Najdivnejší nápad od čias Multiply? Nový Citroën ELO predstavuje budúcnosť MPV
Francúzi sa rozhodli oprášiť recept, ktorý kedysi preslávil FIAT Multipla – auto, ktoré bolo rovnako praktické ako kontroverzné. Nový Citroën ELO síce nemá ambíciu zájsť do sériovej výroby, ale bez hanby stavia na podobnej filozofii – čo najviac miesta na čo najmenšej ploche. Meria len 4,10 metra, teda približne rovnako ako aktuálny Citroën C3, no vďaka modulárnemu interiéru dokáže odviezť až šesť ľudí a pritom nepôsobí ako typické rodinné MPV z minulosti.
Trh zaplavili SUV všetkých veľkostí, no ELO pôsobí ako trochu odvážny návrat ku koreňom, k autám, ktoré majú skôr slúžiť než sa predvádzať. Citroën neskrýva, že ide o laboratórium nápadov a možnú ukážku smeru, ktorým by sa mohla značka uberať v najbližších rokoch.
Malé zvonku, prekvapivo veľké zvnútra
ELO stojí na plne elektrickej platforme. Elektromotor je umiestnený vzadu, čo uvoľnilo prednú časť a umožnilo použiť karosériu s krátkymi prevismi, vysokou stavbou (1,70 m) a kolesami posunutými takmer do rohov. Výsledkom je interiér, ktorý má mať podľa Citroënu „neprekonateľný“ pomer vnútorného a vonkajšieho priestoru v kategórii kompaktných MPV.
Najzvláštnejšie pôsobí usporiadanie sedadiel. Štandardná konfigurácia má štyri miesta a vodič sedí v strede, priamo uprostred prednej časti, akoby ste šoférovali v akváriu. Podľa francúzskej značky to zvyšuje výhľad aj pocit slobody. V druhom rade sú tri plnohodnotné sedadlá rovnakej šírky a bočné sedadlá v sebe ukrývajú ďalšie dve vysúvateľné miesta. Dokopy nový Citroën pojme šesť dospelých bez toho, aby prišli o batožinový priestor. Pomáha tomu úplne rovná podlaha bez stredového tunela a veľkorysé bočné otváranie – dvojica dverí proti sebe vytvára otvor takmer dva metre široký, bez stredového stĺpika. V praxi to pôsobí trochu ako vstup do malého štúdia na kolesách.
Nový Citroën ELO má slúžiť celý deň
Citroën pri ELO nehovorí o obyčajnom vozidle, ale o „životnom priestore“. Preto predstavil tri režimy, ktorými sa prototyp prispôsobí podľa toho, čo práve robíte. V režime REST sa interiér premení na malú spálňu. Z batožinového priestoru sa vyberú dva skladacie matrace, ktoré sa nafúknu integrovaným kompresorom, doplnia sa zadné lampičky a na výsuvnom plátne si pokojne premietnete film – projektor je možné umiestniť na držiak pôvodne navrhnutý pre paddleboardy z Decathlonu.
V režime PLAY je ELO skôr základňou pre výlety či šport. Zadné sedadlá sú odnímateľné a poslúžia ako stoličky na piknik, výsuvné markízy chránia pred slnkom a vďaka funkcii V2L môžete pripojiť elektrický gril či reproduktory. Kompresor pomôže nafúknuť čokoľvek od surfovej dosky po koleso bicykla.
Režim WORK je reakciou na dobu homeofficov. Sedadlo vodiča sa dá otočiť o 360 stupňov a zmení sa na kancelársku stoličku, zatiaľ čo malý stolík pod sedadlom v druhom rade poslúži pre notebook. Head-up displej dokáže zobraziť kalendár, hovory či videokonferencie. Myšlienka je jednoduchá – ak auto väčšinu času stojí, prečo by nemohlo ponúkať aj inú hodnotu než len premávku z bodu A do bodu B.
Materiály pripravené do skutočného sveta
Nový Citroën ELO slúži aj ako testovací priestor pre odolnejšie a ekologickejšie materiály. Spoločnosti Decathlon a Goodyear sa podieľali na vývoji povrchov, ktoré sa dajú ľahko umývať a vydržia aj kontakt s blatom, pieskom či slanou vodou. Nechýbajú doplnky z recyklovaných plstí, pevné plastové boxy na uloženie výbavy ani tkaniny navrhnuté pre pravidelné „outdoorové“ používanie.
Nárazníky a blatníky sú vyrobené z expandovaného polypropylénu – rovnakého materiálu ako používa väčšina cyklistických prilieb. Je ľahký, pružný a recyklovateľný, takže pri menších nárazoch pôsobí ako ochranný vankúš. Goodyear dodal „inteligentné“ pneumatiky, ktoré sledujú tlak aj opotrebovanie v reálnom čase a dokážu vodiča upozorniť pomocou LED indikátora v ráfiku.
Kedy sa ho dočkáme?
Citroën priznáva, že ELO nie je priamym predskokanom konkrétneho sériového modelu. Rovnako ako predchádzajúci koncept Oli, aj ELO predstavuje skôr súbor nápadov a smerov, ktoré môžu neskôr prerásť do reálnych áut. Svoju verejnú premiéru absolvuje na autosalóne v Bruseli 9. januára, a hoci ide o veľmi nekonvenčný projekt, má ambíciu pripomenúť svetu, že autá nemusia byť len SUV, ktoré pokrývajú všetko od kompaktných rozmerov až po rodinné krížniky.
Nový Citroën ELO je iný. A presne to je na ňom osviežujúce. Francúzska značka tak ukazuje, že aj budúcnosť mobility môže byť hravá, praktická a odvážne iná – presne v duchu legendárnej Multiply, ktorá kedysi tiež rozdelila svet na tých, čo ju nenávidia, a tých, ktorí jej praktickosť jednoducho milovali.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!












