Klasické benzínové autá končia: Norma Euro 7 prikazuje nové kontroly a špehuje emisie
Už od roku 2026 vstúpia do platnosti nové emisné pravidlá známe ako norma Euro 7. Pre vodičov v EÚ, teda aj vrátane Slovenska, to znamená, že benzínové autá končia v doterajšej podobe a prichádzajú veľké zmeny. V praxi pribudne viac kontrol, prísnejšie technické požiadavky a v niektorých prípadoch aj vyššie výdavky. Najvýraznejšie zmeny sa dotknú benzínových áut, bŕzd či pneumatík. Elektromobily naopak získajú nové výhody.
Od novembra 2026 budú musieť výrobcovia benzínových vozidiel pravidelne dokazovať, že ich motory aj po ôsmich rokoch prevádzky stále spĺňajú limit emisii CO, teda najviac 1 000 mg oxidu uhoľnatého. Nestačí, že auto normu splní v čase predaja, emisné limity bude musieť zvládať aj po rokoch používania.
Zavádza sa tiež povinné monitorovanie emisií počas používania auta. Ide o systém zabudovaný priamo vo vozidle, ktorý bude sledovať prekračovanie limitov a informovať o tom používateľa. Na rozdiel od doterajšej praxe už nepôjde o voliteľnú výbavu. Tento systém musí byť súčasťou každého nového auta.
Euro 7 po prvýkrát rieši aj elektromobily
Faktom, že benzínové autá končia tak, ako ich poznáte, sa sága nekončí. Hoci emisie výfukových plynov sa samozrejme netýkajú elektromobilov, norma Euro 7 po prvýkrát stanovuje pravidlá pre ich batérie. Po 5 rokoch alebo po najazdení 100 tisíc kilometrov nebude môcť ich kapacita klesnúť pod 80 %.
Cieľom je zvýšiť životnosť akumulátorov. Rovnako majú kupujúci získať väčšiu istotu, že ich batéria nebude po pár rokoch výrazne opotrebovaná.
Nová emisná norma navyše nastavuje aj limity pre emisie z brzdového a pneumatikového prachu, ktoré vznikajú bez ohľadu na typ pohonu. Vodiči si síce nemusia nič nastavovať sami, no pri kúpe pneumatík budú musieť sledovať, či spĺňajú tvrdé európske štandardy.
Kamióny čakajú prísne limity CO2
Európska únia stanovislo pre ťažké nákladné vozidlá ambiciózne ciele. Už v roku 2025 musia flotily znížiť emisie CO2 o 15 percent, do roku 2035 sa má tento pokles zvýšiť na 65 percent a v roku 2040 by mali byť emisie z výfukov nákladných áut zredukované až o 90 percent v porovnaní s rokom 2020.
Tým sa však nič neskončí. Do roku 2040 má byť nákladná doprava takmer bez emisií. Tento tlak na výrobcov však môže na konci dňa ovplyvniť aj ceny dopravy a tovarov, či už ide o rožok vo obchode, elektroniku, alebo akýkoľvek iný výrobok. Takéto zdražovanie samozrejme nepoteší bežných spotrebiteľov.
Benzínové autá končia úplne po roku 2035
Naďalej platí, že zákaz spaľovacích motorov v krajinách EÚ nastane od roku 2035. Benzínové autá končia po tomto dátume a spolu s nimi aj naftové motory. V nových osobných vozidlách ich už nenájdete.
Rovnako sa rozlúčte aj s hybridmi a plug-in hybridmi. Súčasná politika Bruselu pre ne nevidí miesto na trhu a stále všetko vsádza na elektromobily. Ak sa nič nezmení, o menej ako desaťročie začnú tradičné autá ubúdať z našich ciest.
Zdroj: Focus




















