Vedeli ste, že Ferdinand Porsche mal československé občianstvo a vyrábal športové autá iba jeden rok?

Ferdinand Porsche nenavrhol model 911, zaslúžil sa o prvý Volkswagen Beetle a dozeral tiež na vývoj hybridných áut.
Vydané  Text: 

**V tomto článku sa dočítate:** * Kto bol Ferdinand Porsche; * prečo mu učarovali elektromobily; * ako spolupracoval s Mercedesom; * kedy založil vlastnú automobilku; * že vlastné športové autá vyrábal iba jeden rok; * ako Porsche vyrobil aj tank.
Ferdinand Porsche
### Nadšenie elektrinou Ferdinand Porsche sa narodil v roku 1875 v Rakúsko-Uhorskej dedine Maffersdorf, dnes známej ako Vrastislavice nad Nisou. Už ako dieťa sa zaujímal o technológie a predovšetkým o elektrinu. Jeho prvá práca bola pre elektrickú spoločnosť Bela Egger & Co., popri ktorej tiež študoval na dnešnej Viedenskej technologickej univerzite. Keďže vynikal svojimi technickými zručnosťami, bol povýšený na pozíciu manažéra a v roku 1897 zostrojil elektrický motor v náboji kolesa (wheel-hub motor). Od konca 19. storočia pracoval ako konštruktér automobilov a vyvinul **prvé elektrické auto C.2 Phaeton**. Dnes sa toto vozidlo nachádza v múzeu v Stuttgarte a zaujímavé je tým, že jeho značná časť je zo skla – takýmto spôsobom renovátori doplnili poškodený exemplár, aby verejnosť aspoň približne poznala jeho pôvodnú podobu. ### Prvé elektromobily a spolupráca s Mercedesom Revolučné konštrukčné riešenie známe aj pod názvom “systém Lohner-Porsche” malo v predných kolesách automobilu zabudované elektromotory s výkonom 2,5 konskej sily. V čase hlučných, nečistých a nespoľahlivých benzínových motorov bol elektromotor niečím výnimočným, čo si získalo pozornosť. Okrem toho jeho elektromotory lámali rýchlostné rekordy a v Paríži získali na Svetovej výstave zlatú medailu. Zložité nabíjanie akumulátorov viedlo k vytvoreniu benzínovo-elektrického vozidla. Neskôr sa Porsche spojil s Daimler Motoren Gesellschaft a vytvorili spoločnosť na výrobu elektromobilov pre spoločnosť **Austro-Daimler**, kde zaujal miesto technického riaditeľa. Pod jeho vedením sa začali vyrábať aj hybridné benzínovo-elektrické vozidlá.
Benzínovo-elektrický hybrid od Lohner-Porsche
Skonštruoval tiež **prvú luxusnú limuzínu Mercedes-Benz s osemvalcovým motorom**, model W08. V období rokov 1928 až 1939 bolo vyrobených 4 000 vozidiel a išlo o najdlhšie vyrábaný model Mercedesu v dvadsiatych a tridsiatych rokoch dvadsiateho storočia.

Mercedes Benz W 08 Sportroadster front 20110611.jpgMercedes Benz W 08 vo verzii Sportroadster
By Rudolf StrickerOwn work, Attribution, Link ### Založenie vlastnej spoločnosti a vojnové obdobie V roku 1931 sa Porsche rozhodol založiť si vlastnú spoločnosť s komplikovaným názvom “Dr. Ing. h.c.F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeuge”. Počas 2. svetovej vojny aj spolu s jeho synom Antonom Ernstom Porschem vyrobili tank pre Tiger Program. Tank mal však viacero nedostatkov, nakoniec teda Porsche zákazku nedostal. Vyrobené karosérie tankov Porsche Tiger boli neskôr prerobené na stíhače tankov nazvané Ferdinand. V tom istom období so svojím synom vytvorili aj prvé dizajny pre autá Volkswagen, model Chrobák (Typ 1) sa začal vyrábať v priebehu 30. rokov 20. storočia. Podľa dostupných informácií bol Porsche členom NSDAP a tiež nositeľom hodnosti SS-Oberführer a Vojnového záslužného kríža bez mečov. Kvôli jeho spájaniu sa s nacistami bol po vojne uväznený francúzskou armádou ako vojnový zločinec a bol odsúdený na 22 mesiacov. Počas väzby sa činil Porscheho syn Anton a vytvoril nové pretekárske auto s názvom **Cisitalia (Typ 360)**. Otec mu vtedy povedal, že by na aute do poslednej skrutky nič nemenil. Po zaplatení v tej dobe horibilnej sumy 62 000 amerických dolárov bol z väzby prepustený a neskôr aj zbavený obvinenia. Ďalší prelom prišiel v rokoch 1949 a 1950, kedy sa otec so synom zapísali do histórie **započatím výroby športových automobilov**. Prvým bol model 356 a jednalo sa o vôbec prvé auto s názvom Porsche.

Porsche 356 C - Flickr - Alexandre Prévot (2) (cropped).jpg
By Alexandre Prévot from Nancy, France – Porsche 356 C, CC BY-SA 2.0, Link Lenže Ferdinand Porsche zomrel o rok neskôr (30.1.1951) vo veku 75 rokov na následky mŕtvice v Stuttgarte. Ešte v roku 1937 získal Nemeckú národnú cenu za umenie a vedu. Aj napriek tomu, že po vzniku Československa v ňom takmer vôbec nebol, od roku 1935 bol československým občanom. V roku 2009 bolo na predmestí Stuttgartu v Zuffenhausene otvorené Porsche Museum. V jeho rodnom meste v roku 2013 na základe petície odstránili všetky spomienkové tabule Porscheho kvôli jeho nacistickej minulosti. ### Pokračovatelia a slávny model 911 V automobilovom priemysle sa činili aj ďalší členovia jeho rodiny. Okrem syna Antona, ktorý prevzal otcovu firmu, viedla jeho dcéra obchodnú spoločnosť Porsche Holding Österreich, ktorá zastupuje Volkswagen v Rakúsku. Vnuk Ferdinand Alexander „Butzi“ Porsche sa podpísal pod dizajn modelu Porsche 911 a založil firmu s názvom Porsche Design GmbH. Model 911 vznikol ako nástupca slávneho modelu 356. Pôvodne sa 911 mala volať 901, lenže kvôli tomu, že označenie tromi číslami s nulou uprostred už používal Peugeot, dostalo Porsche názov 911. Ďalší vnuk zakladateľa bol predsedom predstavenstva Volkswagenu.

Inzercia

Inzercia

Advertisement




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.