Nikto nechce ojazdené elektromobily zo strachu, že bude musieť vymeniť batériu. Aká je realita?
Batéria je najdrahšou súčasťou elektromobilu a často sa jej pripisuje oveľa rýchlejšia strata hodnoty ako v prípade vozidiel so spaľovacím motorom. Nedávna štúdia však naznačuje, že tento názor je do istej miery pritiahnutý za vlasy, pretože len veľmi málo batérií muselo byť vymenených kvôli skrátenej životnosti. Ojazdené elektromobily tak možno naozaj nemusia byť takým postrachom.
Taktiež sa uvádza, že vďaka technologickému pokroku, vylepšenému chemickému zloženiu a lepšiemu manažmentu môžu tieto zariadenia prežiť samotné auto, a keď nie, tak aspoň vydržať oveľa dlhšie, než si ľudia myslia. Inak by výrobcovia neposkytovali také záruky, aké ponúkajú.

Hyundai Ioniq 5 tiež už patrí medzi ojazdené elektromobily.
Iba 4 % museli vymeniť batériu
Toto je v skutočnosti revidovaná verzia analýzy spoločnosti Recurrent, ktorá sa špecializuje na analýzu údajov o elektrických vozidlách: „Ako dlho vydržia batérie elektromobilov?“. Mimochodom, v roku 2023 položili rovnakú otázku, ale s oveľa menšou vzorkou – 15 000 elektromobilov.
O dva roky neskôr, s aktualizovanými údajmi z viac ako 30 000 áut na cestách, stále uvádzajú, že miera výmeny batérií je veľmi nízka, a to menej ako 4 %. Hoci je toto percento o niečo vyššie ako v čase, keď mali k dispozícii údaje z 15 000 áut (1,4 %), stále ide o pomerne nízku mieru. A zahŕňa aj ojazdené elektromobily staršie ako 10 rokov.
Analýza uvádza, že väčšina výmen batérií bola spôsobená výrobnými chybami. Medzi príklady patria Hyundai Kona Electric, Ford F-150 Lightning a Chevrolet Bolt. Tieto autá sú z týchto 4 % vylúčené a štatistika zahŕňa iba tie vozidlá, ktorých batérie museli byť vymenené kvôli opotrebovaniu po opakovaných cykloch nabíjania a vybíjania.
Na základe získaných výsledkov odhadujú, že je normálne, že batérie je potrebné vymeniť po 10 až 20 rokoch, v závislosti od ich technológie a chemického zloženia. Preto výrobcovia zvyčajne ponúkajú na tieto zariadenia osemročnú záruku alebo 160 000 km (výmena batérie, ak jej kapacita klesne pod 70 % pôvodnej hodnoty).
Najhoršie ojazdené elektromobily
Najčastejšie je potrebné vymieňať najstaršie batérie a to nielen preto, že sú staré. Podľa tejto analýzy najvyššie percento automobilov, ktorým museli vymeniť batérie, tvoria tie s najstaršou technológiou – elektromobily vyrobené v rokoch 2011 až 2016, čo predstavuje 8,5 %. Zároveň 2 % vozidiel vyrobených v rokoch 2017 až 2021 malo vymenené batérie a iba 0,3 % vozidiel vyrobených v roku 2022 alebo neskôr potrebovalo batérie vymeniť.

Ojazdené elektromobily ani zďaleka nepoužívajú rovnaké batérie. Vývoj beží míľovými krokmi.
Aj keď je logické, že viac rokov používania znamená viac cyklov nabíjania a vybíjania, a teda väčšiu degradáciu, viac rokov neznamená vždy viac používania. Niektorí ľudia najazdia ročne iba 10 000 km, zatiaľ čo iní najazdia 30 000 km. Okrem toho sa technológia za týchto takmer 15 rokov výrazne vyvinula. Batéria v Renaulte ZOE alebo Nissane Leaf v ich raných generáciách sa vôbec nepodobá batérii v Tesle Model 3. Po troch rokoch používania si teda v tejto vzorke 30 000 automobilov modely Hyundai a Mercedes-Benz udržali 100 % svojho pôvodného dojazdu a modely Ford 99 % . Modely Tesla si udržali 93 %. Celkovo však žiadny z modelov analyzovaných výrobcov neklesol pod 90 % svojho pôvodného dojazdu.
Spoločnosť Recurrent pripúšťa, že je príliš skoro na analýzu degradácie batérií, keďže 75 % elektromobilov, ktoré sú v súčasnosti na cestách, sa predalo v roku 2023 alebo neskôr. Je ťažké predpovedať, čo sa stane, keď prekročia 160 000 km. Okrem toho je ich analýza založená na malej vzorke. V každom prípade je scenár, pokiaľ ide o znehodnocovanie elektromobilov, skôr benígny ako apokalyptický. Ďalšie analýz naznačujú, že výmena batérií bude o niekoľko rokov výrazne lacnejšia pre ojazdené elektromobily, keďže sa predpokladá, že ich cena dramaticky klesne. Samotná spoločnosť Recurrent tento bod zdôraznila s tým, že o päť rokov by výmena 100 kWh batérie mohla stáť 4 500 až 5 000 dolárov. Ide len o cenu zariadenia bez práce.
Zdroje: www.recurrentauto.com/
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.













