Nový typ semaforov úmyselne blokuje vodičov. Slovákov zasiahne zmena križovatiek

Na cesty prichádza nový typ semaforov, ktorý mení zaužívané pravidlá na cestách. Pre motoristov môže ísť o veľký nezvyk.
nový typ semaforov

Predstavte si nový typ semaforov, ktorý úmyselne zdržuje cestnú premávku. Nemalo by to byť naopak? Veru nie. Za istých okolností môže zámerné, umelo vyvolané zdržanie pomôcť k plynulšej doprave.

Rakúsko chce na cestách viac zavádzať nový typ semaforov, ktoré by predtým, ako naskočí oranžová, už neblikali na zeleno. Hoci má ísť len o vybrané križovatky a cesty, téma vyvolala živú diskusiu. Týka sa aj Slovenska, keďže tisíce slovenských vodičov jazdia do Rakúska denne za prácou, nákupmi či výletmi.

Prečo by nový typ semaforov nemal blikať?

Zelené blikanie svetelnej signalizácie patrí v Európe medzi raritu. Používa ho prakticky len Rakúsko. Slovensko nič také nemá. Odborníci sa už roky nevedia zhodnúť, či systém skôr pomáha alebo škodí. Časť expertov tvrdí, že blikanie môže motoristov zaskočiť. Ak vodič zareaguje zbrklo a nepremyslene, prudké brzdenie môže spôsobovať častejšie narázy áut zozadu.

zelená na semafore

Podľa motoristického združenia ÖAMTC je však zelené blikanie užitočné, pretože vodiča včas upozorní na blížiacu sa zmenu a pomáha znižovať počet prejazdov na červenú.

Ministerstvo vnútra v krajine už skôr upozornilo, že zavedenie dvoch druhov semaforov (s blikaním zelenej farby aj bez neho) môže u vodičov vyvolať zmätok. Rakúsky rezort dopravy však ubezpečil, že nejde o zmenu v celej sieti semaforov. Bez blikania majú byť len špeciálne signalizačné zariadenia najmä na vjazdoch na diaľnice.

Rakúsko totiž čoraz častejšie využíva takzvané dynamické riadenie vjazdu na rýchlostné komunikácie. Ide o systém, ktorý pomocou senzorov reguluje počet áut vpúšťaných na diaľnicu tak, aby sa predišlo jej náhlemu preťaženiu.

Semafor, ktorý púšťa autá postupne

Najznámejší testovací projekt už roky funguje v rakúskom Linzi, konkrétne na vjazde Franzosenhausweg na diaľnicu A7. Ak sa na nej začína tvoriť kolóna, semafor pri vjazde začne púšťať autá postupne. Niekedy im umožňuje prejazd po jednom, inokedy zase v menších skupinách.

Poplatok za slovenské diaľnice

Senzory na povrchu cesty priebežne merajú aktuálnu hustotu premávky na diaľnici. Nový typ semaforov následne podľa potreby spomaľuje alebo zrýchľuje vozidlá využívajúce diaľničný vjazd, aby zostal daný úsek diaľnice čo najplynulejší.

Systém vyvoláva rôzne reakcie. Niektorí vodiči sa sťažujú, že rýchlo sa meniace signály na semafore pôsobia chaoticky a nejasne. Iným sa nepozdáva tvorba dopravných zápch pred vjazdom. Diaľničný správca ASFINAG aj ministerstvo dopravy však projekt hodnotia ako úspešný. Krátke zdržanie pri diaľničnom vjazde podľa nich vykompenzuje úspora času na samotnej diaľnici.

Inteligentný dopravný systém môžu rozšíriť

To, či sa vo veľkom rozšíri nový typ semaforov v ďalších lokalitách, závisí od rozhodnutia Asfinagu. Najčastejšie sa spomínajú preťažené cestné ťahy v okolí veľkých miest ako Viedeň a Linz. Tieto semafory by fungovali len počas dopravných špičiek.

Každá lokalita musí zároveň prejsť odborným posúdením, ktoré zhodnotí, či dokáže takáto úprava cestnej premávky pomôcť alebo nie.

semafor

Keďže veľká časť slovenských motoristov navštevuje Rakúsko pravidelne nielen v rámci nákupov v neďalekom Hainburgu, ale aj pri cestách do Viedne, Dolného Rakúska, Burgenlandu či Štajerska, zmeny signalizácie môžu byť pre mnohých novinkou. Predovšetkým na diaľničných vjazdoch môžete v budúcnosti naraziť na nový typ semaforov, ktoré sa správajú inak, ako ste boli zvyknutí.

V praxi stačí pozorne sledovať svetelnú signalizáciu a počítať s tým, že na niektorých miestach nemusí pred oranžovou fázou prísť klasické zelené blikanie semaforu, ktoré majú u susedov bežne zavedené.

Zdroj: Heute