Totálny zvrat: Autá na naftu a benzín zakážu inak. Krachne celý plán?
Máme skvelé pre motoristov, ktorí majú radi klasické autá. Predseda Európskej ľudovej strany (EVP) Manfred Weber vydal dôležité stanovisko. Naftu a benzín zakážu pre nové osobné autá buď neskôr, alebo nikdy.
Zákaz spaľovacích motorov, ktorý schválila Európska únia, nakoniec zjavne v súčasnej podobe nevstúpi do platnosti. Malo sa tak pritom stať od roku 2035.
„Sľubujem Európanom koniec zákazu spaľovacích motorov,“ uviedol Weber. Podľa šéfa európskych ľudovcov chcú konkrétny legislatívny návrh predstaviť na jeseň.
Weber zdôraznil, že cieľom zostáva klimatická neutralita dopravy. Cesta k nej však vraj musí viesť cez kombináciu technológií, nie jediný druh pohonu. Elektromobilita tak zjavne nezíska kompletnú dominanciu.
Čo, ak naozaj benzín zakážu?
Okolo zákazu spaľovacích motorov sme sa však už toho napočúvali veľa. Dôležité bude počkať si na konkrétny výsledok rokovaní a záverečné rozhodnutie Európskej únie. K téme sa vyjadruje veľa rôznych aktérov s rôznymi záujmami. Môže preto ešte nastať nejedno prekvapenie.
Otvorených zostáva nateraz veľa otázok. Ak zrušia súčasný koniec spaľovacích motorov, znamená to, že ho len posunú a motory na naftu a benzín zakážu neskôr? Bude sa to týkať len hybridov či aj bežných motorov bez elektrickej „zložky“?
Takisto sa môže stať, že spaľovacie motory zostanú v Európskej únii plnohodnotne naďalej. V takom prípade sa dá očakávať, že Brusel by naďalej pokračoval v sprísňovaní emisných noriem, čím by ďalej okrem iného vytláčal lacné autá z trhu, čo zažívame už dnes.
Zachránia automobilový priemysel?
Manfred Weber zároveň predstavil konkrétne prísľuby týkajúce sa automobilov v Európe. Okrem zrušenia zákazu spaľovacích motorov zahŕňajú ďalšie záväzky vytvorenie virtuálnej automobilovej univerzity či využitie gigafabrík pre vývoj vozidiel založených umelej inteligencii.
Politik takisto prisľúbil, že EÚ ide do budúcna venovať veľkú pozornosť novým technológiám. Príkladom sú autonómne jazdiace autá. Súčasť Weberom predstaveného plánu predstavuje aj intenzívnejší dialóg so zamestnancami automobilového priemyslu.
Namiesto toho, že európski politici naftu a benzín zakážu, idú teraz s oneskorením načúvať potrebám automobilového trhu. Niektoré automobilky sa potešia, iné už investovali do elektrického pohonu príliš veľa a so spaľovákmi prestali počítať.
Neistota, čo bude nakoniec platiť
Zákaz spaľovacích motorov vychádza z nariadenia EÚ. Tá ho prijala v roku 2023 a stanovila ním povinné 100-percentné zníženie emisií osobných áut. To by v praxi znamenalo úplné ukončenie výroby vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035.
Proti tomuto kroku sa dlhodbo ozývajú kritické hlasy. Európske hospodárstva sa nachádza v neľahkej situácii. Všetko nasvedčuje tomu, že EÚ začína pod tlakom otáčať kormidlo.
Boj za zachovanie spaľovacích motorov sa však ešte rozhodne neskončil. Ak ale pre nové osobné autá diesel a benzín zakážu, bude to mať široké následky.
Zdroj: ecomento