Enzo Ferrari a jeho úžasný životný príbeh
Enzo Ferrari je dnes známy ako zakladateľ automobilky nesúcej jeho priezvisko, taliansky automobilový pretekár a podnikateľ. Jeho život bol však oveľa zaujímavejší, než si myslíte.
Vydané Text: Redakcia

By Unknown – Originally transfered from it.wikipedia, Public Domain, Link
Vrak Alfa Romeo P2, v ktorom zomrel pretekár Antonio Ascari v roku 1925
Autor: neznámý – neznámý, Volné dílo, Odkaz
Rok 1933, zľava Enzo Ferrari, tretí Prospero Gianferrari (šéf Alfa Romeo), štvrtý Tazio Nuvolari a šiesty Achille Varzi.
By Prospero Gianferrari Archive owned by his son Vincenzo, Public Domain, Link
V tomto štádiu kariéry bol už Enzo skúsený, mal na veci vlastný názor a svoje videnie budúcnosti. Po viacerých nezhodách s vedením firmy sa preto rozhodol odísť a založiť vlastnú spoločnosť s názvom Auto-Avio Construzioni, ktorá dodávala súčiastky iným pretekárskym tímom.
Napriek zmluvnému zákazu vyrábať počas prvých štyroch rokoch autá Ferrari zákaz porušil a vyrobil dve vozidlá pre Alberta Ascariho a Lotaria Rangoniho. Tu nachádzame počiatky výroby športových automobilov, ktoré dnes pozná doslova celý svet a asi by ste nenašli dospelého človeka, ktorý o talianskom Ferrari nepočul.
### Maranello je kult, ale aj z núdze cnosť
Rovnako ako mnohí úspešní podnikatelia, aj Ferrari mal svojich neprajníkov. Tí jeho boli ale odhodlanejší a dokonca mu zničili továreň. Preto bol nútený sa presťahovať do Maranella, kde sa rozhodol prvýkrát vyrábať autá nesúce jeho vlastné priezvisko a **v roku 1947 založil firmu s názvom Ferrari S.p.A**.
Po vytvorení nového pretekárskeho tímu sa odhodlal prekonať dominujúce Alfa Romeo, čo sa mu napokon aj podarilo. Míľnik nastal v roku 1950, kedy sa jeho firma zapojila do **nového svetového šampionátu Formula 1** a stala sa tak jedinou firmou, ktorá sa zúčastňuje pretekov Formule 1 od ich založenia až dodnes. A teraz prichádza to najpostatnejšie, čo určilo celý budúci vývoj spoločnosti: aby firma dokázala financovať preteky, Ferrari sa rozhodol predávať športové autá.
### Obvinenie zo zabitia a návrat k FIATu
Po mnohých pretekárskych úspechoch prišla **12. mája 1957 obrovská tragédia**. Čoraz vyššia rýchlosť áut, zlé cesty a neexistujúca ochrana divákov sa stali osudnými pre pretekára Alfonsa de Portago, jeho spolujazdca Edmunda Nelsona a deväť divákov, z ktorých bolo päť detí. Na okruhu Mille Miglia v rýchlosti 250 km/h zlyhala de Portagovi pneumatika a narazil do davu divákov. Enzo Ferrari spolu s výrobcom pneumatík čelili obvineniu zo zabitia, avšak v roku 1961 boli obvinení zbavení.
Pamätník obetí nehody pretekov Mille Miglia 1957 v mestečku Cavriana
By Gissier – Own work, Public Domain, Link
Enzo Ferrari (v strede) v boxoch Monzy v roku 1953, vpravo je Mike Hawthorn
By Ronald Startup – Gianluca Gasparini (September 3, 2016). „Quando Ferrari andava in gita“. SportWeek (33 [797]): 60. Milan, Italy: La Gazzetta dello Sport., Public Domain, Link
### Odvrátená tvár Enza Ferrariho
Enzo Ferrari sa vyznačoval svojím autoritatívnym štýlom vedenia. Známa je tiež jeho taktika vyprovokovať jazdcov k tomu, aby medzi sebou súperili aj v rámci tímu. Vytváraním psychologického nátlaku na jazdcov v nich podporoval rivalitu a veril, že práve ona je cestou k úspechu. Od jazdcov očakával. že pôjdu za hranice svojich možností a využijú maximum svojich schopností, čo znamenalo, že sa nebudú báť rizika. V skutočnosti boli riziká tej doby priveľké a nenechali na seba dlho čakať.
V 50. a 60. rokoch minulého storočia aj v dôsledku prehnaného riskovania **zahynulo až sedem jazdcov tímu Ferrari**! Po úmrtí dvoch jazdcov, s ktorými mal Ferrari blízky vzťah, sa od svojich jazdcov skôr dištancoval a nevytváral si s nimi žiaden vzťah.
Boli to hrdinovia pokroku alebo obete šikanovia a taktizovania bohatého podnikateľa, ktorý sa z pretekárskeho života začal pred rokmi sťahovať práve pre obavy z vlastnej smrti?
Ferrari tiež zastával názor, že úspech patrí rovnako jazdcovi ako aj autu, ktoré ho k víťazstvu priviedlo. Jeho dlhodobý priateľ Carlo Benzi povedal, ako v jeho prítomnosti Ferrari dokonca tvrdil, že autá boli dôvodom akéhokoľvek úspechu tímu Ferrari. Pretekár mal teda podľa Ferrariho zohrávať až vedľajšiu úlohu.
Enzo Ferrari v roku 1967 na Italian Grand Prix
By Rainer W. Schlegelmilch – Gianluca Gasparini (September 3, 2016). „Quando Ferrari andava in gita“. SportWeek (33 [797]): 61. Milan, Italy: La Gazzetta dello Sport., Public Domain, Link
### Dva dni po narodení, dva dni po smrti S pribúdajúcim vekom sa Ferrari čoraz menej vzďaľoval od svojej továrne v Modene a zúčastňoval sa výhradne pretekov na talianskych okruhoch.
Ferrari nerád poskytoval rozhovory médiám, žil skôr utiahnutý život v blízkosti svojich továrni v Modene a v Maranelle. S manželkou mali jedného syna, ktorého nazval Alfred po svojom otcovi a bratovi, ten však trpel muskulárnou dystrofiou a v mladom veku zomrel. Druhého syna Piera mal s milenkou. Keďže rozvod bol v tom čase v Taliansku ilegálny, až do smrti oficiálnej manželky mu otcovstvo Piera nemohlo byť priznané. V súčasnosti je Piero viceprezidentom spoločnosti Ferrari s 10-percentným podielom.
Ferrari získal počas svojho života množstvo ocenení, ku ktorým sa po jeho smrti pridalo aj uvedenie do Medzinárodnej motoristickej siene slávy v roku 1994 a v roku 2000 bol uvedený do Automobilovej siene slávy.

