Koniec legendy, ako ju poznáme? McLaren potvrdil najväčšiu revolúciu vo svojej histórii

McLaren, výrobca nekompromisných superšportov, urobil krok, ktorý sa ešte nedávno zdal nemysliteľný. Po rokoch finančných problémov a zmene majiteľa prichádza radikálny plán na záchranu: luxusné elektrické SUV. Stojí legendárna britská značka na prahu novej, úspešnej éry, alebo práve spečatila svoj osud a zradila všetko, čo doteraz predstavovala?

Britská automobilka McLaren, synonymum pre nekompromisné, ľahké a pekelne rýchle superšporty, stojí na prahu najradikálnejšej zmeny vo svojej histórii. Po rokoch finančných ťažkostí, ktoré automobilku prinútili predať aj svoje ikonické sídlo, prichádza záchrana v podobe nového vlastníka a s ním aj plán, ktorý navždy zmení DNA značky. Tou záchranou, a zároveň najväčšou kontroverziou, má byť elektrické SUV.

Nový majiteľ a partnerstvo s Čínou

Po tom, čo McLaren Automotive plne prevzal investičný fond CYVN Holdings z Abu Dabí, došlo k okamžitému spojeniu s britským startupom Forseven. Tento krok zabezpečil McLarenu nielen potrebný kapitál, ale aj prístup k novým technológiám, predovšetkým vďaka partnerstvu s čínskym výrobcom elektromobilov Nio. Novým generálnym riaditeľom sa stal Nick Collins, bývalý šéf vývoja v Jaguar Land Rover, a práve jeho vízia je kľúčová.

McLaren

Ešte pred zmenou majiteľa sa hovorilo o štvordverovom modeli, ktorý mal konkurovať Ferrari Purosangue. Malo ísť o akési SUV-kupé s hybridným pohonom, odvodeným od hyperšportu W1 s výkonom cez 1 200 koní. Nové vedenie má však podstatne odlišné, a pre puristov ešte odvážnejšie plány. Projekt, ktorý vznikal v startupe Forseven, počíta s plne elektrickým SUV, ktoré by sa svojím zameraním na luxus a majestátnosťou mohlo podobať skôr na Range Rover. Tento krok je v príkrom rozpore s tým, čo značka doteraz predstavovala.

Dilema medzi tradíciou a ziskom

Plánované SUV, ktoré by sa mohlo na trhu objaviť už v roku 2027, tak predstavuje pre McLaren obrovskú dilemu. Na jednej strane je tu snaha zachovať si povesť výrobcu áut pre skutočných vodičov, na druhej strane je tu ekonomická realita, ktorá ukazuje, že luxusné SUV sú pre športové značky zlatou baňou. Šéf automobilky Nick Collins sa snaží upokojiť fanúšikov tvrdením, že McLaren sa nestane čisto elektrickou značkou. Zdôrazňuje, že budúcnosť je vo „viacerých druhoch pohonu“, aby značka vyhovela rôznym trhom a reguláciám. Jedno je však isté – pripravované elektrické SUV bude najdôležitejším a najviac polarizujúcim modelom v histórii McLarenu. Bude to krok, ktorý buď značku finančne zachráni a katapultuje ju do novej éry, ako sa to podarilo Porsche s modelom Cayenne, alebo navždy poškvrní jej ťažko vybudovaný imidž.

Páčil sa vám článok? Prečítajte si tiež:

Cupra ukázala kúsok budúcnosti. Nový model Tindaya má názov podľa sopky a tvary ostrejšie ako žiletka

Manuál, retro dizajn a žiadne dvere: Toto je Bronco, po ktorom túži každý purista. Má to len jeden háčik

Rebríček hanby: Toto je 10 najškaredších vozidiel podľa umelej inteligencie

Zdroje:  Autoexpress, Autocar





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.