Aktualita

Cestujúci v Trnave sa budú voziť zas o niečo ekologickejšie. Mesto nakúpilo nové elektrobusy

Slovenská Trnava sa tak onedlho stane mestom s najvyšším podielom ekologických autobusov na Slovensku.

Do Trnavy prišli začiatkom tohto mesiaca nové elektrické autobusy. Objednala si ich spoločnosť Arriva, ktorá prevádzkuje v Trnave mestskú hromadnú dopravu. Aktuálne bude prebiehať testovacia fáza prvých šiestich kusov. Do ostrej prevádzky sa dostanú až vo februári 2026. Celkovo ich bude od februára po meste jazdiť 17 a Podľa oficiálneho webu mesta bude Trnava mestom s najvyšším percentuálnym podielom ekologických autobusov na Slovensku. Podľa štatistík DVV Media Group, ktorá spracováva dáta z celej Európy, sa tento rok zatiaľ na Slovensku neregistroval žiadny elektrobus, ale ani jeden hybridný alebo plynový autobus.

Slovenská Trnava sa tak onedlho stane mestom s najvyšším podielom ekologických autobusov na Slovensku.

Viceprimátor mesta Marcel Krajčo sa k novým autobusom vyjadril v duchu, že cieľom „je, aby sa mestská doprava stala prirodzenou voľbou pre čo najviac obyvateľov. Po optimalizácii trás a zlepšení služieb, ktoré priniesli nárast počtu cestujúcich, prichádza ďalší logický krok – tichá, ekologická a moderná flotila.

Slovenská Trnava sa tak onedlho stane mestom s najvyšším podielom ekologických autobusov na Slovensku.

Prednostka mestského úradu Katarína Koncošová hovorí o tomto projekte ako o ukážke úspešnej spolupráce mesta a dopravcu: Veľmi nás teší, že v tomto projekte bola spoločnosť ARRIVA Trnava úspešná a v rámci Programu Slovensko sa naň vyčlenilo približne 12 miliónov eur. Ide o významnú investíciu, ktorá prinesie Trnavčanom kvalitnejšiu, ekologickejšiu a komfortnejšiu dopravu.“

O aký typ sa jedná? Dopravca nakúpil 17 moderných elektro autobusov Iveco Streetway ELEC. Je to nízkopodlažný mestský autobus dlhý 12 metrov. Srdcom je elektromotor VOITH s výkonom 310 kW a využíva najnovšiu technológiu modulárnych lítium-iónových batérií NMC. Elektrobus má 3 páry dverí a odvezie viac ako 90 cestujúcich. Elektrický Streetway predstavilo Iveco Bus v máji 2023. Vyrába ho v spolupráci s Otokarom vo výrobnom závode v tureckom meste Sakarya. V Trnave už skúšobne jazdil tento model v prvej polovici roku 2025. Do pravidelnej prevádzky sa nové elektrobusy dostanú po vybudovaní dobíjacej infraštruktúry.

Slovenská Trnava sa tak onedlho stane mestom s najvyšším podielom ekologických autobusov na Slovensku.

V oficiálnej správe sa neuvádza kapacita batérii ani dojazd. V brožúre výrobcu sú tri varianty tohto 12 metrového autobusu. Najmenší variant má 5 batériových modulov s celkovou kapacitou 347 kWh a s dojazdom okolo 300 kilometrov. Stredný variant obsahuje 6 modulov s kapacitou 416 kWh. Najvyšší variant obsahuje 7 modulov s kapacitou 486 kWh a dojazdom 400 km. V oficiálnej správe nie je uvedené, pre ktorý variant sa dopravca rozhodol. Nové elektrobusy sú pre Trnavu vyhotovené v typickom farebnom prevedení žlto-modré.

Slovenská Trnava sa tak onedlho stane mestom s najvyšším podielom ekologických autobusov na Slovensku.





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk