Rebríček hanby: Toto je 10 najškaredších vozidiel podľa umelej inteligencie
V našom nedávnom pohľade na najkrajšie autá všetkých čias sme oslavovali dizajnové skvosty. Každá minca má však dve strany a svet automobilov nie je výnimkou. Popri ikonách krásy existujú aj vozidlá, ktoré sa do histórie zapísali svojou odvahou šokovať – autá, pri ktorých dizajnéri očividne prekročili hranice dobrého vkusu a vytvorili niečo skutočne „nezabudnuteľné“.
Aby sme sa vyhli predsudkom a osobným preferenciám, rozhodli sme sa opäť pre netradičný prístup. Výber 10 najväčších dizajnových omylov sme zverili do rúk umelej inteligencii, ktorá autá posúdila na základe chladnej analýzy proporcií, harmónie a celkovej estetiky. Predstavujeme vám tak zrejme najobjektívnejší rebríček škaredosti, aký ste kedy videli.
1. Fiat Multipla (1998)
Žiadny zoznam najškaredších áut sa nezaobíde bez tohto talianskeho experimentu. Multipla bola navrhnutá s myšlienkou maximálnej praktickosti, ktorá však išla na úkor akéhokoľvek estetického cítenia. Jej cieľom bolo odviezť šesť ľudí v dvoch radoch po troch, čo viedlo k extrémne širokej a nekonvenčnej karosérii.
Zaujímavosťou je, že napriek svojmu vzhľadu bola Multipla kritikmi chválená za priestrannosť, variabilitu a skvelý výhľad z kabíny. Dokonca bola vystavená v Múzeu moderného umenia (MoMA) v New Yorku ako príklad inovatívneho dizajnu.
Prečo je na zozname:
-
Dvojúrovňové čelo: Zvláštny „schod“ pod čelným sklom, kde boli umiestnené diaľkové svetlá, pripomína delfína alebo kačicu a narúša akúkoľvek plynulú líniu.
-
Disproporčná kabína: Extrémne široká a vysoká kabína v pomere ku krátkemu rázvoru vytvára dojem nemotorného a nestabilného vozidla.
-
Bizarné svetlá: Umiestnenie a tvar hlavných aj pomocných svetlometov pôsobí náhodne a chaoticky.
2. Pontiac Aztek (2001)
Pontiac Aztek je v Amerike synonymom dizajnového zlyhania. Bol to jeden z prvých pokusov o crossover, ktorý mal spojiť praktickosť MPV s drsnosťou SUV. Výsledkom bol automobil, ktorý nevyzeral dobre ani v jednej z týchto rolí a bol od začiatku komerčným neúspechom.
Preslávil ho seriál Breaking Bad, kde slúžil ako vozidlo hlavnej postavy Waltera Whita, čo mu paradoxne prinieslo kultový status. K autu sa dal dokúpiť balíček s nafukovacím matracom a stanom, ktorý sa dal pripojiť na otvorenú zadnú časť vozidla.
Prečo je na zozname:
-
Plastové obloženie: Masívne sivé plastové panely na spodnej časti karosérie pôsobia lacno a robia auto vizuálne ťažkopádnym.
-
Nezmyselné línie: Dizajn je plný zvláštnych uhlov a liniek, ktoré na seba nenadväzujú. Zadná časť vyzerá, akoby ju navrhol niekto úplne iný ako prednú.
-
Rozdelená predná maska: Dvojité predné svetlá a predelená mriežka chladiča vytvárajú zmätočný a nepríťažlivý výraz auta.
3. SsangYong Rodius (2004)
Rodius mal byť luxusným MPV, ktoré by konkurovalo zavedeným hráčom. Juhokórejská automobilka sa pri návrhu údajne inšpirovala luxusnými jachtami, no výsledok túto inšpiráciu vôbec nepripomína. Auto pôsobí, akoby bolo zložené z dvoch rôznych vozidiel.
Jeho hlavnou prednosťou bol obrovský vnútorný priestor schopný v niektorých konfiguráciách odviezť až 11 cestujúcich. Názov „Rodius“ je spojením slov „cesta“ (road) a mena boha „Zeus“.
Prečo je na zozname:
-
Nešťastná zadná časť: Podivne navrhnutý tretí bočný stĺpik a pridaná „kupola“ v zadnej časti vyzerajú ako nevkusný a dodatočne prilepený batoh.
-
Neurčitý tvar: Auto nedokáže byť ani elegantným MPV, ani robustným SUV. Výsledkom je zvláštny a ťažko zaraditeľný hybrid.
-
Predimenzované previsy: Dlhé previsy karosérie vpredu aj vzadu narúšajú proporcie a auto pôsobí neohrabane.
4. Chrysler PT Cruiser Convertible (2005)
Zatiaľ čo pôvodný PT Cruiser bol zaujímavým retro experimentom, jeho kabriolet verzia je ukážkou toho, ako sa dá dobrý nápad pokaziť. Odstránenie strechy a pridanie masívneho ochranného oblúka zničilo celú retro siluetu.
Ochranný oblúk, ktorý zostal v strede auta aj po stiahnutí strechy, bol nutný na spevnenie karosérie. Fanúšikovia mu dali nelichotivú prezývku „nákupný košík“ práve kvôli tomuto prvku.
Prečo je na zozname:
-
Fixný ochranný oblúk: Tento prvok úplne kazí dojem z kabrioletu a narúša plynulé línie pri stiahnutej streche.
-
Vysoká zadná časť: Po stiahnutí strechy pôsobí zadná časť auta neúmerne vysoko a masívne, akoby auto viezlo veľký batoh.
-
Zlá poloha pri jazde: So stiahnutou strechou sa vytvoril zvláštny „vaňový“ efekt, kde cestujúci sedeli príliš nízko.
5. AMC Pacer (1975)
Pacer bol v 70. rokoch odvážnym pokusom o revolučné kompaktné auto. Jeho hlavnou črtou bol aerodynamický, zaoblený dizajn s obrovskou presklenou plochou, ktorý mu vyslúžil prezývku „akvárium na kolesách“.
Zaujímavosťou je, že dvere na strane spolujazdca boli o 10 cm dlhšie ako na strane vodiča, aby uľahčili nastupovanie na zadné sedadlá. Napriek futuristickému vzhľadu pod kapotou skrýval zastarané a smädné motory.
Prečo je na zozname:
-
Disproporčný dizajn: Auto je príliš široké a krátke, čo mu dodáva komický, „napučaný“ vzhľad.
-
Obrovská presklená plocha: Hoci poskytovala skvelý výhľad, robila interiér v lete neznesiteľne horúcim a auto fungovalo ako skleník.
-
Nevyvážené proporcie: Kombinácia krátkeho rázvoru s extrémne zaoblenou karosériou pôsobí nestabilne a neharmonicky.
6. Nissan Juke (2010)
Keď Nissan predstavil Juke, automobilový svet bol v šoku. Tento malý crossover bol odvážnym krokom, ktorý polarizoval verejnú mienku. Jeho dizajn je zmesou rôznych tvarov a línií, ktoré spolu vôbec neladia.
Napriek kontroverznému vzhľadu sa Juke stal obrovským komerčným úspechom, pretože ponúkol niečo úplne iné ako konkurencia a založil segment malých, štýlových crossoverov.
Prečo je na zozname:
-
Chaotické predné svetlá: Svetlá sú rozdelené do troch úrovní – hlavné okrúhle svetlá v strede, smerovky na kapote a hmlovky dole. Pôsobí to ako tvár hmyzu.
-
Kombinácia kriviek a hrán: Spodná časť auta je robustná a svalnatá, zatiaľ čo horná línia strechy pripomína kupé. Tieto dva svety sa bijú.
-
Vyduté blatníky: Extrémne výrazné blatníky v kontraste s úzkou kabínou vytvárajú zvláštny, karikatúrny vzhľad.
7. Reliant Robin (1973)
Toto trojkolesové britské vozidlo je viac terčom vtipov ako serióznym automobilom. Bolo navrhnuté tak, aby sa dalo vo Veľkej Británii šoférovať s motocyklovým vodičským preukazom, čo bol jeho hlavný predajný argument.
Reliant Robin sa preslávil svojou nestabilitou v zákrutách, čo bolo často zobrazené v populárnej kultúre, najmä v seriáli Mr. Bean. V skutočnosti nebol až taký nestabilný, ako sa traduje, no jeho povesť ho predchádzala.
Prečo je na zozname:
-
Trojkolesová koncepcia: Jedno koleso vpredu a dve vzadu dávajú autu prirodzene nestabilný a komický vzhľad.
-
Plastová karoséria: Karoséria zo sklolaminátu pôsobila lacno a jej tvar bol čisto funkčný, bez akejkoľvek snahy o estetiku.
-
Celková proporcia: Úzke a vysoké telo na troch kolesách jednoducho nevyzerá ako skutočné auto.
8. Covini C6W (2004)
Tento taliansky superšport je dôkazom, že viac nie je vždy lepšie. Jeho hlavnou a najvýraznejšou črtou sú štyri kolesá na prednej náprave. Tvorcovia tvrdili, že to zlepšuje stabilitu, brzdenie a znižuje riziko aquaplaningu.
Inšpiráciou pre tento dizajn bol pretekársky špeciál Tyrrell P34 zo 70. rokov, ktorý tiež používal šesť kolies. Napriek technickej zaujímavosti sa Covini nikdy masovo nevyrábalo.
Prečo je na zozname:
-
Šesť kolies: Dve nápravy vpredu vyzerajú neprirodzene a narúšajú elegantnú siluetu, ktorú od superšportu očakávate.
-
Predĺžený predok: Aby sa zmestili štyri kolesá, predná časť musela byť neúmerne predĺžená, čo kazí celkové proporcie auta.
-
Vizuálny chaos: Pohľad na štyri predné kolesá v pohybe je mätúci a pôsobí skôr ako technický experiment než ako harmonický dizajn.
9. Subaru Tribeca (2005)
Subaru sa pokúsilo vstúpiť na trh veľkých SUV s modelom Tribeca. Prvá generácia je však známa svojou mimoriadne nešťastnou prednou maskou, ktorú navrhol dizajnér predtým pracujúci pre Alfu Romeo. Pokus o aplikovanie talianskej elegancie na japonské SUV dopadol katastrofálne.
Dizajn bol taký nepopulárny, že Subaru už po dvoch rokoch pristúpilo k výraznému faceliftu, ktorý kontroverznú prednú časť úplne nahradil konvenčnejším a nudnejším vzhľadom.
Prečo je na zozname:
-
Trojuholníková mriežka chladiča: Ústredný „nos“ s trojuholníkovou mriežkou a krídlami po stranách bol úplne mimo dizajnového jazyka značky a pôsobil cudzorodo.
-
Oválne svetlomety: Tvar svetiel vôbec neladil s hranatým zvyškom auta a pripomínal skôr nejaké exotické kupé.
-
Celková nekonzistentnosť: Predná časť vyzerala, akoby patrila k úplne inému autu ako zvyšok karosérie.
10. Nissan S-Cargo (1989)
Toto malé úžitkové vozidlo bolo súčasťou limitovanej „Pike“ série od Nissanu, ktorá zahŕňala aj autá ako Figaro, Be-1 a Pao. S-Cargo bolo navrhnuté v retro štýle, inšpirovanom Citroënom 2CV Fourgonnette. Jeho názov je slovnou hračkou (S-Cargo znie ako „escargot“, čo po francúzsky znamená slimák).
Jeho dizajn bol zámerne roztomilý a bizarný, určený pre malé podniky v Japonsku, ktoré chceli vyniknúť. Vďaka svojmu tvaru si vyslúžil prezývku „slimák“.
Prečo je na zozname:
-
Slimákovitý tvar: Extrémne vysoká a zaoblená karoséria na malom podvozku skutočne pripomína ulitu slimáka, čo je pre auto veľmi zvláštna forma.
-
Vysoko položené svetlá: Okrúhle svetlá umiestnené na vrchole blatníkov pripomínajú oči a dodávajú autu hmyzí, až komický výraz.
-
Funkcia nad formou (v extréme): Aj keď bol dizajn podriadený maximálnemu nákladnému priestoru, výsledný tvar je natoľko nekonvenčný, že stráca akúkoľvek automobilovú eleganciu.
Páčil sa vám článok? Prečítajte si tiež:
TOP 10 najkrajších áut všetkých čias podľa umelej inteligencie. Nájdete tam svojho favorita?
Koniec áut, ako ich poznáme: Umelá inteligencia preberá kormidlo a mení všetko

Mário
Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.