Lož odhalená: Benzín E10 zvyšuje spotrebu v skutočnosti do tejto miery
O koľko bude spotreba paliva vyššia, keď natankujeme benzín E10? Odpoveď vyvracia tvrdenia mnohých motoristov.
Vydané Text: Alex
Tradičný benzín typu E5 postupne mizne z čerpacích staníc v Európe. Aj na Slovensku už dlhé roky bežne tankujeme hlavne benzín E10. Mnoho vodičov sa však stále obáva tankovania tohto paliva. Ako dôvod uvádzajú motoristi v internetových diskusiách aj spotrebu PHM. Je však rozdiel naozaj taký výrazný, ako tvrdia niektorí vodiči? O koľko presne stúpne množstvo minutého paliva, keď zvolíte benzín E10?
Benzín E5 s 5% zložkou bioetanolu nahrádza jednotné používanie ekologickejšieho paliva E10, ktoré sľubuje nižšie emisie. Aj keď dnes už väčšina moderných automobilov dokáže spracovať väčšie množstvo ekozložky bez problémov, mnohí vodiči sú stále opatrní – niektorí si stále myslia, že im môže poškodiť motor, iní sa odvolávajú na už spomínanú (údajne) vyššiu spotrebu.
Benzín E10 nemení spotrebu extrémne
Podľa nemeckého autoklubu ADAC je zvýšená spotreba pri E10 naozaj reálnym faktom. Aj keď má etanol lepšie spaľovacie vlastnosti a zvyšuje oktánové číslo paliva, jeho energetická hustota dosahuje len približne dve tretiny z hodnoty, ktorú má klasický benzín. V praxi to znamená, že na rovnaký výkon je potrebné spáliť o niečo viac paliva. Na papieri ide o zvýšenie spotreby o približne 1 %.
Pri testovaní na skúšobnom zariadení nameral ADAC v reálnych podmienkach nárast asi o 1,5 %. Spotreba však závisí aj od štýlu jazdy, počasia, stavu vozidla či trasy. Navyše, v niektorých krajinách ako Nemecko, kde čerpacie stanice stále ponúkajú obidva druhy benzínu v podobe neprémiových palív, za E10 platíte o 2 až 6 centov na liter menej ako pri E5. To dokáže vykompenzovať mierne vyššiu spotrebu paliva.
Naozaj znižuje emisie?
Z hľadiska ochrany klímy môže byť palivo E10 diskutabilné. Vyšší podiel bioetanolu síce znižuje priame emisie CO2 z výfuku. Samotná výroba bioetanolu však má svoje úskalia. Etanol sa často vyrába napríklad aj z cukrovej repy alebo pšenice, teda potravín, ktorých pestovanie si vyžaduje ornú pôdu a vedie k ďalším emisiám CO2.
Podľa štúdie Inštitútu pre európsku environmentálnu politiku môže byť kvôli tomu výsledná emisná bilancia pre benzín E10 dokonca horšia než pri tankovaní E5. Na druhej strane, existujú aj pozitívne hlasy, ktoré benzín E10 chvália napríklad z hľadiska jeho poľnohospodárskych prínosov.
Pokiaľ však ide čisto o tému spotreby paliva, benzín E10 síce mierne zvyšuje spotrebu PHM, no rozdiel zostáva skutočne malý, až zanedbateľný, čo potvrdili aj nezávislé testy. Otázka, do akej miery má toto palivo ekologické prínosy, stále zostáva predmetom diskusie. Či už sa však rozhodnete pre E5 alebo E10, najlepšou metódu pre úsporu akéhokoľvek paliva bude vždy úsporná a plynulá jazda bez štýlu „brzda plyn“.
Zdroj: ADAC