Prečo stojí len 18 290 €? Najpredávanejšie čínske auto je dôkazom, že Európa nechce drahé prémiovky
Viete, ktoré čínske auto je aktuálne najpredávanejšie v Európe? Ak by ste sa ma to opýtali pred pár rokmi, tipovala by som skôr niečo na baterky – predsa len, čínske značky sa u nás v Európe dlho profilovali najmä ako špecialisti na elektromobilitu. No odpoveď dnes znie inak a kráľom predajných štatistík je MG ZS, malé SUV, ktoré vyzerá nenápadne, no zjavne sa veľmi páči európskym peňaženkám.
A úprimne, keď sledujeme vývoj trhu, vlastne ma to neprekvapuje. Čínski výrobcovia sa tu už definitívne udomácnili, prestali opatrne klopať na dvere a začali sa správať ako plnohodnotní hráči. Zatiaľ čo na začiatku invázie na európsky trh stavili najmä na elektromobily (lebo to bol trend, ktorý sme tu všetci intenzívne riešili, nielen Čína) postupne vycítili, že európsky zákazník nie je jeden uniformný typ. Niekomu vyhovuje elektromobil, ale mnohí stále siahajú po benzíne či plug-in hybride. A tak sa ponuka flexibilne prispôsobila.
MG ZS je mimoriadne úspešné čínske auto
Zatiaľ najviac boduje MG ZS. Podľa údajov Dataforce sa za posledných desať mesiacov predalo 104 000 kusov tohto modelu. Pre malú značku, ktorá ešte pred pár rokmi v Európe prakticky nič neznamenala, je to výsledok, nad ktorým si musia aj veľké značky z Európy neraz zamyslene poškrabať hlavu.
Keď si vezmeme, že taká Dacia Sandero alebo Renault Clio, etablované stálice nášho trhu, predali za rovnaké obdobie približne dvojnásobok vozidiel, MG ZS sa zrazu javí ako veľmi slušne našliapnutý konkurent. Najmä ak si uvedomíme, že čínske auto má výhody v niečom úplne jednoduchom. Je to SUV za cenu, ktorá nepôsobí ako veľký životný krok, ale je to skôr rozumná domácnosťou odobrená kúpa.
Áno, môžeme filozofovať o marketingu, o cenovej politike, o tom, ako sa Európania radi nechajú presvedčiť „výhodnou ponukou“. Ale jadro úspechu je skôr pragmatické. MG ZS je malé SUV, ktoré má všetko, čo zákazník v tejto kategórii bežne hľadá – slušný priestor, normálny kufor, jednoduché ovládanie a cenu, ktorá vás nezbankrotuje už pri pohľade na papier.
Ceny nového modelu štartujú na 19 990 €. A hoci ide o základ s benzínovým motorom, pre množstvo zákazníkov je práve to dôvod, prečo si auto vôbec idú pozrieť do showroomu. Kým elektromobily môžu byť pre niekoho stále krok neistoty a plug-in hybrid vyžaduje trocha disciplíny pri nabíjaní, klasický benzín jednoducho funguje. A keďže k tomu MG pridalo aj hybridný systém pre tých, čo chcú byť ekologickejší – sortiment je celkom slušne pokrytý. Tam ceny začínajú nad hranicou 22 000 €.
Nie je dokonalý – ale komu to prekáža?
Už som pár takýchto „rozumne nacenených SUV“ preskúšala, a viem povedať, že pri autách z tejto kategórie môžete očakávať tie isté veci. Sú praktické, príjemné do mesta, zvládnu rodinné povinnosti, ale nečakajte na palubovke luxusné materiály či najpokročilejšiu techniku. MG ZS nie je výnimkou. Nájdete v ňom zopár kompromisov, no žiaden z nich nie je taký, že by ste sa museli zhlboka nadýchnuť a spomenúť si, že auto ste si kúpili dobrovoľne. Najmä bezpečnosť a funkčnosť sú na úrovni, ktorá vás nijako nerozhádže.
Čínske auto v dnešnom preklade už dávno neznamená, že ide automaticky o elektromobil alebo o nekvalitné auto s podozrivo výhodnou cenou. Prispôsobili sa a zdá sa, že trafili do čierneho. A ak si európski výrobcovia doteraz mysleli, že ich domovský trh je nedobytný, ZS im možno trochu nečakane zmenil tento pohľad. MG ZS teda nie je automobilová revolúcia. Je to však praktické, cenovo zaujímavé a trhovo veľmi správne načasované čínske auto. A zjavne aj to stačí na to, aby sa z modelu stal predajný hit.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!












