Kríza: V USA prituhuje

Automobilové koncerny General Motors a Chrysler boli len začiatok. Teraz totiž od štátu žiadajú finančnú pomoc aj dodávatelia.
Vydané  Text: 
Po koncernoch General Motors a Chrysler dostal Biely dom ďalšiu žiadosť o peniaze. Tentokrát prišla od dodávateľov, ktorí žiadajú úvery a garancie v hodnote 25,5 miliardy dolárov. V opačnom prípade hrozí rozsiahle rušenie pracovných miest a kolaps celého automobilového priemyslu v krajine. Dodávatelia sú s veľkými automobilkami úzko späté. Keďže koncerny pre slabý dopyt už niekoľko mesiacov škrtia výrobu, klesajú aj objednávky pre dodávateľov. Navyše sa sťažujú na zlú platobnú morálku svojich klientov a neochotu bánk poskytovať úvery. **Ďalší kolaps na obzore** Podľa sektorového združenia MEMA, ktorý zastupuje 400 firiem, vlani vyhlásilo bankrot 40 podnikov, hoci kapitola 11 amerického konkurzného práva im umožňuje pokračovať vo výrobe. Bez finančnej pomoci sa však počet bankrotov výrazne zvýši. MEMA upozorňuje, že regionálna sieť dodávateľov má pre automobilky strategický význam. Ak sa totiž dodávateľský reťazec preruší, hrozí úplný kolaps produkcie. A to by zasiahlo aj fabriky zahraničných značiek. Združenie preto vyzvalo Biely dom, aby automobilkám ihneď poskytol sedem miliárd dolárov a garantoval ďalších 10,5 miliardy dolárov na úhradu faktúr dodávateľov. Pre samotný dodávateľský sektor žiada úvery v objeme osem miliárd dolárov. Prvým signálom nadchádzajúcich problémov je vyhlásenie kanadského dodávateľa Magna o zatvorení továrni v štáte New York. Magna svoje rozhodnutie odôvodňuje prepadom dopytu a jej krok zasiahne 1 400 zamestnancov. **Ad absurdum** Štátna pomoc však paradoxne vôbec nemusí znamenať záchranu. Práve naopak, môže situáciu firiem ešte zhoršiť. Dôvodom je takmer absurdný daňový zákon. Ten obsahuje pravidlo, podľa ktorého odbúranie dlhov sa z daňového hľadiska chápe ako zisk. Americká vláda pôvodne chcela týmto spôsobom zamurovať legislatívne medzery, no súčasnú situáciu mení na tragikomédiu. Prostriedky, ktoré dostali GM a Chrysler, totiž prišli z balíka pre finančný sektor a spĺňajú podmienky spomínaného pravidla. Ak koncerny svoje daňové povinnosti splnia, znovu sa dostanú do finančnej núdze a teda na pokraj bankrotu. A tak sa šéfovia automobiliek opäť vydali do Washingtonu, aby sa pokúsili vyhnúť tomuto záväzku. Zdroj: Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.