Nový systém diaľkových svetiel, ktoré svietia z čelného skla, čoskoro príde do osobákov
Švédsko sa už roky spája s inováciami v oblasti bezpečnosti a technológií pre vodičov. Teraz prichádza spoločnosť Veyra s riešením, ktoré môže výrazne zmeniť spôsob, akým vnímame diaľkové svetlá. Na rozdiel od bežných LED panelov či xenónov je tento systém namontovaný priamo vo vnútri vozidla, presnejšie na vnútornej strane čelného skla. Autorom nápadu je Lars Svelander, stavebný inžinier a bývalý profesionálny pretekár, ktorý na projekte pracuje už takmer dve desaťročia. Pôvodná verzia mala svetlo umiestnené pod spätným zrkadlom, no s pribúdajúcimi senzormi a kamerami v tejto oblasti bolo nutné koncept prepracovať. Výsledkom je dnes kompaktný systém, ktorý nezasahuje do moderných technológií a ponúka špičkový výkon.
Okrem zlepšenia viditeľnosti prináša nový systém aj nečakaný bonus – takmer nulové riziko krádeže. Keďže je svetlo umiestnené vo vnútri vozidla, zlodeji k nemu nemajú jednoduchý prístup. To je v prípade drahých prídavných svetiel vítaná správa, najmä pre dopravné spoločnosti. Ďalšou výhodou je jednoduché ovládanie – vodič môže nastaviť svetelný kužeľ nahor alebo nadol priamo zo svojho sedadla, bez nutnosti zastavovať či vystupovať. Svetlo má nielen dlhý dosah, ale aj širší a rovnomernejší rozptyl, ktorý lepšie osvetľuje krajnice a okolité prostredie, čo je pri nočnej jazde kľúčové.
Z nákladných áut aj do osobných
Veyra aktuálne smeruje predaj hlavne na segment nákladných a úžitkových vozidiel. Cena pre tieto modely sa pohybuje okolo 900 eur bez DPH, čo je vzhľadom na unikátnosť a odolnosť riešenia konkurencieschopná suma. Zaujímavejšou správou pre motoristických nadšencov je však to, že už budúci rok by sa mala objaviť verzia aj pre osobné automobily. Pre fanúšikov francúzskych značiek, ktorí často cestujú v noci alebo do odľahlejších oblastí, to môže znamenať citeľný rozdiel v komforte a bezpečnosti jazdy. Síce nateraz zostáva doménou úžitkových vozidiel, očakávaná verzia pre osobné autá ale môže potešiť vodičov, ktorí chcú mať lepší prehľad o ceste bez kompromisov.
Čo spraví elektrická brzda v rýchlosti 80 km/h? Test robili priamo policajti

Eva Bednáriková
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!