Záchranné zložky začali využívať zelený maják. Čo symbolizuje?
Regionálna zdravotnícka záchranná služba v Královohradeckom kraji predstavila nové záchranárske vozidlo Volkswagen Multivan. Navonok sa výrazne nelíši od klasických sanitiek. Žlto-zelená kombinácia, riadne označenie, modro-červené výstražné znamenie. Pri bližšom pohľade je však vidieť nápis na bočných oknách „Inšpektor prevádzky“. Vnútornou výbavou ide o obdobne vybavené vozidlo ako sanitka určená pre lekárov, navyše však obsahuje aj výbavu potrebnú na mimoriadnych udalostí alebo pomôcky slúžiace na výcvik. Multivan je upravený pre potreby riadenia záchranných operácií priamo v teréne a slúži ako mobilné veliteľské stanovisko.
Aby sa vedelo v prípadnom „chaose“ alebo zložitej situácii rozoznať mobilné veliteľské stanovisko, Multivan dostal navyše aj zelené výstražné znamenie. Ide o maják, ktorý nie je pevne na stojane na streche, ale vodič ho vyberie z vnútra automobilu a pripevní na strechu. Obvykle sa umiestňuje na auto až v mieste zásahu. Druhou podstatnou vecou je, že zelený maják neposkytuje vozidlu právo prednostnej jazdy. Hlavná funkcia tohto majáku je vizuálna identifikácia veliteľského stanoviska po príchode na miesto nehody či inej mimoriadnej udalosti.
A nejde o celorepublikový trend. Nasadením zeleného majáku sa Královohradecký záchranári inšpirovali nielen krajinami, kde sa zelený maják používa, ale aj domácimi policajnými zložkami, ktoré majú podobnú funkciu ako inšpektori prevádzky a používajú tiež zelený rozlišovací maják alebo zelený diódový pás na označenie svojich veliteľských vozidiel.
Zelené majáky vo svete
Používanie zelených výstražných znamení vo svete nie je žiadnou novinkou. Záchranné zložky ako hasiči, sanitky a policajti, ich používajú v niektorých krajinách sveta už vyše desaťročie. Medzi tieto krajiny patrí Čile, Kanada, Spojené štáty americké, Veľká Británia, Južná Kórea a Belgicko. V menovaných krajinách majú automobily so zelenými výstražnými znameniami právo prednostnej jazdy. Zelené majáky sa používajú samostatne, v kombinácii s bielou a červenou farbou. Okrem týchto farebných kombinácii sú používané štandardné kombinácie ako bielo-modrá, bielo-červená a modro-červená.
Treba však podotknúť, že zelené znamenia v menovaných krajinách používajú dobrovoľný hasiči na hasičských a súkromných automobiloch (umožňujú im dostať sa na hasičskú stanicu bez čakania na semafóroch), velitelia zásahov a bezpečnostné služby. Zeleno-červená kombinácia je používaná v Čile na policajných automobiloch jednotlivých miest a obcí (obdoba našich mestských polícii). V USA a Južnej Kórei zelené výstražné znamenia používajú záchranárske sanitné vozidla, ale len súkromných nemocníc. Štátne záchranky používajú klasické kombinácie. Na záver krátke video pre predstavu, ako vyzerá hasičský automobil so zeleným výstražným znamením v praxi.
Čo spraví elektrická brzda v rýchlosti 80 km/h? Test robili priamo policajti

Redakcia (PK)
Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk