Takto jednoducho sa kradnú moderné autá! Japonské autá sú na vzostupe, zlodejom sa lacní Nemci neoplatia
+TIPY AKO SA VYHNÚŤ KRÁDEŽI AUTA! Zlodejina už dávno nie je o páčidlách a špinavej robote. Podobá sa práci hackerov a prím hrá elektronika.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Veľa ľudí, veľa príležitostí na krádež
Poľsko je akýmsi automobilovým rajom. Je to trh mentálne podobný tomu nášmu, regionálne rozdiely sú obrovské, darí sa tam preto prakticky každej automobilovej značke, avšak početnosťou obyvateľstva ďaleko presahuje 37 miliónov. Pomaly atakuje hranicu 38 miliónov. Pritom ešte 30. júna 2014 počet obyvateľov Poľskej republiky dosahoval 38 483 957, odvtedy sa v krajine tento počet znižuje v dôsledku nízkej pôrodnosti. Veľa ľudí znamená aj veľa áut rôznych kategórií a cenových relácií a nie je preto nezvyčajné, že sa tu darí zlodejom. Každých 39 minút sa ukradne nejaké auto. Všeobecne sa Poľsko považuje za akýsi automobilový raj – veď koľkí z nás majú v autách náhradné diely dovezené práve od našich severných susedov, nehovoriac o tom, koľko odtiaľ dovezených automobilov jazdí po našich cestách.Idú po japonských značkách
Poľská polícia pre magazín moto.pl pripravila niekoľko rád, ako sa vyhnúť krádeži vlastného auta. Predtým však ozrejmila, že pre miestneho zlodeja je najlepšie ísť za hranice do Litvy, ukradnúť auto tam a prejsť s ním až do Poľska, pretože ide o pomerne krátku vzdialenosť a na hraniciach ho nikto nezastaví.Pekne v rukavičkách
Spôsobov, akými môže zlodej ukradnúť auto, je hneď niekoľko. Ak by ste ale čakali páčidlo a rôzne mechanické nástroje, sklamali by ste sa – moderná zlodejina sa deje takpovediac v rukavičkách. Zlodejom stačí rozmýšľať, sledovať, používať nie veľmi drahú elektroniku a vedieť ju správne používať. Mohli by to robiť pokojne aj v obleku. Zrejme najťažším krokom je dostať sa fyzicky do vozidla. Aby sa to podarilo bez akéhokoľvek poškodenia auta, je potrebné používať rušičku, tzv. Jammer. Ten bráni zamknutiu auta a aktivácii alarmu. Zlodejom stačí, aby ho mali zapnutý niekde na parkovisku a striehli na vodiča, ktorý opúšťa svoje auto a neobzrie sa, či ho naozaj na diaľku zamkol. Celý proces krádeže je už potom veľmi rýchly, trvá dve až tri minúty. Zlodej sa pod palubovkou napojí na OBD konektor vozidla, v priebehu 20 sekúnd dokáže imitovať pôvodný imobilizér. Ďalej už len otočí spínačom zapaľovania (vraj pomocou obyčajného skrutkovača) a odchádza na „novom“ aute.Bezkľúčový prístup a štart sú komfortné, ale nebezpečné
Najjednoduchšie sa údajne kradnú autá s bezkľúčovým prístupom a štartom. Pre zlodeja to síce znamená potrebu nákupu sofistikovanejšej elektroniky, ale stále sa mu to oplatí. Kľúč od auta vysiela nepretržitý, ale veľmi slabý signál, ktorý má relatívne krátky dosah. Zariadenie zlodeja tento slabý signál zachytí pomocou špeciálneho zariadenia už len tým, že bude stáť blízko pri vodičovi, ktorý už z auta vystúpil. Tento signál dokáže zariadenie zosilniť a odoslať ďalej s väčšou intenzitou, aby dosiahol až k automobilu. Pri ňom už stojí druhý zo zlodejov, ktorý vozidlo otvorí. Takáto krádež vraj trvá iba desať sekúnd a nie je potrebné robiť žiadne ďalšie úkony – veď signál s kódom na odblokovanie a štart auta už majú!Najúčinnejšie sú zastarané mechanické zabezpečenia
Zlodejina áut sa dnes dramaticky líši od tej spred niekoľkých desiatok rokov. Teraz je to čistá robota bez mechanických úkonov, čo môže byť užitočné pri ochrane vozidla. Zlodej už nemusí byť pripravený na mechanické zabezpečenia pedálov, zapaľovania, spojky či volantu a preto ho môžu takéto zariadenia prekvapiť. On by ich síce vedel odstrániť, ale zabralo by mu to veľa času a nerád by riskoval odhalenie, prípadne nechce vzbudiť pozornosť okolia.Tipy od poľskej polície
Dokonale spoľahlivá ochrana auta pred krádežou neexistuje. Aj keď máte v aute namontovaný najlepší bezpečnostný systém, ten sa aktivuje až po tom, čo auto zamknete – v mnohých prípadoch sa vám už nepodarí ani toto, ak si vás zlodeji vyhliadnu. Existuje však niekoľko tipov, ktoré môžu pomôcť vozidlo pred krádežou ochrániť. Ide pritom o pomerne jednoduché odporúčania:• klasické mechanické zabezpečenia dnes môžu zlodejov prekvapiť a zdržali by ich natoľko, že krádež auta zastavia;
• ak auto parkujete pred domom, kľúče od auta nenechávajte hneď za hlavnými dverami; nezabúdajte tiež hlavné vchodové dvere zamykať;
• ak máte auto s bezkľúčovým prístupom, takisto radšej kľúče od auta odkladajte čo najďalej od vozidla;
• aby ste sa vyhli krádeži kľúčov od auta „vreckárom“, dávajte si kľúče do vnútorných vreciek kabáta alebo do takých, ktoré sa zipsujú či inak zatvárajú;
• ak nosíte kľúče od auta v nohaviciach, radšej používajte predné vrecká;
• nie je pravda, že by väčšina krádeží bola pripravovaná, teda že by vodiča zlodeji niekoľko dní sledovali. Preto sa nespoliehajte iba vlastné bystré oči a vieru v to, že by ste si nenápadných pozorujúcich všimli.
V internetových diskusiách sme sa stretli s odporúčaním zámeny konektorov na OBD porte. Ak to spravíte, je takmer isté, že sa zlodejovi nepodarí pripojiť do počítača auta. Samozrejme, pri autách so zárukou by ste sa v takejto elektronike hrabať nemali a keď už, tak pri každej návšteve servisu by ste mali zapojenie konektorov napraviť a nikomu sa tým nepochváliť.
Kradnutie áut sa vyvíja rovnako ako celý automobilový priemysel
Zlodeji sú stále šikovnejší a technologicky zdatnejší, pretože automobilky používajú stále modernejšie a sofistikovanejšie metódy zabezpečenia. Vyrobiť neodcudziteľné auto je dnes takmer nemožné, pretože sa vždy nájde nejaká cestička, predovšetkým nepozornosť a nedbalosť majiteľa vozidla. Preto je rozumné chrániť sa aj pasívne vo forme poistenia proti krádeži, kedy sa vám môže vrátiť aspoň časť hodnoty auta.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.