Peugeot vyzýva na súboj Porsche. V tejto oblasti by ste to ale rozhodne nečakali
Vo svete elektromobilov sa schyľuje k tichej revolúcii, ktorá sa neodohráva na pretekárskych okruhoch, ale hlboko v útrobách batériových článkov. Koncern Stellantis, materská spoločnosť Peugeotu, totiž oznámil, že finišuje s vývojom prelomovej technológie, ktorá má potenciál urobiť elektromobily ľahšími, efektívnejšími, výkonnejšími a lacnejšími. A sebavedomie Francúzom rozhodne nechýba – tvrdia, že s touto inováciou môžu konkurovať aj takým legendám, ako je Porsche. Nejde však len o marketingové vyhlásenie. Za odvážnymi slovami sa skrýva fascinujúci kus inžinierstva.
Čo je IBIS? Inteligentná batéria, ktorá pohltila svoje súčasti
Tajomstvo, ktorým chce Peugeot zamiešať karty, sa nazýva IBIS (Intelligent Battery Integrated System). V preklade ide o inteligentný batériový systém, ktorého hlavná myšlienka je geniálne jednoduchá: integrovať kľúčové komponenty elektrického pohonu priamo do samotnej batérie.
Aby sme pochopili význam tohto kroku, predstavme si súčasný elektromobil. Okrem samotnej batérie, ktorá ukladá jednosmerný prúd (DC), potrebuje aj ďalšie dve pomerne veľké a ťažké „krabice“: invertor (menič), ktorý premieňa jednosmerný prúd z batérie na striedavý (AC) pre pohon elektromotorov, a palubnú nabíjačku, ktorá robí presný opak pri nabíjaní z domáceho wallboxu (mení striedavý prúd zo siete na jednosmerný pre batériu). Tieto komponenty sú nielen ťažké a drahé, ale zaberajú aj cenné miesto a generujú tepelné straty.
Projekt IBIS, vyvíjaný v spolupráci so špecialistom na batérie Saft, tieto samostatné jednotky eliminuje. Funkcie invertora a nabíjačky sú zabudované priamo do jednotlivých batériových modulov. Je to podobný princíp, ako keby ste sa zbavili veľkého a ťažkého adaptéra pre váš notebook a všetku potrebnú elektroniku vstavali priamo do jeho batérie.
Konkrétne výhody: Menej kíl, viac výkonu a nižšia cena
Výsledky tohto zjednodušenia sú podľa Stellantis ohromujúce a prinášajú riešenia na najpálčivejšie problémy súčasných elektromobilov:
-
Nižšia hmotnosť a vyššia efektivita: Odstránením samostatných komponentov a súvisiacej kabeláže sa ušetrí približne 40 kg hmotnosti. A v letectve aj v automobilovom priemysle platí, že každý ušetrený kilogram sa počíta. Nižšia hmotnosť priamo vedie k nižšej spotrebe energie, čo podľa Stellantis zvyšuje efektivitu a dojazd vozidla až o 10 %.
-
Vyšší výkon: Integrovaný systém dokáže podľa tvrdení dodávať energiu efektívnejšie, čo sa prejaví na náraste dostupného výkonu až o 15 %.
-
Nižšie výrobné náklady: Menej komponentov, menej materiálu a jednoduchšia montáž logicky znamenajú nižšie výrobné náklady. A práve cena batérií je dnes najväčšou prekážkou pre masové rozšírenie cenovo dostupných elektromobilov.
-
Väčšia sloboda pre dizajnérov: Menšie a kompaktnejšie batériové sady umožnia v budúcnosti stavať nižšie a aerodynamickejšie vozidlá, ktoré nebudú musieť byť nevyhnutne vysokými SUV alebo crossovery.
Peugeot vs. Porsche: Súboj dvoch odlišných filozofií
Prečo sa však Peugeot porovnáva práve s Porsche? Pretože kým Porsche sa pri vývoji svojich elektrických športových áut, ako je budúci elektrický 718 Boxster, sústredí na absolútne nekompromisné jazdné vlastnosti a dokonalé vyváženie (dokonca aj za cenu použitia unikátneho a drahého usporiadania batérie, ktoré imituje polohu spaľovacieho motora uprostred) , Peugeot a Stellantis idú cestou inteligentnej a škálovateľnej efektivity.
Ich cieľom nie je postaviť len jedno dokonalé športové auto, ale vytvoriť technológiu, ktorá zlepší každý jeden elektromobil v portfóliu – od malého mestského auta až po veľké SUV. Dôkazom, že to Peugeot s dojazdom myslí vážne, je už súčasný model E-3008, ktorý s konvenčnou batériou s kapacitou 98 kWh ponúka dojazd až 700 km, čím prekonáva aj mnohé prémiové modely vrátane Porsche Taycan. Technológia IBIS má túto výhodu ešte posilniť a zároveň znížiť náklady.
Kedy to uvidíme na cestách?
Hoci sú výsledky sľubné, na autá s batériami IBIS si ešte chvíľu počkáme. Technológia je momentálne v pokročilej fáze testovania v prototype postavenom na báze modelu Peugeot E-3008. Stellantis očakáva, že do sériovej výroby by sa mohla dostať okolo roku 2030.
Odvážne vyhlásenie o prekonaní Porsche je teda skôr pohľadom do budúcnosti a demonštráciou ambícií. Nejde o priame porovnanie dvoch áut na trati, ale o súboj dvoch inžinierskych prístupov. Kým Porsche ladí zážitok pre úzku skupinu nadšencov, Peugeot (Stellantis) vyvíja riešenie, ktoré má potenciál demokratizovať pokročilú batériovú technológiu a sprístupniť lepšie elektromobily širokej verejnosti. A v konečnom dôsledku, z toho bude profitovať najmä zákazník.
Zdroje: Auto Express