Ničí benzín E10 váš motor? Tankujú ho milióny Slovákov
Tankovanie patrí medzi každodenné povinnosti, ktoré mnohých vodičov skôr otravujú a len málokomu robí radosť. Hoci sú ceny palív často hlavnou témou diskusií, pri jednom type benzínu sa zdá, že cena nemusí byť vždy rozhodujúcim faktorom. Máme na mysli benzín E10, ktorý je na Slovensku na štandardom, no v krajinách ako Nemecko existuje stále aj starší druh E5. Nemci tankujú E10 lacnejšie ako benzín E10, no napriek tomu po ňom siahne len menšina motoristov.
Podľa údajov autoklubu ADAC tankuje v Nemecku benzín E10 dlhodobo len približne tretina vodičov. Zvyšok zostáva verný tradičnému palivu E5, hoci rozdiel v cene môže byť citeľný. Prečo je tomu tak?
Strach z neznámeho vs. fakty
Jedným z hlavných dôvodov je pretrvávajúca neistota. Keď sa E10 objavil na čerpacích staniciach ešte v minulom desaťročí, sprevádzali ho varovania, že nie je vhodný pre všetky vozidlá. Táto informácia sa dostala do hláv vodičov a mnohí jej veria dodnes, hoci už vo väčšine prípadov ani zďaleka neplatí.
Faktom je, že drvivá väčšina benzínových áut je na E10 plne prispôsobená. Nehovoriac o najnovších modeloch vozidiel z posledných rokov, ktoré zvládajú benzín E10 bez akýchkoľvek problémov.
Riziko poškodenia motora, o ktorom sa často hovorí, odborníci vo veľkej väčšine prípadov jednoznačne odmietajú. Napriek tomu pretrváva mýtus o nebezpečnom palive dodnes a viacerí motoristi odmietajú uveriť opaku.
Kedy môže benzín E10 spôsobiť problémy?
Benzín E10 dokáže niektorým starším motorom škodiť preto, že obsahuje vyšší podiel bioetanolu, ktorý je agresívnejší než klasický benzín. Etanol viaže vlhkosť, čo zvyšuje riziko korózie v palivovej sústave. Zároveň rozkladá staršie gumové a plastové diely, ako sú hadice, tesnenia či membrány.
Pri motoroch s karburátorom alebo jednoduchým vstrekovaním môže E10 spôsobiť aj problémy s chodom motora – horšie štarty, kolísanie voľnobehu či chudobnejšiu zmes, keďže etanol má nižšiu energetickú hodnotu. Ohrozené sú však len benzínové motory vyrobené približne do rokov 1995 až 2000, a to najmä autá s karburátorom, staršie modely z 80. a 90. rokov, veterány a youngtimery, ale napríklad aj staršie motocykle.
Naopak, väčšina benzínových áut vyrobených po roku 2000 a takmer všetky po roku 2011 sú skonštruované tak, aby E10 zvládali bez problémov. Pri staršom vozidle sa preto odporúča tankovať E5, prípadne používať aditíva a nenechávať benzín E10 v nádrži pri dlhšom odstavení.
Vyššia spotreba paliva? Áno, ale nič si nevšimnete
Jediná technická nevýhoda, ktorú experti pri palive E10 vo všeobecnosti pripúšťajú, je mierne nižší energetický obsah. Inými slovami, auto môže spotrebovať viac paliva ako pri klasickom benzíne E5. Rozdiel je však malý a v praxi ho väčšina vodičov ani nespozoruje. Najmä pri bežnej mestskej alebo diaľničnej jazde si nič nevšimnete.
E10 obsahuje ekozložku v podobe desiatich percent bioetanolu, ktorý sa vyrába z plodín ako kukurica či pšenica. Práve to má znižovať uhlíkovú stopu paliva. Kritici však upozorňujú na druhú stranu mince. Produkcia bioetanolu zaťažuje poľnohospodárstvo a podporuje používanie hnojív či pesticídov. Mnohí poukazujú na to, že orná pôda by mala slúžiť skôr na produkciu potravín určených na ľudskú konzumáciu.
Samotný ekologický prínos, ktorý prináša benzín E10 pre klímu, tak zostáva predmetom diskusií. Výsledkom je, že mnohí vodiči sa pri tejto téme rozhodnú pre overenú klasiku. Ak dostanú na výber, zvolia si palivo E5.
V konečnom dôsledku nejde ani tak o technickú stránku veci, ale skôr o psychológiu. Tankovanie je rutinná činnosť a pri rutine ľudia neradi experimentujú. Ľudský mozog si rýchlo zvykne a nerád mení návyky. Aj napriek tomu, že palivo s vyšším obsahom ekozložky je autá bezpečné, dôveru vodičov si po rokoch ani na Slovensku ešte plnohodnotne nezískalo.
Zdroj: autoscout24













