Otvorenie tunela Višňové posúvajú o 60 dní. O všetkom rozhoduje jediná vec

Kedy konečne prebehne otvorenie tunela Višňové? Štát zmenil dátum o dva mesiace. Prebehli dôležité testy priamo na diaľničnom úseku.
otvorenie tunela Višňové

Otvorenie tunela Višňové na novej diaľnici D1 sa posúva o 60 dní oproti pôvodným odhadom. Ministerstvo dopravy oficiálne potvrdilo, že nový termín otvorenia je stanovený na 22. decembra 2025. Pôjde o najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou viac ako 7,5 kilometra. Štátu sa podarilo efektívne zatlačiť a dohodnúť sa s dodávateľom na skoršom sprístupnení nového úseku D1 ešte pred Vianocami.

V tuneli už prebehli skúšky. Pri testovaní sa overovala pripravenosť na mimoriadne situácie, ako sú dopravné nehody. Za takýchto okolností musia okrem iného bezproblémovo fungovať aj technologické systémy tunela. Súčasťou skúšky bola simulovaná dopravná nehoda, pri ktorej zasahovali hasiči. Záchranné zložky svoju úlohu pri tomto cvičnom prípade zvládli.

Takto vyzeral tunel Višňové pred dokončením

Otvorenie tunela Višňové je na dosah

Nemáme žiadnu závadu brániacu spusteniu do užívania, uviedol v poslednom stanovisku Filip Macháček, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Záverečným krokom potrebným pre otvorenie tunela Višňové bude vydanie kolaudačného rozhodnutia. Bez neho nemôže nastať spustenie do ostrej prevádzky.

Tunel Višňové výrazne zlepší plynulosť dopravy na diaľnici D1, ktorá spája západ a východ krajiny. Čas jazdy na úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala sa výrazne skráti, čo je výhoda pre bežných vodičov aj nákladnú dopravu.

Višňové má dve rúry, každú s dvojicou jazdných pruhov. V tuneli nainštalovali moderné bezpečnostné systémy vrátane požiarnych systémov či technológií pre monitorovanie dopravy. Ako každý moderný tunel, aj Višňové disponuje kamerovým monitoringom, kontrolou ovzdušia či núdzovými komunikáciami.

tunel

Ilustračný obrázok, cestný tunel

Meškanie, ktoré trvalo roky

Pôvodne plánované otvorenie tunela Višňové sa v minulosti dlhé roky posúvalo. Projekt tunela sa výrazne oneskoril aj preto, lebo pôvodný dodávateľ, taliansko‑slovenské konzorcium Salini Impregilo a Dúha, opustil stavbu po tom, čo práca bola hodnotená ako nespokojivá.

Nový zhotoviteľ musel skoršie chyby opraviť. To si vyžiadalo prestoje, potrebu prehodnotiť stavebné práce a v konečnom dôsledku nastal ďalší posun termínu dokončenia. Následne sa začal súboj o čas, aby sa tunel konečne podarilo sprevádzkovať. Štát založil aj web visnovebude.sk, prostredníctvom ktorého informoval o aktuálnom pokroku na stavbe diaľnice.

Po tom, ako nastane otvorenie tunela Višňové, sa takmer 5-kilometrové Branisko na východe stane už „len“ druhým najdlhším cestným tunelom Slovenska. Napriek tomu zostane jedným z najdôležitejších v krajine. Tvorí súčasť úseku D1 Behárovce – Fričovce a keďže štát postavil len jednu rúru, zostáva dúfať, že sa časom dočkáme aj tej druhej, rovnako ako pri Višňovom. Okrem zvýšenia kapacity diaľnice by tento krok mohol výrazne uľahčiť situácie, ako sú plánované údržby, rekonštrukcie, odstávky či dopravné nehody. Branisko s jednou rúrou sa dnes dá zavrieť buď úplne, alebo vôbec.