PORADŇA

Kedy je najvyšší čas vymeniť staré pneumatiky? V prípade nehody spor s poisťovňou nevyhráte

Ako skontrolovať vek pneumatiky a kedy ju vymeniť? Prevencia je lacnejšia ako následky, ktoré budete musieť riešiť v prípade kolízie.

Vydané  Text: 

Už ste sa niekedy zamysleli nad tým, kedy je najvyšší čas vymeniť pneumatiky na vašom aute? Mnohí vodiči sa riadia sezónnymi povinnosťami a prezúvajú na zimné a letné pneumatiky, no málokto vie, že vek pneumatík hrá taktiež dôležitú úlohu. V tomto článku sa dozviete, ako zistiť vek pneumatiky, aké faktory ovplyvňujú jej životnosť a kedy je najneskôr nutné pneumatiky vymeniť.

Prečo je dôležité vedieť vek pneumatík?

Pneumatiky časom starnú a strácajú svoje vlastnosti, aj keď ich nepoužívate, alebo keď ich má napríklad výrobca uložené v sklade niekoľko mesiacov či rokov. To môže mať vplyv na bezpečnosť jazdy, ovplyvniť ovládanie vozidla a predĺžiť brzdnú dráhu. Preto je dôležité vedieť, aké staré sú vaše gumy a kedy ich vymeniť za novší model.

Vek zistíte na základe DOT kódu, ktorý je vyznačený na bočnej stene pneumatiky. Kód pozostáva zo 16 znakov, z ktorých nás pre zistenie dátumu výroby zaujímajú posledné štyri číslice. Prvé dve číslice znamenajú týždeň výroby a druhé dve rok výroby. Napríklad DOT kód 0219 znamená, že pneumatika bola vyrobená v 2. týždni roku 2019.

Inzercia

Advertisement

Kedy je nutné pneumatiky vymeniť?

Presný termín výmeny pneumatík sa nedá jednoznačne určiť, pretože závisí od rôznych faktorov, ako je napríklad váš štýl jazdy, kvalita ciest a klimatické podmienky. Bežná životnosť pneumatík osobných áut sa však pohybuje okolo 5 rokov. Odporúča sa preto pneumatiky vymeniť najneskôr po 5 rokoch od dátumu výroby, aj keď nie sú viditeľne poškodené. Okrem veku je dôležité sledovať aj hĺbku dezénu pneumatiky, ktorá by mala byť u letných pneumatík aspoň 1,6 mm a u zimných 3 mm.

Pokuta za staré pneumatiky?

Na Slovensku neexistuje samostatná pokuta za použitie starých pneu. Policajt vám však môže uložiť pokutu 40 eur, ak zistí, že vaše vozidlo nie je spôsobilé na jazdu v premávke. To môže znamenať aj nedostatočný technický stav pneumatík, napríklad ak je dezén príliš nízky alebo sú pneumatiky poškodené. V takomto prípade vám policajt môže zadržať aj osvedčenie o evidencii vozidla a evidenčné značky.

Navyše, ak sa vám napríklad stane na parkovisku alebo v kolóne v dôsledku nedobrzdenia nejaká nehoda alebo škodová udalosť, pri ktorej sa nikto nezraní, poisťovňa sa môže ohradiť pravidlami, s ktorými ste súhlasili pri uzavretí povinného zmluvného poistenia. Poisťovňa vám totiž nemusí vôbec priznať poistné plnenie, alebo ho môže výrazne krátiť.

Tip pre vás: Majú prefúkané pneumatiky lepšiu brzdnú dráhu ako tie slabo nafúkané?

Majiteľ je podľa podmienok poistných zmlúv povinný udržiavať vozidlo v riadnom technickom a výrobcom predpísanom stave. Klienti majú nárok na poistné plnenie aj z havarijného poistenia, ale poisťovne im ho môžu z dôvodu zlého technického stavu vozidla znížiť. V prípade, že ste spôsobili škodu niekomu inému, poisťovňa môže od vás požadovať úhradu nákladov z PZP.

Tak či onak, staré a opotrebované pneumatiky predstavujú riziko pre vašu bezpečnosť aj bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Preto je dôležité ich pravidelne kontrolovať a včas vymeniť za nové. Nezabúdajte, že vek pneumatiky je len jedným z faktorov, ktoré ovplyvňujú ich životnosť.

Inzercia

Ak na nich nájdete z nižšie uvedených znakov, neváhajte a okamžite ich vymeňte:

  • Pneumatika dosiahla povolený limit opotrebovania – kritická hĺbka dezénu je menšia ako 1,6 mm. Indikátor opotrebovania sa nachádza na behúni pneumatiky. Aj kvalitná pneumatika sa mení spravidla každých 40 000 alebo 50 000 km. Predné pneumatiky áut s predným náhonom sa opotrebúvajú dvakrát rýchlejšie ako zadné
  • Rozdiel v hĺbke hlavných drážok gumy uloženej na jednej osi presahuje 5 mm. Takáto odchýlka opotrebovania pneumatík môže ovplyvniť správanie auta
  • Nerovnomerné opotrebovanie pneumatík. Môže sa prejaviť vo viacerých formách: asymetrické opotrebovanie, opotrebovanie centrálnych častí alebo opotrebovanie bočných častí behúňa
  • Poškodená pneumatika: Došlo k prerezaniu, poškriabaniu alebo deformácii, čo môže spôsobiť prasknutie alebo roztrhnutie pneumatiky
  • Pneumatika nespĺňa odporúčania dané výrobcom auta: nesprávne rozmery, nedodržanie rýchlostného a nosného indexu atď.





ODPORÚČANÉ



Inzercia

Advertisement