Pedále áut budú fungovať inak. Vodiči v neistote, veľká krajina teraz zasiahla
Používate pedále áut správne? Jazda s jedným pedálom patrí k vychytávkam moderných elektromobilov a plug-in hybridov. Namiesto klasickej kombinácie plynu a brzdy ako pri spaľovacom motore stačí vodičovi uvoľniť akcelerátor a auto začne spomaľovať vďaka rekuperácii. V praxi to znamená pohodlnejšie šoférovanie, plynulejšie spomalenie aj úsporu energie, ktorá sa vracia späť do batérie. Nie každému sa však takýto systém páči a v Číne dokonca narazil na nové obmedzenia.
Úrady na najväčšom elektromobilovom trhu sveta sa rozhodli, že autá už nesmú automaticky štartovať v režime jazdy s jedným pedálom. Nejde o úplný zákaz. Vodiči si funkciu stále môžu zapnúť, no podľa čínskych regulátorov nesmie byť predvolená ako automatická voľba.
Dôvod je jasný: Obavy o bezpečnosť
Čína štátna správa pre reguláciu trhu upozorňuje na prípady, pri ktorých najmä starší vodiči zareagovali nesprávne, pomýlili si brzdu s plynom alebo nedokázali včas prejsť na klasické brzdenie. V minulosti sa podľa úradov stalo niekoľko vážnych nehôd práve kvôli chybe zo strany vodičov, ktorí si poplietli pedále áut.
Rekuperačné brzdenie však zostáva z technického hľadiska významnou inováciou. Namiesto toho, aby sa energia pri brzdení stratila vo forme tepla, pracuje elektromotor ako generátor energie. Odpor vznikajúci pri otáčaní motora spomaľuje vozidlo a pritom vyrába elektrinu, ktorá sa ukladá naspäť do batérie.
Ak sa systém používa efektívne, dokáže zvýšiť dojazd elektromobilu aj o 20 percent. Navyše, tento spôsob brzdenia šetrí klasické brzdy a ich komponenty, ktoré sa opotrebúvajú oveľa pomalšie. Niektorí výrobcovia dokonca tvrdia, že brzdové doštičky vám pri vhodnom štýle jazdy vydržia takmer navždy. Do úvahy treba samozrejme stále vziať aj iné faktory. Korózia či dlhodobé státie môžu stále poškodiť brzdové súčiastky vášho auta bez ohľadu na to, či používate rekuperáciu.
Ako správne používať pedále áut?
Napriek nesporným výhodám treba uznať, že elektromobily používajú systém pre pedále áut, ktorý treba najskôr spoznať a naučiť sa s ním pracovať. Mnohí noví vodiči elektromobilov opisujú prvé kilometre ako zvláštne, prípadne sa im zdajú neprirodzené. Stačí totiž pustiť nohu z plynu a auto prudko spomalí, možno niekedy až príliš.
Navyše, viacerí motoristi musia v prípade elektrického pohonu kompletne „prerobiť“ svoje návyky pre pedále áut. Namiesto jazdy štýlom „brzda plyn“ odporúčajú odborníci jemné, postupné uvoľňovanie pedálu. Práve plynulosť tohto úkonu totiž rozhoduje o tom, koľko energie sa vráti späť do batérie.
Čínske obmedzenia síce neznamenajú koniec jazdy jedným pedálom, no pripomínajú nám, že aj moderné technológie si vyžadujú zodpovedné používanie a správne návyky. Aj pedále áut v Číne môžu naďalej fungovať rovnako ako doposiaľ, no vodiči elektromobilov si musia sami aktivovať funkciu, ktorá funguje v slovenských vozidlách na elektrinu úplne bežne.
Zdroj: carnewschina.com




















