Končí značka Volkswagenu? Odhalili, ktorá má padnúť za obeť predaju
Ešte počas septembrovej automobilovej výstavy IAA v Mníchove sa objavili prvé náznaky, že končí značka Volkswagenu Everllence vo vlastníctve koncernu, pričom prejde do iných rúk. Teraz sa tieto plány konkretizujú. Za možným rozhodnutím odpredať dcérsku firmu stoja miliardové očakávania.
Everllence je nová, no pre Volkswagen kľúčová divízia, ktorá vznikla len na jar tohto roka zmenou pôvodného názvu spoločnosti, ktorým bol MAN Energy Solutions.
Figuruje ako dôležitý hráč v oblasti dekarbonizácie priemyslu, pričom ponúka technológie, ktoré pomáhajú znižovať emisie. Príkladom sú veľkokapacitné tepelné čerpadlá, riešenia na zachytávanie emisií CO2 a špeciálne inovácie pre lodné motory využívajúce palivá menej škodlivé voči životnému prostrediu.
Vodík stagnoval
Volkswagen kúpil ešte v roku 2021 firmu H-Tec Systems, ktorá vyvíja elektrolyzéry na výrobu vodíka. Pod novým názvom Quest One patrí táto spoločnosť v súčasnosti práve pod divíziu Everllence.
Spomalený rozvoj vodíkovej ekonomiky však brzdí rozvoj jej segmentu. Napriek tomu vodíková spoločnosť v posledných mesiacoch hlásila rekordné objednávky a prekonala dlhšie obdobie stagnácie.
Končí značka Volkswagenu, ako ju poznáme?
Podľa informácií agentúry Bloomberg poveril VW investičné banky Goldman Sachs a JPMorgan Chase, aby našli pre značku Everllence vhodného kupca. Koncern očakáva, že týmto krokom zarobí viac ako päť miliárd eur.
Najpravdepodobnejšími záujemcami sú finanční investori. Hovorca Volkswagenu priznal, že zvažujú strategické možnosti pre Everllence do budúcnosti, no nepridal viac podrobností ani detailov o rokovaniach. Stále si teda musíme počkať na finálne potvrdenie, či končí značka Volkswagenu v momentálnej podobe.
Rastúcie napätie na strane zamestnancov
Úvahy o odpredaji dcérskej firmy nie sú vôbec nové. Už koncom roka 2020 sa jej vtedajšia materská spoločnosť MAN Energy Solutions dohodla s odbormi na úspornom programe. Táto iniciatíva zahŕňala rozsiahle rušenie pracovných miest.
Súčasťou kompromisu bola okrem iného aj garancia Volkswagenu, že dcérsku spoločnosť si udrží minimálne do konca roka 2024. Pri splnení stanovených cieľov zisku mala byť táto „záruka“ predĺžená až do roku 2026.
VW však už teraz intenzívne chystá alebo minimálne zvažuje predaj Everllence. Ak sa nakoniec potvrdí, že končí značka Volkswagenu v doterajšej štruktúre a prechádza k novému vlastníkovi, veľmi pravdepodobne to zvýši vzájomné napätie medzi vedením a zamestnancami.
Zdroj: Bloomberg