa bol predsedom predstavenstva Volkswagenu.