Pred odchodom na dovolenku si skontrolujte pneumatiky

Kontrola pneumatík a rezervy je pred odchodom na dovolenku rovnako dôležitá, ako naštudovanie si trasy.
Vydané  Text: 

### Automobil by sme mali v primeranej miere skontrolovať pred každým vyrazením na cesty; a to bez ohľadu na to, či plánujeme prejsť desať alebo tisíc kilometrov. V praxi zvyčajne na kontrolu auta pred jazdou čas nemáme a vytvárame si tak návyk, ktorý sa nám môže časom vypomstiť. Predovšetkým pred odchodom na dlhšiu cestu by vodiči mali venovať zvýšenú pozornosť pneumatikám svojich automobilov. Slováci stále radi a často jazdia na dovolenky „na vlastnú päsť“ so zámerom, že ušetria peniaze za dopravu, ktorú by im zabezpečila cestovná kancelária. Ak autom cestuje celá rodina, vlastný transfer skutočne vychádza lacnejšie – spiatočná cesta do populárneho Splitu môže výjsť na približne 250 eur. Technická kondícia automobilu bude v bezstarostnosti dovolenky zohrávať významnú úlohu, preto má zmysel a je nanajvýš rozumné venovať pozornosť aspoň niektorým jeho súčastiam, najmä pneumatikám.
## Tlak v pneumatikách Tlak v pneumatikách zvyčajne hodnotíme vizuálne a pocitovo. Ak do interiéru preniká po nafúkaní kolies priveľa vibrácii, zvyčajne je to dôsledok toho, že sme pneumatiky natlakovali príliš. Naopak, lenivejšie prejavy auta napovedajú o mäkkých gumách. Takéto hodnotenie však nie je správne, orientovať by ste sa mali výhradne podľa tabuľky o natlakovaní pneumatík, ktoré sú vytvorené práve pre vaše auto. Odporúčané natlakovanie pneumatík sa líši v závislosti od nákladu a obsadenosti. Čím viac batožiny a pasažierov auto vezie, tým má byť natlakovanie vyššie. Zadné kolesá pritom môžu byť pod trocha väčším tlakom. Správne „nafúkané“ pneumatiky vám ušetria peniaze za palivo a tiež pri jazde na dlhé vzdialenosti pomáha znižovať opotrebovanie dezénu.
**Kde nájsť údaje o odporúčanom tlaku v pneumatikách?** Keď otvoríte dvere vodiča, na ráme vozidla nájdete štítok so štandardnými údajmi tlaku podľa aktuálne osadených rozmerov pneumatík a podľa obsadenosti (fotografia vyššie). Ak takýto štítok na aute nemáte, pozrite si aj ostatné dvere a ak neuspejete, hľadajte na internete.
## Vek pneumatiky nemá byť starší ako 5 rokov Platí pravidlo, že čím je pneumatika staršia, tým má horšie vlastnosti a väčšie riziko poškodenia. Pneumatiky by nemali byť staršie ako štyri či päť rokov bez ohľadu na to, aký hlboký majú dezén. Ak sú vaše pneumatiky jazdené už viac ako päť sezón, odporúčame ich vymeniť za nové, respektívne aspoň za novšie. **Ako zistiť vek pneumatiky?** Na každej pneumatike je popri jej značke a rozmere vyznačené aj štvormiestne číslo, zvyčajne zvýraznené v ováli. Prvé dvojčíslie hovorí o poradovom čísle týždňa v roku a druhé o roku, v ktorom bola pneumatika vyrobená. Číslo 2108 znamená, že pneumatika bola vyrobená v 21. týždni v roku 2008. Takúto pneumatiku by ste už mali vymeniť za novú.
## Dezén a povrchové poškodenia Rovnako dôležitý je okrem veku pneumatiky aj jej dezén. Hĺbka dezénu nesmie byť menšia ako 1,6 mm pri letných a 3 mm pri zimných gumách. To sú však hraničné čísla: v praxi uvažujme o bezpečnej hodnote 3 mm pri letných a 4 mm pri zimných. Plytší dezén dramaticky zvyšuje riziko nehody a až zdvojnásobuje dĺžku brzdnej dráhy. Okrem hĺbky dezénu by ste mali vo vlastnom záujme skontrolovať aj prípadné povrchové poškodenia pneumatík. Ak sú na nich trhliny, prípadné iné poškodenia, ktoré by mohli pri záťaži praskať, radšej celú pneumatiku vymeňte.
## Stav rezervy Nikdy nezabúdajte na rezervu. Či už máte aute dojazdovku alebo plnohodnotné koleso, dbajte, aby bolo správne natlakované a aby aj povrch a dezén zodpovedali rovnakým nárokom, aké kladieme na ostatné kolesá. Ak v aute nevozíte rezervné koleso, je vašou zákonnou povinnosťou mať v aute aspoň sadu na opravu defektu. ## Brzdy Alfa a omega bezpečnosti prevádzky automobilu je dobrý technický stav jeho brzdového systému. Ak vám dobre nepracuje ručná brzda a pozorujete zhoršený brzdný účinok pedálovej brzdy, zainvestujte tých zopár desiatok eur a dajte si vymeniť brzdové kotúče, brzdové platničky a nechajte si skontrolovať brzdovú kvapalinu. Kľúčové pojmy pre tento článok: dovolenka v Chorvátsku; dovolenka autom; dovolenka vlastným autom; kontrola auta; hĺbka dezénu; dezén hĺbka; tlak pneu; natlakovanie pneumatík; pneu natlakovanie; Chorvátsko; dovolenka; more auto; autom k moru




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.