Ukrajinskí vodiči kamiónov dostanú ďalšie obmedzenie, ktoré paradoxne pomôže všetkým naokolo

Ukrajinskí vodiči kamiónov a autobusov doteraz nemuseli dodržiavať pravidlá, ktoré poznáme. Pokrivý to trh, alebo to každému pomôže?

Ukrajinskí vodiči kamiónov a autobusov sú v mnohých prípadoch účastníkmi hrozných dopravných nehôd, kde bol ako dôvod uvedený: „vodič zaspal za volantom“. Za týmito suchými riadkami sa skrývajú ľudské životy a systémový problém, ktorý Ukrajina roky ignorovala.

Európa už dávno pochopila, že unavený vodič je potenciálnym zdrojom nebezpečenstva pre všetkých účastníkov cestnej premávky. Preto tamojší zákonodarcovia vypracovali návrh zákona č. 14280 „O zmene a doplnení zákona Ukrajiny „O cestnej doprave“ týkajúceho sa harmonizácie požiadaviek na režim práce a odpočinku vodičov a používanie tachografov s normami Európskej únie“. Nejde len o „ďalší dodatok“, ale o tektonický posun od chaosu k civilizovaným európskym pravidlám, záväzky voči ktoré prevzali podpísaním dohody o pridružení s EÚ.

Doteraz boli na Ukrajine pravidlá práce a odpočinku vodičov regulované najmä ministerskými nariadeniami. To vytvorilo paradoxnú situáciu, že požiadavky síce existujú, ale ich status je nižší ako zákon a kontrola je slabá. V Európskej únii majú tieto pravidlá silu zákona a sú neotrasiteľným základom, na ktorom stojí celý dopravný priemysel. Kľúčovou inováciou je technologická kontrola. Do legislatívnej oblasti zavedú koncept digitálneho a inteligentného tachografu. Časy, keď bolo možné oklamať tachograf, by mali byť minulosťou

Ukrajinskí vodiči kamiónov

Ukrajinskí vodiči kamiónov a autobusov sa dočkajú legislatívy, ktorá by mala chrániť aj ich životy. Foto: Sos Team

Ukrajinskí vodiči kamiónov a autobusov dostanú európsku sociálnu legislatívu

Podľa návrhu zákona č. 14280 z 8. decembra 2025 ukrajinskí poslanci navrhujú zaviesť zmeny v zákone o cestnej doprave s cieľom harmonizovať normy pracovného a odpočinkového režimu vodičov, ako aj používanie tachografov v súlade s normami EÚ. Začnime tým, že všetky nákladné vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony, ako aj vozidlá prepravujúce viac ako 9 osôb vrátane vodiča, majú byť vybavené digitálnymi tachografmi. Prevádzka vozidiel bez nich alebo s chybnými zariadeniami bude zakázaná.

Pokiaľ ide o režim práce a odpočinku vodičov nákladných vozidiel a autobusov, za volantom sa nesmie denne stráviť viac ako 9 hodín. Túto normu je možné zvýšiť na 10 hodín maximálne dvakrát týždenne. Zároveň by celkový týždenný čas jazdy nemal presiahnuť 56 hodín a počas dvoch po sebe nasledujúcich týždňov 90 hodín. Každý deň po jazde trvajúcej maximálne 4 hodiny a 30 minút je vodič povinný urobiť si prestávku v trvaní najmenej 45 minút. Tú možno rozdeliť na dve časti: prvú – najmenej 15 minút, druhú – 30 minút.

Pravidelný, neprerušovaný denný odpočinok musí byť najmenej 11 hodín. Skrátený odpočinok v trvaní 9 hodín je možné čerpať, ale nie viac ako trikrát medzi dvoma po sebe nasledujúcimi týždennými prestávkami. Bežný týždenný odpočinok musí byť 45 hodín a skrátený týždenný odpočinok musí byť najmenej 24 hodín. Bežný odpočinok sa musí čerpať mimo vozidla, zatiaľ čo skrátený odpočinok sa môže čerpať v kabíne, ak je k dispozícii lôžko.

Ukrajinskí vodiči kamiónov

Ukrajinskí vodiči kamiónov sú často tlačení aj k podvodom v oblasti sociálnej legislatíve. Nové normy by to nemali dovoliť.   Foto: Sos Team

Dopravcovia sa začínajú ozývať

Ukrajinskí skeptici môžu tvrdiť, že to skomplikuje podnikateľský život, ale poslanci tvrdia, že to zachráni trh a prospeje to všetkým. V prvom rade to vytvorí podmienky pre spravodlivú hospodársku súťaž, pretože dnes svedomitý dopravca, ktorý platí „biely“ plat a dáva vodičom oddych, prehrá s tými, ktorí z ľudí vyžmýkajú posledné šťavy, a nový zákon zrovnáva pravidlá hry.

Okrem toho to otvára hranice pre ukrajinské spoločnosti, pretože ukrajinskí dopravcovia sa snažia pracovať na trhu EÚ, ale bez úplnej harmonizácie legislatívy a používania inteligentných tachografov sú v EÚ cudzinci, takže tento návrh zákona je ich vstupenkou k úplnej integrácii do európskeho logistického systému. A samozrejme, hlavným beneficientom bude bezpečnosť, pretože zníženie nehodovosti spôsobenej únavou zachráni tisíce životov.

Ukrajinskí vodiči kamiónov a autobusov by sa mali v konečnom dôsledku dočkať humánnejších podmienok, z ktorých vyťaží cela spoločnosť. A to nehovorím o tom, že po dlhých rokoch sa na Ukrajine začnú vykonávať STK aj pre osobné autá. 

Zdroje:  interfax.com.ua





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.