Naša legendárna Škoda 120 oslavuje 42 rokov

Čochvíľa to bude 42 rokov, odkedy naša lokálna automobilka so svetovým potenciálom predstavila dnes už legendárne auto, na ktoré s nostalgiou a úsmevom spomína množstvo vodičov. Slávna Škoda 120 oslavuje.
Vydané  Text: 
Už pri príchode na trh sa jednalo o zastarané vozidlo s koncepciou „všetko vzadu“, ktorá bola považovaná za nemodernú. Pri pohľade na vtedajšiu ponuku však nerobila zastaraná konštrukcia ľuďom veľké vrásky na čele a zo 120-ky sa veľmi rýchlo stalo najobľúbenejšie auto vo vtedajšom Československu.
## Vývoj dal Škode zabrať Vývoj nástupcu modelov 1000 MB a 100/110 nebol bezproblémový. Pri návrhu vzniklo niekoľko prototypov (Škoda 720 a 760), ktoré by v dobe vzniku dokázali smelo súperiť aj s BMW. Vzhľad prvých konceptov dokonca navrhol taliansky dizajnér Giorgetto Giugiaro, ktorý neskôr stál aj za modelmi značiek Renault, Seat, Fiat či Alfa Romeo. Jeho podpis nachádzame aj na slávnej Alfa Romeo 159, podľa mnohých dodnes nakrajšieho sedanu a kombi na svete. Sériová výroba jeho konceptov však bola z rôznych politických a konštrukčných dôvodov zamietnutá, závody museli akceptovať jednoduchšie riešenie.
## Rozdiel medzi 105 a 120? Prednosť preto dostal jednoduchý, doslova na kosť okresaný koncept s označením 742, ktorý sa do predaja dostal už ako model 105/120. Novinka bola verejnosti oficiálne predstavená v roku **1976 na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne**. **Rozdiel medzi modelmi 105 a 120 spočíval v technike**. 105-ka disponovala benzínovým agregátom s objemom 1 046 cm³ (32,1 kW), model 120 bol poháňaný o 4 kW (verzie LS,LX a GLS dosahovali výkon 40,5 kW) silnejším motorom s objemom 1 174 cm³.
## Škoda doplatila na predčasné prevedenie Favorita V roku 1987 bol na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu predstavený model Škoda Favorit, ktorý predznamenal koniec automobilov s koncepciou zadného náhonu. Automobilka zaznamenala pokles dopytu po starých automobiloch. Došlo tak k uvedeniu modelov Škoda 120LX, 125, ktoré obsahovali inovované prvky modelu Škoda 130. Za označením 125 stál model s 5-stupňovou prevodovkou, vďaka ktorej došlo k výraznému zníženiu hluku v kabíne pri jazde vyššou rýchlosťou. Výroba modelovej rady Škoda 742 bola definitívne ukončená v roku 1990. Spolu s odvodeným kupé Garde či Rapid sa dokopy predalo cez **dva milióny kusov**.








Pokračujte na ďalší príspevok »