Čo s autom po zime? Toto by ste mali urobiť!

Zima zanecháva na automobiloch svoje podpisy bez toho, či sa nám to páči, alebo nie. Preto pri oteplení, ktoré signalizuje, že prichádza jar, odporúčame, aby ste venovali svojmu auto chvíľu času. Za kompletnú opateru sa vám určite odvďačí dlhšou službou v plnej kondícii.
Vydané  Text: 

**Najlepšie, čo môžete pre svoje auto počas zimy spraviť, je, keď ho po každej jazde po snehu a ľade opláchnete vodou a zaparkujete do vyhriatej garáže.** Veľmi dobre si však uvedomujeme, že ak sa po dlhšej ceste vrátite domov, tak umývanie auta je to posledné, čo sa vám chce robiť. A o vyhriatej garáži môže drvivá väčšina z nás iba snívať. Teda, pokiaľ nemáte rodinný dom, v ktorom ste si takýto motoristický sen sami dopriali. Pretože naše mestá a mestské časti a najmä ich starostovia či primátori riešia oveľa podstatnejšie problémy ako množiaci sa počet automobilov a s tým spojený boj o každé parkovacie miesto. Výstavba parkovacích domov je v nedohľadne, prípadne je to iba bájka, ktorá sa azda nikdy nenaplní.
Preto motoristom nezostáva nič iné, než parkovať tam, kde sa im aktuálne podarí. Ak je to nebodaj na parkovacom mieste, tak je to ten lepší prípad. Lebo na sídliskách to často v noci vyzerá, akoby aj chodníky zakvitli autami. Takže aj starostlivosť o automobily je potom o čosi náročnejšia. **Našťastie sa najmä pri nákupných centrách začínajú objavovať samoobslužné umývacie boxy a nové technológie s penovými či inak proti laku šetrnými kefami prichádzajú aj na autoumyvárky.** Preto by sa nemalo stávať, že ich používanie poškodí lak vozidla. Napriek tomu odporúčame, aby ste sa nespoliehali iba na programy v umyvárke. Dokážu síce veľa, no stále zostane dosť vecí, ktoré treba dotiahnuť ručne. Navyše, správny motorista si buduje vzťah k svojmu autu aj tak, že ho občas aj sám preleští a pritom skontroluje všetky detaily a možné poškodenia laku. Lebo jednoduchšie sa odstraňujú nečakané následky každodenného používania čo najskôr, než následne riešiť narastajúcu koróziu.

Nepriatelia automobilov

Sneh, soľ, kamienky. Táto trojkombinácia je pre auto vždy zaberákom. Zimné obdobie tak dokáže poriadne preveriť tvrdosť a odolnosť laku, ako aj protikoróznej ochrany karosérie. Napríklad aj na podlahe zospodu, kam sa dostáva všetka špina z ciest. **Zmes snehu s posypovou soľou je dosť agresívna a v kombinácii s vlhkosťou môže narobiť nepríjemnosti.** Preto ak máte tú možnosť, využite aj počas zimy na umyvárkach ponuku umývania podvozka. Vtedy dýzy aspoň trochu odstránia nánosy zachytenej špiny. Samozrejme, ideálne by bolo, ak by ste vedeli auto zdvihnúť na zdvihák a umyť celý podvozok tlakom vody. Tieto možnosti má však málokto. Na druhej strane, to, čo veľmi neodporúčame, je používanie programov s voskom. Karosérii síce pomôže, no na oknách vytvorí film, ktorý sa ťažšie odstraňuje a ľahko sa robia šmuhy, cez ktoré dobre nevidíte na cestu.
Nepriatelia v podobe kamienkov sa radi stretnú s vašou karosériou. Pre vás to však nebude príjemné stretnutie. **Od ťukancov na čelnom skle až po poškodenia laku nejde o nič príjemné.** Následky na čelných sklách sa dajú celkom účinne odstrániť v servise a nemusí to byť iba výmena celého čelného skla. Mnohé technológie dokážu poškodenie zaliať alebo sceliť. Len to treba začať riešiť čo najskôr. Keď sa z jamky začnú šíriť ďalšie praskliny, akoby začal na skle vznikať pavúk, je zle. Ak sa k tomu pridajú aj voda a mráz, dokážu narobiť veľa nepríjemností.

Dôkladné umývanie

Pred návštevou automatickej umyvárky odporúčame navštíviť aj jej ručnú verziu. Vysoký tlak dokáže odstrániť mnohé nečistoty a s vysokotlakovou hadicou sa lepšie dostanete aj na ťažšie dostupné miesta pod blatníkmi. Verte, že špiny tam so sebou nosíte celkom dosť. Čím skôr ju dáte preč, tým lepšie. A prúd vody namierte aj na kolesá. **Aj tam sa vie usadiť nános, ktorý so sebou nemusíte voziť. Najmä ak autom zamierite občas do terénu.** Hlina sa vie niekedy prilepiť obzvlášť silno. Ak potom na auto nanesiete šampón, ktorý rozpustí špinu zanesenú do karosérie a následne ho spláchnete prúdom demineralizovanej vody, ktorá nezanecháva fľaky, máte základ automobilového wellness za sebou. Potom umyvárka, nech tlak vody vystrieka aj podvozok a fén vyfúka posledné zvyšky vody. Nakoniec by to chcelo ešte vyleštiť lak a odstrániť škrabance, prípadne lak oživiť. Uvidíte, že auto sa bude potom blyšťať nielen čistotou, ale aj spokojnosťou.

Zoologická záhrada v interiéri

Nemyslíme, že okrem psov a iných domácich zvierat prevážate v aute niečo iné. No ak by ste dali interiér auta pod mikroskop, nájdete tam celkom rôznorodú spoločnosť. Baktérie, roztoče a iné drobné organizmy, ktorých sa radi zbavíte. Vysávanie je v tomto prípade nevyhnutným základom. Samozrejme, s dôkladným posunutím všetkých sedadiel, vybratím koberčekov a rohoží. A so sklopením zadných sedadiel. Stačí, ak v aute vozíte deti, prípadne sa v ňom počas dlhších ciest konzumuje. Neveríte, kam všade dokážu zapadnúť omrvinky. **Následné tepovanie penou dokáže vytiahnuť aj zažratú špinu a auto zrazu začne voňať čistotou.** Verte, že prirodzenejšie ako po všetkých možných aromatických prípravkoch. Ešte nastriekať prípravok na palubné dosky a dobre ho rozotrieť, aby sa tak rýchlo nechytal prach.
Ak sa chcete naozaj poriadne vyrovnať s mikroorganizmami, radíme nastriekať špeciálny prípravok aj do výduchov klimatizácie. Takáto dezinfekcia prečistí všetky vedenia vzduchu a odstráni z nich to, čo by inak skončilo vo vašich pľúcach. A to naozaj stojí za to. Akákoľvek jazda autom bude potom príjemnejšia a pohodlnejšia. Ako hovorí Walter Röhrl, legendárny nemecký automobilový pretekár, k autu sa nemôžete správať ako k človeku. Auto potrebuje lásku. A aj keď je to stroj, my veríme, že to pocíti a odmení vás svojou vernosťou a spoľahlivosťou.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.